2022-04-14, 23:12
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Ryssland klagar nu på att Ukraina utför attacker på rysk mark i bl.a Branjsk.
Är de på riktigt? Själva invaderar de ett helt land men lipar över att de slår tillbaka.
Vilket jävla skämt rövryssland är. Det är inte konstigt att hela världen skrattar åt dem
Jag har ivrat för just detta. Att gå till motangrepp. Öga för öga etc.
Anfall är bästa försvar.
Så vinns krig 👍!

Nu kan det bli match på lika villkor!
Senast redigerad av Jof 2022-04-14 kl. 23:15.
Citera
2022-04-14, 23:12
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryssarn
Jag vet inte vad som är mest tillfredsställande. Att Ukraina sänkte skorven eller om idioterna lyckades sänka sitt eget jävla skepp? 🤣🤣
Om dom sänkte den själva så får dom hoppas att östersjöflottan är skickligare än svarta havsflottan 😅😅🤦

De har ju varit extremt framgångsrika i grenen ”sänka egna skepp”. Dock oftast ubåtar som Kursk, K-129 osv. I samtliga fall drar de alltid till med en rövarhistoria att de krockat med en aggressiv amerikansk ubåt.

Hur de ska kunna bortförklara detta lär bli lika underhållande…

Btw - hur djupt är Svarta Havet däromkring hon sjönk?
Citera
2022-04-14, 23:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinKnullarGet
Arvet från det mongoliska khanatet och styre och deras statsapparat. Storprinsarna av Moskva var de mest ivriga kyssande vasallerna av Khan, och de underkuvade alla andra furstedömen (det sista som krossades var Novgorod 1476). Moskva är i huvudsak mongolernas skapelse. Grundlig militarisering och militarism. Ryssar avgudar absolut krig, militärt och fysiskt våld. Ryssland är inte ett land med en egen armé, det är en armé med ett eget land.

Det vi kallar Ryssland är lika med mongoler. Öppna en bok, det är inte farligt.

Italien är ett land med en maffia.
Kroatien är en maffia med ett land.
Ryssland är en maffia med en armé + kärnvapen!
Citera
2022-04-14, 23:13
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
På ett sätt, men samtidigt tycks ryssarna flyga ganska få sorties jämfört med vad Väst gjorde i Irak, har sett rapporter på 200 per dag mot minst 1500.

Visst, jag är inte ett dugg fan av USA:s krigande. Kolla min historik, har gjort jämförelsen och fått min beskärda del av rysstrollanklagelser.
Men nu är det ju Putins krig det handlar om.
Citera
2022-04-14, 23:15
Medlem
– Jag vet inte vilket av det som är värst – att ukrainarna har sänkt Moskva eller att de skadat fartyget själva på grund av inkompetens, säger Joakim Paasikivi, överstelöjtnant vid Försvarshögskolan.

Nu hånar svenska försvarsmakten ryssjävlarna t,om !

Kom an bara, Sverige kan skicka strömmingsfiskarna för att slå ut er flotta
Citera
2022-04-14, 23:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Skeppet var nog i dålig form. Ryssland är trots allt ett fattigt land.

Nej, Ryssland är ett av de rikaste länderna på jorden vad avser naturtillgångar, de har i princip allt. Det tråkiga är att de har en oligarkstruktur som gör att ledningen tar alla pengarna. Ingen ryss borde ha det dåligt, ändå har i princip majoriteten det.
Citera
2022-04-14, 23:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Hur stora dödstal tål angriparna? Det talas om +25000 döda nu. Kanske 45000 sårade. Hemmaopinionen lär svänga ganska snart om det här fortsätter.
En special-militär-operazion kan inte få påfyllning genom allmän mobilisering eftersom för det krävs en krigsförklaring, enligt orchisk lagstiftning.

Jag tror att om inte denna pågående offensiv i Donbas lyckas så kommer Putin antingen få nöja sig med det han erövrat och försöka försvara det, eller så får han säga att det är ett krig och mobilisera värnpliktiga. Ursäkt kommer nog vara anfall mot ryskt territorium.
Citera
2022-04-14, 23:17
Medlem
Smutzs avatar
Har sett flera spekulationer kring NATO-soldater inne i Ukraina som instruktörer och dylikt. Jag vill vända på frågan, kan man tänka sig att det i dagsläget finns flera ukrainska soldater utplacerade i olika Natoländer? Alltså för att lära sig använda olika vapensystem och fordon. Jag tänker att bara för att du kanske kan ratta en sovjetisk hindhelikopter betyder det inte att du kan hoppa in i en blackhawk nästa dag och tuta och köra.

Även om allt som donerats idag kanske kan användas utan längre utbildning så vill man väl ha utrymmet att sända in saker som kräver lite mer övning för att användas effektivt utan att behöva skicka in sina egna operatörer. Vad säger expertisen, tränas ukrainska piloter, stridsvagnbesättningar, artillerister och dylikt just nu i väst på annan hårdvara än det vi ser i kriget just nu?
Citera
2022-04-14, 23:20
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Har sett flera spekulationer kring NATO-soldater inne i Ukraina som instruktörer och dylikt. Jag vill vända på frågan, kan man tänka sig att det i dagsläget finns flera ukrainska soldater utplacerade i olika Natoländer? Alltså för att lära sig använda olika vapensystem och fordon. Jag tänker att bara för att du kanske kan ratta en sovjetisk hindhelikopter betyder det inte att du kan hoppa in i en blackhawk nästa dag och tuta och köra.

Även om allt som donerats idag kanske kan användas utan längre utbildning så vill man väl ha utrymmet att sända in saker som kräver lite mer övning för att användas effektivt utan att behöva skicka in sina egna operatörer. Vad säger expertisen, tränas ukrainska piloter, stridsvagnbesättningar, artillerister och dylikt just nu i väst på annan hårdvara än det vi ser i kriget just nu?

UK är helt öppna med det.
Citera
2022-04-14, 23:21
Medlem
All diskusion är bra. Vill bara påminna hur det gick för Ryssarna i Vietnam, när USA hjälpte Talibanerna? Då började det gå åt helvede, dom hade bättre teknik resp vapen. Det som Ryssarna hade var Hinden, men inte tillräcklig med, därför troskade dom, det bara för att påminna Er hur det gick.
Citera
2022-04-14, 23:22
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:

Jodå, det här är ett exempel från UK, tex:

https://inews.co.uk/news/ukrainian-troops-arrive-uk-soil-emergency-training-fight-russia-1570239
Citera
2022-04-14, 23:23
Medlem
Salcinns avatar
Citat:

Storbrittanien ska ta emot Ukrainska soldater i närtid för utbildning på deras bepansrade fordon de har skänkt.

https://www.google.com/amp/s/www.mirror.co.uk/news/politics/ukrainian-soldiers-arrive-uk-days-26692082.amp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in