2022-04-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Alltså istället för att köpa vanliga aktier man ska helst sitta länge på så vill jag lära mig daytrading. Likt Nordnets infront web trading sida.

Fan det är svårt att lära sig på egen hand ?

Andra tips på hur man lättast lär sig / studera detta?

Du gör ju som du själv vill men det är mycket svårt att lyckas som daytrader.
Det kanske inte känns lika kul att behöva vänta på att investeringarna ska ge utdelning men tänk så här: Om 10 år har dom åren gått oavsett om du investerar i aktier eller inte. Skillnaden är om du börjar köpa aktier nu och återinvesterar vinsten kommer du garanterat vara miljonär då.
Inte så dumt eller hur?
Citera
2022-04-15, 10:08
Medlem
Citat:
Jag hittade ang de olika courtage klasserna nu. Men det går inte att välja den på 0? Mini är 0.25%.

Liten är den jag har nu på 0.15%.

Den ända med 0 procent är "Fast". Men då måste man handla för minimum 99 kr står det, förstår inte helt då det också står att man måste handla köpa för 143 478 SEK. Vilket jag inte passar in i ramen för då jag bara leker runt med 5K än så länge.

Som sagt, gick inte att välja Mini (kom igång) klassen som även den är 0.
Nordnet och Avanza har lite olika regler för gratis handel. Avanza får du gratis handel så länge du inte har kapital > 50000 kr. Nordnet är mer begränsad:

Citat:
Kom igång-rabatt
Courtage 0 % på Stockholmsbörsen OMX, lägsta belopp 0 SEK. Gäller i sex månader för dig som:

• Har courtageklass Mini.
  • Gör max 500 affärer.
  • Är medlem och delar en depå på Shareville.
  • Har eller har haft max 80 000 kr hos Nordnet.
  • Handlar på Stockholmsbörsen, OMX.
https://www.nordnet.se/se/kundservice/prislista

Men du bör förstås oavsett välja mini så länge du handlar för < 15600 kr. Men tipset är väl att köra på Avanza om du inte uppfyller kravet för Nordnets gratishandel t.ex. pga att du blev kund för >6 månader sen.

Jag har båda men föredrar generellt Avanza dels pga gränssnitt och dels pga att de har lägre courtage som PB-kund vid affärer under 46000 kr.
Citera
2022-04-15, 10:14
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Nordnet och Avanza har lite olika regler för gratis handel. Avanza får du gratis handel så länge du inte har kapital > 50000 kr. Nordnet är mer begränsad:

Men du bör förstås oavsett välja mini så länge du handlar för < 15600 kr. Men tipset är väl att köra på Avanza om du inte uppfyller kravet för Nordnets gratishandel t.ex. pga att du blev kund för >6 månader sen.

Jag har båda men föredrar generellt Avanza dels pga gränssnitt och dels pga att de har lägre courtage som PB-kund vid affärer under 46000 kr.
Ahaa, juste ! Där sa du nåt!
Reggade kontot för något år sedan men använde det aldrig försen nu i mars.

Tack, allt ni skriver blir jag jätteglad för !
Senast redigerad av LostinDarkness 2022-04-15 kl. 10:55.
Citera
2022-04-15, 10:20
Medlem
Citat:
Ahaa, juste ! Där sa du nåt!
Reggade kontot för något år sedan men använde det aldrig försen nu i mars. Tack ! Fan va smarta ni är asså :P

PB? Personlig bankkund? börjar tycka det känns pinsamt nu hehe

Men tack, allt ni skriver blir jag jätteglad för !
PB = Private Banking. Är inte så mycket till exklusiv private banking-villkor varken hos Avanza eller Nordnet dock, men man får lite fördelaktigare prislista på Avanza med PB mini vs. vanlig mini där och lite bättre bolånevillkor odyl. Krävs > 3 miljoner i kapital på Avanza och > 2,5 miljoner på Nordnet för att uppfylla PB-villkoren tror jag.
Citera
2022-04-15, 10:55
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Du gör ju som du själv vill men det är mycket svårt att lyckas som daytrader.
Det kanske inte känns lika kul att behöva vänta på att investeringarna ska ge utdelning men tänk så här: Om 10 år har dom åren gått oavsett om du investerar i aktier eller inte. Skillnaden är om du börjar köpa aktier nu och återinvesterar vinsten kommer du garanterat vara miljonär då.
Inte så dumt eller hur?
Nja, tror inte riktigt på det kanske, men om det skulle vara så så skulle det vara kul självklart.

Ju mer jag läst på om daytrading ju mer tror jag att det möjligtvis skulle kunna vara min grej, bara jag lär mig det ordentligen vill säga.
Citera
2022-04-15, 10:57
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo

Får nog kolla över Avanza och lära känna sidan lite mer då, då det låter bra det du säger.
Citera
2022-04-15, 13:34
Medlem
Citat:
Nja, tror inte riktigt på det kanske, men om det skulle vara så så skulle det vara kul självklart.

Ju mer jag läst på om daytrading ju mer tror jag att det möjligtvis skulle kunna vara min grej, bara jag lär mig det ordentligen vill säga.

Här är en tabell som du kan använda för att räkna på vad man kan tjäna över tid den sk ränta på ränta effekten. Normalt brukar en aktie i snitt öka med 10% år.

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/
Senast redigerad av Granit66 2022-04-15 kl. 13:35. Anledning: länk
Citera
2022-04-15, 13:36
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Här är en tabell som du kan använda för att räkna på vad man kan tjäna över tid den sk ränta på ränta effekten. Normalt brukar en aktie i snitt öka med 10% år.

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/
Tack så mycket!!!
Citera
2022-04-15, 15:08
Medlem
Citat:
Bestäm dig för en handlare och lär dig deras funktioner ordentligt. Finns inget att tjäna på att ha två olika mäklare,

Finns mängder av fördelar med att ha fler mäklare.

Om man inte har mycket pengar så har de ju någon typ av specialkonto utan courtage, och enbart det är ju anledning nog för att man skall ha ha två konton. Sedan släpper de olika mäklarna nya aktier vid olika tillfällen, dvs IPOs. Vilket också gör att det är bra att ha flera konton.

Utöver det så erbjuder de olika typer av fonder och derivatinstrument, vilket är ännu en anledning att ha flera. Sedan i ovissa tider är det ju bra att ha delat upp pengarna hos olika aktörer så att samtliga går under insättningsgarantin.

Finns hur mycket som helst att tjäna på med flera olika aktörer. T.ex. så är derivatinstrument väldigt dåliga på svenska mäklare om man jämför med IB, TradeStation, Tastyworks eller Thinkorswim.
Citera
2022-04-15, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Finns mängder av fördelar med att ha fler mäklare.

Om man inte har mycket pengar så har de ju någon typ av specialkonto utan courtage, och enbart det är ju anledning nog för att man skall ha ha två konton. Sedan släpper de olika mäklarna nya aktier vid olika tillfällen, dvs IPOs. Vilket också gör att det är bra att ha flera konton.

Utöver det så erbjuder de olika typer av fonder och derivatinstrument, vilket är ännu en anledning att ha flera. Sedan i ovissa tider är det ju bra att ha delat upp pengarna hos olika aktörer så att samtliga går under insättningsgarantin.

Finns hur mycket som helst att tjäna på med flera olika aktörer. T.ex. så är derivatinstrument väldigt dåliga på svenska mäklare om man jämför med IB, TradeStation, Tastyworks eller Thinkorswim.

Det var ett värdelöst råd till en nybörjare. Använd en mäklare och lär dig den. Det man sen vill uppnå är Private Banking.
https://www.avanza.se/kundservice.html/1046/vad-ar-private-banking/?categoryId=102
Senast redigerad av Granit66 2022-04-15 kl. 16:15. Anledning: länk
Citera
2022-04-15, 19:29
Medlem
Citat:
Det var ett värdelöst råd till en nybörjare. Använd en mäklare och lär dig den. Det man sen vill uppnå är Private Banking.
https://www.avanza.se/kundservice.html/1046/vad-ar-private-banking/?categoryId=102

Som fortfarande inte stödjer komplexa derivatlösningar. Med andra ord helt värdelöst för investerare som inte vill åka berg- och dalbana.

Att välja mäklare efter gränssnitt och inte efter vad man får för det känns märkligt. Om det är så att man har det som sparande, och inte skall tradea så spelar ju hemsidan inte jättestor roll. Likaså, om man väljer Avanza för att tradea, då kanske man borde se sig om först.

Givetvis skall du ha ett konto på Avanza och ett på Nordnet, så att du kan utnyttja deras erbjudande att köpa courtagefritt. Då courtage är någonting som sänker din vinst, så är ju A och O att reducera det så mycket man kan, punkt.
Citera
2022-04-15, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Som fortfarande inte stödjer komplexa derivatlösningar. Med andra ord helt värdelöst för investerare som inte vill åka berg- och dalbana.

Att välja mäklare efter gränssnitt och inte efter vad man får för det känns märkligt. Om det är så att man har det som sparande, och inte skall tradea så spelar ju hemsidan inte jättestor roll. Likaså, om man väljer Avanza för att tradea, då kanske man borde se sig om först.

Givetvis skall du ha ett konto på Avanza och ett på Nordnet, så att du kan utnyttja deras erbjudande att köpa courtagefritt. Då courtage är någonting som sänker din vinst, så är ju A och O att reducera det så mycket man kan, punkt.

Ditt svar är ett tydligt tecken på att du absolut inte är private banking på verken Nordnet (2,5m) eller Avanza (3m)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in