2022-01-11, 23:33
Medlem
quts avatar
Hemsöbona.

Och Fäbojäntan ingår i allmänbildningen att se.
Citera
2022-01-11, 23:38
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Hemsöbona.

Och Fäbojäntan ingår i allmänbildningen att se.

Jag hoppas att du menar Hemsöborna från 1955 med Hjördis Pettersson för att det skall hållas till ämnet. Fäbojäntan är rätt långt för sent.
Citera
2022-01-12, 01:35
Medlem
MorAnkas avatar
Moln över Hellesta från 1956 är mycket bra
Citera
2022-01-12, 04:31
Medlem
Sleepysuns avatar
Fantastiska tips som har trillat in i tråden! Stort tack till er alla!
Citera
2022-01-12, 06:50
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Nio filmer som jag kommer på i en hast.

Swing it magistern (1940)
Lågor i dunklet (1942)
Hets (1944)
Bakom helvetets portar (1944)
Farlig vår (1949)
Flicka och hyacinter (1950)
Moln över Hellesta (1956)
Jazzgossen (1958)
Den kära leken (1959)

Nio filmer som av olika anledningar tilltalat mig, vem vet, kanske tilltalar dom även dig.
Mycke nöje.
Citera
2022-01-12, 09:03
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Jag hoppas att du menar Hemsöborna från 1955 med Hjördis Pettersson för att det skall hållas till ämnet. Fäbojäntan är rätt långt för sent.
Det finns väl bara en Hemsöborna.
Citera
2022-01-12, 09:13
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Det finns väl bara en Hemsöborna.

Hemsöborna har haft flera filmatiseringar. En stumfilm från 1919, en film från 1944, filmen från 1955 som jag nämnde och TV-serien från 1966 som är den mest kända. Stefan och Krister har satt upp Hemsöborna och det var en uppsättning nyligen med Hemsöborna med Özz Nujen som Karlsson på Göteborgs stadsteater.

Nyordning på Sjögårda från 1945 med Annalisa Ericson i två roller som tvillingar.
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-01-12 kl. 09:40.
Citera
2022-01-12, 09:49
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag har inte läst boken så jag vet inte om Bergman skrev upp eller ner Monikas roll. Men nakenheten fixade han nog dit, Harriet blev sedan hans fru. Fascinerande nog var hon då gift med Per Oscarsson redan som 19-åring. Ska se om jag kan komma på en Per Oscarsson-film 1940-59 som är värd att se, han var med i massor men ganska enkla filmer. Var han inte med i Fröken April?

Oavsett har filmen mer handling än att Harriet Andersson är lättklädd på ett skär och är faktiskt en rätt sorglig film.

Ja Per Oscarsson var med i Fröken April. Annars finns det Vaxdockan med Per Oscarsson från 1962 vilket är för sent men det är ändå en bra film.
Citera
2022-01-12, 10:41
Medlem
Utöver det som redan nämnts, alla filmer med Viran Rydkvist, Alice Babs och framförallt danskan Marguerite Viby! Flera av hennes filmer från eran finns i både dansk och svensk version.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Var han inte med i Fröken April?
Denna underbara pärla med tidernas bästa nercabbade opera-battle på motorvägen!

Allt detta pga en ihopblandad portfölj.

Även Fröken Chic, som jag inte tror nämnts än. Har inget att göra med April mer än ordleken på titeln, och att Hjördis Petterson är med i båda.

Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Nån som sett Taxi 13 (1954) ?
Tror jag såg den på SVTPlay senast den sändes 2018, men det är ju inte till mycket hjälp, då jag inte minns något av den. Önskar nu jag hade spelat in den från SVTPlay.
Citera
2022-01-12, 22:23
Medlem
Avsiktarens avatar
Som folk är mest från 1944 regisserad av Hasse Ekman där Stig Järrel spelar en chef som är till utseendet väldigt lik Hitler.

Bohus bataljon från 1949 med Per Grundén senare känd som Wall Enberg i Jönssonliganfilmerna, Fritiof Billquist som spelade korpral Revär i 91-anfilmerna och var gift med Ulla Billquist, Gus Dahlström som spelade 91:an, Holger Höglund som spelade 87:an och Gösta Prüzelius känd som Reidar i Rederiet och Bagheeras röst i Djungelboken. Med många scener ifrån Uddevalla.
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-01-12 kl. 22:34.
Citera
2022-01-14, 14:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Nån som sett Taxi 13 (1954) ?

Den har gått flera gånger på tv men jag har alltid lyckats missa den. Nån skrev att Scorsese hämtat lite inspiration från denna till Taxi Driver (1976).
Jag har sett Taxi 13.

Om Scorsese sett filmen, så är lite nyckelordet här.
Utöver taxiföraren som huvudperson finns det inga paraleller.
Citera
2022-01-14, 16:45
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag har sett Taxi 13.

Om Scorsese sett filmen, så är lite nyckelordet här.
Utöver taxiföraren som huvudperson finns det inga paraleller.

Den som skrev detta menar nog inte att storyn är samma på nåt sätt. Men det kanske finns lite samma atmosfär när taxichauffören kör ensam genom storstaden nattetid. Det kanske är filmat lite på samma sätt, osv.

Har som sagt inte sett filmen så det är spekulationer från min sida. Om det bara är att det handlar om en taxichaufför då har filmerna inte mycket gemensamt såklart.

Jag skulle vilja se filmen så det vore kul om nån kan fixa en kopia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in