2022-04-15, 11:38
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Fartyget Moskva, har kärnvapen kapacitet innebär det att på botten finns kärnvapen?
Det är inte första eller sista gången.
Det ger en olustig känsla att hjärndöda babianer som Putin och Kim Yong har fullständig kontroll över kärnkraft.
Citera
2022-04-15, 12:09
Avstängd
Citat:
Fartyget Moskva, har kärnvapen kapacitet innebär det att på botten finns kärnvapen?
Moskva kommer aldrig att erkänna att flaggskeppet sänkts av sjörobotar. Det vore att erkänna att närförsvaret är uselt.
När den demokratiska världen förser Ukraina med moderna vapen kommer putler att ta till kärnvapen för att rädda ansiktet.
Det bästa vore om Nato bombar sönder Ryssland i ett ”first strike”
Citera
2022-04-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Oj, du har helt missuppfattat det norska fregatthaveriet. Det var en norsk fregatt som krockade med ett tankfartyg nära land. 2018.
https://www.nyteknik.se/fordon/norsk-fregatt-riskerade-att-sjunka-efter-krock-med-tankfartyg-6938411
Fast är det samma händelse? Jag har hört om haveriet, men inte kopplat ihop med HRTs video. Den har beskrivits som lite allt möjligt, iransk, norsk, osv, och det mest trovärdiga var att det var från en övning med ett norskt avställt fartyg.

Är du säker på att du inte missuppfattat?
Citera
2022-04-15, 12:28
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jag hoppas nu Ryssland sätter igång med det de är bra på: Eldkraft.

Ryssarna är inte bra på eldkraft och har aldrig varit bra på eldkraft. Däremot så har de odlat den myten. Verkligheten är dock att ryssarna ligger årtionden efter väst när det gäller eldledning och aldrig har fattas att många pjäser inte är samma sak som levererad eldkraft, utan att levererad eldkraft beror på hur många granater som man kan leverera fram till pjäserna.

Eldkraft är en granat som träffar målet och inte en granat som avfyras mot en punkt där målet inte längre är, eller en granat som inte avfyras eftersom den aldrig kom fram till pjäsen.

Citat:
Så manglade de ned nazisterna och jag hoppas de har kraft lyckas även nu.

Nej, Sovjetunionen malde ner delar av den tyska krigsmakten tack vare att man dränkte tyskarna i sovjetiskt blod och krigsmateriel som man fått via lend-lease.

I det här kriget så har inte de falska ruserna (moskoviterna) manskap nog för att besegra de äkta ruserna i blod och lend-lease går i det här kriget till de äkta ruserna i Kiev.

Citat:
Natos krig är för pengar och tillgång till naturresurser - som alltid.

NATO har aldrig gått i krig. Däremot så har NATO-länder gått i krig. I de flesta fall i råvarufattiga länder eller länder där råvaror inte går att utvinna p.g.a. att de är så underutvecklade.

Det enda undantaget är Kuwait och Irak och i Irak så var det nästan bara ickeamerikanska oljebolag som fick oljekontrakten när USA kontrollerade landet.
Citera
2022-04-15, 12:32
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Moskva kommer aldrig att erkänna att flaggskeppet sänkts av sjörobotar. Det vore att erkänna att närförsvaret är uselt.
När den demokratiska världen förser Ukraina med moderna vapen kommer putler att ta till kärnvapen för att rädda ansiktet.
Det bästa vore om Nato bombar sönder Ryssland i ett ”first strike”

Ja denna Ryska lekstuga som kostar liv måste upphöra och jag tycker att trots risk för kärnvapenkrig skulle Nato gå in.
Men jag tänker på Ryssland och krigsfartyget Moskva, vilket är värst att uppge att fartyget sänkts pga. inkompetens eller att erkänna krigs förlust?
Själv tycker jag inkompetens är värre (hoppsan vi sänkte vårt eget fartyg).
Citera
2022-04-15, 12:39
Medlem
https://twitter.com/donikroman/status/1514888307402059779

Ännu en Ka-52 verkar vara nedskjuten några mil söder om Kharkiv
Citera
2022-04-15, 12:50
Medlem
Citat:
Ja denna Ryska lekstuga som kostar liv måste upphöra och jag tycker att trots risk för kärnvapenkrig skulle Nato gå in.
Men jag tänker på Ryssland och krigsfartyget Moskva, vilket är värst att uppge att fartyget sänkts pga. inkompetens eller att erkänna krigs förlust?

Håller med.
Är ju ändå mycket värre om man är så jävla sopig så man sänker sitt egna fartyg, då behöver ju fienden inte ens lyfta ett finger utan bara titta på när fartyg går till botten.
Citera
2022-04-15, 13:00
Medlem
bergsturks avatar
Har inte sett att denna intressanta artikel blivit postad här:
https://www.thebulwark.com/i-commanded-u-s-army-europe-heres-what-i-saw-in-the-russian-and-ukrainian-armies/
Amerikanske generalen Mark Hertling om vad han såg för några år sedan vad gäller trender i rysk och ukrainsk krigsmakt. Kortfattat: Ukrainarna lyckades bryta sig loss från sovjetisk rigiditet och korruption, medan ryssarnas nedåtgående spiral bara fortsatte.
Citera
2022-04-15, 13:02
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Beror Putins utrensningar inom FSB på en utlovad femtekollon som var ren lögn?
https://youtu.be/liCWOXetZFk

Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Fan vad skadade meningar ni puttlerister får ur er. Att inte tillåta Ryssland ockupera grannländer är att vilja ”härska över Ryssland”.

Bajsa ner er.

Putinapologeterna börjar låta lika världsfrånvända som tokarna som försvarar Nordkorea.
Citera
2022-04-15, 13:06
Medlem
Flere kilder melder at kapteinen på Moskva, Anton Kuprin ble drept under den store eksplosjonen ombord. Flere tror at dødstallene etter forliset kan være nærmere 300 personer. Husk at det var dårlig vær med mye vind og bølger når dette skjedde.
Citera
2022-04-15, 13:27
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Flere kilder melder at kapteinen på Moskva, Anton Kuprin ble drept under den store eksplosjonen ombord. Flere tror at dødstallene etter forliset kan være nærmere 300 personer. Husk at det var dårlig vær med mye vind og bølger når dette skjedde.

Tja, bryggan satt ju inklämd mellan sjömålsrobotarna, ubåtsjaktraketerna och deras magasin, så gick dessa i luften, så rök bryggan direkt.
Citera
2022-04-15, 13:42
Avstängd
Citat:
Jag tror att kreml hellre medger ett fiasko med ett eget sänkt flaggskepp än att ge Ukraina cred av framgångar i kriget. Båda är pinsamma men det senare stämmer inte med putlins sagor om framgångar i kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in