2022-04-15, 08:15
Medlem
LostinDarknesss avatar
Håller på och försöker lära mig det här med aktier lite. Är total noob inom detta.
La tråden i Ekonomi övrigt då Aktie tråden verkar enbart vara tips / spekulering om aktier mer eller mindre.

Det jag inte förstår är detta;
Köpte Cloettas B aktier samma dag hos både Avanza och Nordnet och ungefär samma tidpunkt.

I dags läget ser det ut såhär.

12.5 % plus Motsvarar 57.96kr - Avanza. Antal 20 st.
3.26% plus Motsvarar 16 kr. - Nordnet Antal 21 st.

Varför sådan skillnad ?
Senast redigerad av LostinDarkness 2022-04-15 kl. 08:20.
Citera
2022-04-15, 08:25
Medlem
Kan det vara olika courtage?
Citera
2022-04-15, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Håller på och försöker lära mig det här med aktier lite. Är total noob inom detta.
La tråden i Ekonomi övrigt då Aktie tråden verkar enbart vara tips / spekulering om aktier mer eller mindre.

Det jag inte förstår är detta;
Köpte Cloettas B aktier samma dag hos både Avanza och Nordnet och ungefär samma tidpunkt.

I dags läget ser det ut såhär.

12.5 % plus Motsvarar 57.96kr - Avanza. Antal 20 st.
3.26% plus Motsvarar 16 kr. - Nordnet Antal 21 st.

Varför sådan skillnad ?
Den relevanta infon här är ju till vilken kurs du gjort respektive köp samt vad du har betalat i courtage. Kolla notorna.

Givet att du köpt till ungefär samma kurs är en gissning att du har ditt Nordnet-konto inställt på en courtageklass som inte är fördelaktig för de små summorna du handlar för och därför betalat betydligt mer courtage när du handlade via Nordnet. Kolla inställningarna för kontot.
Citera
2022-04-15, 08:43
Medlem
Bestäm dig för en handlare och lär dig deras funktioner ordentligt. Finns inget att tjäna på att ha två olika mäklare,
Citera
2022-04-15, 08:51
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janos
Kan det vara olika courtage?

Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Den relevanta infon här är ju till vilken kurs du gjort respektive köp samt vad du har betalat i courtage. Kolla notorna.

Givet att du köpt till ungefär samma kurs är en gissning att du har ditt Nordnet-konto inställt på en courtageklass som inte är fördelaktig för de små summorna du handlar för och därför betalat betydligt mer courtage när du handlade via Nordnet. Kolla inställningarna för kontot.

Det stämmer nu när ni säger det. Courtage är 39 kr hos Nordnet medans hos avanza 0.

Till Bzo; Aha så man kan ändra det alltså? Visste inte det. Ska försöka se om jag kan hitta hur man ändrar hos Nordnet. Tack ! Och jag köpte de för ca 22,5 vs 25kr st typ.

Har ju inte gjort någonting ang Courtage, men rent generellt är det alltså bättre med Avanza då man slipper ha koll på sånt till en början iallafall? Gillar ju Nordnets layout mer.

Har du / Ni något tips om hur man ändrar Courtage avgiften hos Nordnet? Rädd att jag inte hittar det..
Senast redigerad av LostinDarkness 2022-04-15 kl. 08:54.
Citera
2022-04-15, 08:52
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Bestäm dig för en handlare och lär dig deras funktioner ordentligt. Finns inget att tjäna på att ha två olika mäklare,
Ja. Det var första veckan jag köpte lite hos båda bara. Därefter har jag hållt mig till Nordnet då jag gillar deras sida mer. Tack för tipset iallafall
Citera
2022-04-15, 08:58
Medlem
Citat:
Ja. Det var första veckan jag köpte lite hos båda bara. Därefter har jag hållt mig till Nordnet då jag gillar deras sida mer. Tack för tipset iallafall

Bra, själv kör jag med Avanza men Nordnet är säkert ett bra val.
Citera
2022-04-15, 09:00
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Bra, själv kör jag med Avanza men Nordnet är säkert ett bra val.
Kan man gå in i Daytrading via Avanza också? Tycker sidan är svår då allt information står på Nordnet, plus lättare att hitta. Avanza verkar mer att man får söka upp själv direkt än att få en större överblick likt på Nordnet?
Citera
2022-04-15, 09:02
Medlem
Citat:
Kan man gå in i Daytrading via Avanza också? Tycker sidan är svår då allt information står på Nordnet, plus lättare att hitta. Avanza verkar mer att man får söka upp själv direkt än att få en större överblick likt på Nordnet?

Jag förstår inte din fråga så det kan jag inte svara på.
Citera
2022-04-15, 09:04
Medlem
LostinDarknesss avatar
Jag hittade ang de olika courtage klasserna nu. Men det går inte att välja den på 0? Mini är 0.25%.

Liten är den jag har nu på 0.15%.

Den ända med 0 procent är "Fast". Men då måste man handla för minimum 99 kr står det, förstår inte helt då det också står att man måste handla köpa för 143 478 SEK. Vilket jag inte passar in i ramen för då jag bara leker runt med 5K än så länge.

Som sagt, gick inte att välja Mini (kom igång) klassen som även den är 0.
Senast redigerad av LostinDarkness 2022-04-15 kl. 09:08.
Citera
2022-04-15, 09:07
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Jag förstår inte din fråga så det kan jag inte svara på.
Alltså istället för att köpa vanliga aktier man ska helst sitta länge på så vill jag lära mig daytrading. Likt Nordnets infront web trading sida.

Fan det är svårt att lära sig på egen hand ?

Andra tips på hur man lättast lär sig / studera detta?
Senast redigerad av LostinDarkness 2022-04-15 kl. 09:10.
Citera
2022-04-15, 09:13
Medlem
En del banker inkluderar inte courtage när de räknar avkastningen vilket leder till att det ser bättre ut än vad det verkligen är. Det är inte fel att säga att utvecklingen är 5 % om aktiekursen ökat från 100 till 105 kr.

Man om man köper 10 st och betala 20 kr i courtage så har man gått från 1020 kr till 1050 kr = 3 % i utveckling på portföljen. Båda räknesätten förekommer vilket kan vara förvirrande.

För egen del så förespråkar jag det senare även om det också luras lite eftersom man betalar ytterligare courtage när man säljer och i exemplet bara skulle få 1050-1040= 10 kronor i vinst =1%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in