2022-04-13, 21:13
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torspjesku
Jag fattade inte ett skit varför Jonte skulle låtsas vara tjej när Åke skulle hjälpa honom att träffa..tjejer.
Han ville förklara för Jonte vad han skulle säga som kille till en tjej. Men jag tror ju att det blev mest förvirrande för Jonte och det hade bara varit lättare att förklara, för Jonte fattar ju vad han säger. Sen tror jag knappast att Jonte behöver Åkes hjälp, du dejten med tjejen gick kanon utan att Jonte använde ett enda tips från Åke.

Jonte är ju glad, härlig, har humor och är mysig, så nog kan han fixa sig en Donna med lite hjälp av Sofie.

Sen menar ju Åke väl och försöker hjälp sina vänner, men han är ju jäkligt jobbig.

Linda såg riktigt blek ut om nosen. Att både bryta benet, inte träffa mamma och pappa, få covid och förlora kärleken sen 11 år tillbaka kan ta knäcken på de flesta. Det är nog därför hon inte orkat köra voice overn. Men jag tycker Sofie gör det helt ok.
Citera
2022-04-14, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Han ville förklara för Jonte vad han skulle säga som kille till en tjej. Men jag tror ju att det blev mest förvirrande för Jonte och det hade bara varit lättare att förklara, för Jonte fattar ju vad han säger. Sen tror jag knappast att Jonte behöver Åkes hjälp, du dejten med tjejen gick kanon utan att Jonte använde ett enda tips från Åke.

Jonte är ju glad, härlig, har humor och är mysig, så nog kan han fixa sig en Donna med lite hjälp av Sofie.

Sen menar ju Åke väl och försöker hjälp sina vänner, men han är ju jäkligt jobbig.

Linda såg riktigt blek ut om nosen. Att både bryta benet, inte träffa mamma och pappa, få covid och förlora kärleken sen 11 år tillbaka kan ta knäcken på de flesta. Det är nog därför hon inte orkat köra voice overn. Men jag tycker Sofie gör det helt ok.
Då hade det väl varit smartare om Åke var tjej?

Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Vad har de för diagnoser de här gänget?
Utvecklingsstörning.
Citera
2022-04-14, 01:19
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Då hade det väl varit smartare om Åke var tjej?

Utvecklingsstörning.
Åke har varit med om ALLT, och är inte rädd för nått.... Så säkert det påverkade upplägget.....
Citera
2022-04-14, 03:47
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas09
Just herr Åke kan jag tro vad som helst om då jag har träffat på sådana personer både i privata livet och i mitt jobb inom psykiatrin

Jadå men han är nog rätt harmlös i verkligheten och hoppas faktiskt han hittar nån kärring tror han lugnar ner sig då.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Källkritiken handlar påståendet om att han skulle dela ut lappar med sitt telefonnummer till kvinnor. Du bara köper det rätt och slätt utan att funder på om det är sant, om det har hänt en gång eller om det är hans regelmässiga beteende.

Vet du helt ärligt har jag inte funderat nått särskilt över den saken. Mitt ”det tror jag” var givetvis skrivet med glimten i ögat, visste inte att du var helt humorbefriad. Men efter en 2 sek lång analys så tror jag att det där med lapparna går lite i perioder, om det nu är sant vilket jag aldrig påstått mig veta. Av det jag sett av Åke på tv känns det dock inte alls som en omöjlighet.
Citera
2022-04-14, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Utvecklingsstörning.

Det verkar dock variera mellan deltagarna.

Linda har någon form av hjärnskada. Enligt Filip så har man aldrig listat ut vad det faktiskt värt för något. Men det har lett till en utvecklingsstörning.

Jonte har downs syndrom, medan hans brorsa Alex verkar ha autism eller något liknande.

Tobbes problem beror på syresbrist vid födseln. Det nämndes i En annan del av Köping, även om vi aldrig fick reda på officiell diagnos. Har sett spekulationer om att han kan ha Tourettes också.

Någon sa att Sofia själv har sagt att hon har ADHD, och går på ångestdämpande. Vet inte om det stämmer, eller var hon har sagt det. Osäker på om hon kan ha blivit förväxlad med Sofie. Enligt någon som har kollat på hennes Youtubekanal, så har Sofie en utvecklingsstörning samt ADHD i alla fall.

Resten är jag osäker på.
Citera
2022-04-14, 11:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Vet du helt ärligt har jag inte funderat nått särskilt över den saken. Mitt ”det tror jag” var givetvis skrivet med glimten i ögat, visste inte att du var helt humorbefriad. Men efter en 2 sek lång analys så tror jag att det där med lapparna går lite i perioder, om det nu är sant vilket jag aldrig påstått mig veta. Av det jag sett av Åke på tv känns det dock inte alls som en omöjlighet.

Tvärtom, det är stor humor hur många i dagens samhälle som tror vad som helst bara det ligger i linje med det egna tyckandet. Däremot är det mer tragiskt hur snabbt tyckande övergår till hets mot den som inte faller en i smaken. Oskyldigt ibland, men gränserna är tunna.

Åke framställs på ett osympatiskt sätt från produktionsledningen. Om man lyssnar lite mer på vad Åke säger så märks det ju rätt snabbt att han även har andra sidor, men hans besserwisserdrag är det som de fokuserar på.
Citera
2022-04-14, 11:18
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Tvärtom, det är stor humor hur många i dagens samhälle som tror vad som helst bara det ligger i linje med det egna tyckandet. Däremot är det mer tragiskt hur snabbt tyckande övergår till hets mot den som inte faller en i smaken. Oskyldigt ibland, men gränserna är tunna.

Åke framställs på ett osympatiskt sätt från produktionsledningen. Om man lyssnar lite mer på vad Åke säger så märks det ju rätt snabbt att han även har andra sidor, men hans besserwisserdrag är det som de fokuserar på.

Det här håller jag egentligen med dig om.
Jag är dock hyfsat övertygad om att det inte bara är att produktionen framställer honom så, du får väl ändå hålla med om att det är hans i särklass mest utmärkande karaktärsdrag han besitter?
Citera
2022-04-14, 14:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det här håller jag egentligen med dig om.
Jag är dock hyfsat övertygad om att det inte bara är att produktionen framställer honom så, du får väl ändå hålla med om att det är hans i särklass mest utmärkande karaktärsdrag han besitter?

Han har ett sådant karaktärsdrag, men det är egentligen ganska harmlöst. Exakt hur det ser ut procentuellt är svårt att säga, men de väljer att visa just detta i överflöd. Jag skulle inte vara förvånad om de också ställer frågorna på det sättet att han uppmuntras att uttrycka sig så.

På det hela taget har ju serien ändrat karaktär från att mer se hur de har det på i vardagslivet till att mer fokusera på händelser och situationer utöver det vardagliga. Att så ingående försöka göra förhållandet mellan Mats och Ofia till en berg- och dalbana känns mer som skvallerpressen än som verklighet. Undrar om Filip Hammar har någon med produktionen att göra numera?
Citera
2022-04-14, 14:49
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Han har ett sådant karaktärsdrag, men det är egentligen ganska harmlöst. Exakt hur det ser ut procentuellt är svårt att säga, men de väljer att visa just detta i överflöd. Jag skulle inte vara förvånad om de också ställer frågorna på det sättet att han uppmuntras att uttrycka sig så.

På det hela taget har ju serien ändrat karaktär från att mer se hur de har det på i vardagslivet till att mer fokusera på händelser och situationer utöver det vardagliga. Att så ingående försöka göra förhållandet mellan Mats och Ofia till en berg- och dalbana känns mer som skvallerpressen än som verklighet. Undrar om Filip Hammar har någon med produktionen att göra numera?

Enig även i detta till största delen (men tror fortsatt att Åke är skitjobbig så där får vi nog enas om att vara oense). Tror serien sjunger på sista versen faktiskt.
Citera
2022-04-14, 14:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Enig även i detta till största delen (men tror fortsatt att Åke är skitjobbig så där får vi nog enas om att vara oense). Tror serien sjunger på sista versen faktiskt.

Jag tror också att de nått vägs ände nu, men man vet ju aldrig. Det finns ju vissa produktioner som man trodde skulle ta slut för 15 år sedan, men som fortfarande sänds i sjuttioelfte säsongen och med planer på fler.
Citera
2022-04-15, 14:39
Medlem
Ska det produceras nya avsnitt av " Välkommen till köping " så skulle jag gärna se mindre av kärleksinslagen mellan Mats Och Sofia, även " bröderna bowling " kan gärna få försvinna ur serien.
Istället vill jag se mer utav Åke, Tobbe & Björn ( Trevlig och skön filur ).

Måste ha glömt bort det helt men tydligen var Björn redan med i säsongspremiären för 15 år sen.
https://www.youtube.com/watch?v=FkNfrVIvOeE
Någon som vågar gissa en ålder på Björn? ( Kan vara lika gammal som Jonte kanske; Typ född: 1988-1992 )

Rätt roligt i senaste avsnittet när dom var uppe i Gävle för att se på Hockey.
Åke hade tydligen ringt hockeyklubben för att fråga om dom kunde få besöka spelarna , innan matchen i omklädningsrummet.
Låter ju verkligen troligt att Åke skulle ha gjort det ? .

Sen så störde jag mig otroligt på Lindas bror Filip i senaste avsnittet.
Då han hade åkt ner till Köping för att prata om Lars-Åkes död och trösta henne.
Många gånger så nämnde han död & dog.
Som; Visste du om att Lars-Åke skulle dö, hur känns det att Lars-Åke är död, etc.
Skulle vara bättre att använda ordet " Avlidit eller gått bort ".

Undrar egentligen när avsnitten är inspelade ?
Jag undrar jag.

Den senaste hockeymatchen mellan Brynäs - Djurgården, var iaf den 26e Februari i år.
Citera
2022-04-15, 14:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insekter1993
Ska det produceras nya avsnitt av " Välkommen till köping " så skulle jag gärna se mindre av kärleksinslagen mellan Mats Och Sofia, även " bröderna bowling " kan gärna få försvinna ur serien.
Istället vill jag se mer utav Åke, Tobbe & Björn ( Trevlig och skön filur ).

Måste ha glömt bort det helt men tydligen var Björn redan med i säsongspremiären för 15 år sen.
https://www.youtube.com/watch?v=FkNfrVIvOeE
Någon som vågar gissa en ålder på Björn? ( Kan vara lika gammal som Jonte kanske; Typ född: 1988-1992 )

Rätt roligt i senaste avsnittet när dom var uppe i Gävle för att se på Hockey.
Åke hade tydligen ringt hockeyklubben för att fråga om dom kunde få besöka spelarna , innan matchen i omklädningsrummet.
Låter ju verkligen troligt att Åke skulle ha gjort det ? .

Sen så störde jag mig otroligt på Lindas bror Filip i senaste avsnittet.
Då han hade åkt ner till Köping för att prata om Lars-Åkes död och trösta henne.
Många gånger så nämnde han död & dog.
Som; Visste du om att Lars-Åke skulle dö, hur känns det att Lars-Åke är död, etc.
Skulle vara bättre att använda ordet " Avlidit eller gått bort ".

Undrar egentligen när avsnitten är inspelade ?
Jag undrar jag.

Den senaste hockeymatchen mellan Brynäs - Djurgården, var iaf den 26e Februari i år.

Björn borde vara cirka 15 år äldre än Jonte. Tror inte att han återkommer.

Avsnitten är inspelade i år. När de började sända denna säsong var ännu inte alla avsnitt (tydligen 17 totalt) inspelade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in