2022-04-14, 21:37
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Ok. Vet vi att skadorna är så omfattande att den är skrot?
Har man evakuerat all personal från båten så är läget så illa att skiten aldrig kommer användas igen om man inte tänker spendera ett halvt decennium och miljoner på att försöka lappa ihop skiten igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ekronwo
Gillar hur alla usarunkare/Nato är sådana extremt duktiga strateger. Som minsann vet vad som försiggår i Putins huvud, samt den strategi Ryssland har i detta krig. Tur svensken finns som vet allt.
Den här gråtfärdiga offerkofte-mentaliteten som man börjat se i allt större utsträckning bland Putins försvarare ger inte direkt en stabil eller förtroendeingivande bild av varken det ryska ledarskapet eller deras möjlighet att uppnå några militära framgångar...?

Frågan är ju varför ni står och ömkar över ett tjuvpack som inte ens klarar av att övermanna ett halvfattigt östeuropa-land:
https://threadreaderapp.com/thread/1508398726099914756.html
Citat:
In many tapped phone calls between Russian soldiers and their relatives (Russians steal UKR mobile phones, use them, SBU taps) they tell same story:
How rich Ukraine is, how much Russians have looted, and how cool people lived here.
Some saw asphalt and street lights for the fist time.
Citera
2022-04-14, 21:38
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Ja. Nämn ett kvinnligt namn på ett krigsfartyg.

Finns många.. här är ett exempel:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/USS_Lenah_H._Sutcliffe_Higbee

Ska bli intressant att se i vilket skick ryssarnas skepp är i.. ryssarna ville framstå som starka, men maken till att skämma ut sig
Citera
2022-04-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Hörde rykten om att det var ett jobb gjort av grodmän.

Ungefär tio svenska landmil, drygt 50 sjömil ut till havs? Skulle de simma den sträckan? Eller skulle de ha snabbgående miniubåtar som med flera sprängladdningar på flera hundra kilo (det är vad som behövs för att slå ut en sådan här) tar sig ut dit på ett par timmar, hittar båtens position exakt på tio mil öppet hav, och sedan bara smyger in laddningarna under kölen och sticker därifrån?

Kul teori.
Citera
2022-04-14, 21:43
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Jag vill faktiskt också hellre tro på att odugliga, inavlade, limsniffande ryssar satte eld på deras eget skepp. De har ju visat sig totalt odugliga på allt i Ukraina. Förutom bomba civila och bära sig åt precis så jävligt som man förväntar sig av ryssar.

Precis. Ryssarna modus operandi: Självmål.
Citera
2022-04-14, 21:46
Medlem
Det faktum att det inte kommer ut några bilder på skeppet talar starkt för att Ukraina har sänkt skeppet.

Ryssarna är blixtsnabba med att publicera bilder som kan sänka Ukrainas moral.
Så, förbannat jävla suspekt att ryssarna inte har tryckt ut några bilder.

Att nån tv-kanal i USA skriver nåt annat bevisar inte ett jävla skit.
Citera
2022-04-14, 21:47
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Ja, båten är ju byggd någon gång på 80-talet, så det är inte helt förvånande att det börjar brinna.

De håller redan på att bygga en ny båt, som ska ersätta denna.

Man har ju sett hur västerländsk media har rapporterat om kriget i Ukraina, Ryssland hade ju i stort sett förlorat allt de har, för att bara nu för någon dag sedan så går det tydligen skitbra för dem. De har säkrat Mariepul, det skulle ju aldrig gå sa dem ju.

Man har tagit fast amerikaner, en "Major General", som styrt ifrån bunkrarna i Mariepul.

Dumsvensken förstår inte ens vad som sker i deras egna bakgård, och blir hårt rövknullade och skall nu även gå med i NATO bara sådär.

Dumsvensken, som tror på allvar att man kan gå och lägga en lapp i en låda vart fjärde år, för då jävlar lyssnar politikerna! Hhahaha.
Är det någon naturlag att båtar byggda på 80 talet börjar självantändas bara så där? Eller gäller det enbart rysska krigskepp?
Jaså, har ryssen börjat bygga en ny båt? Ja, de lär behöva den så man får hoppas att de har den färdig snart annars får ukrainarna det tråkigt utan några rysska måltavlor att skjuta på
Citera
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Fast sabotera genom att fixa en totalskada, möjligen t o m sänkning och kanske en dödsdom för flera hundra av sina kamrater? Nog för att det nog finns folk även på ryska sidan som uppfattar det här kriget som orättfärdigt, men det är väl ändå en ganska extrem sak att göra? Desertera eller maska, eller möjligen simulera sjukdom eller skada, visst, men sänka eller totalskada flottans flaggskepp?
Vi får inte glömma under vilka premisser som den ryska militären drog in i"den militära operationen".

Jag föreställer mig själv som en del av besättningen:
(Fullt fiktiv version om min teori)

Citat:
Dags o pack ihop och gå ombord på Rysslands flaggskepp. Det är någon sort övning eller operation på gång. Har ingen aning om vad det handlar om. Destination: Svarta havet.
Under färden på väg till Svarta havet så läser jag lite på nätet. Ser att i mina feeds om att det är något stort på gång i Ukraina. Något om att vi skall befria Ukraina från elaka nazistpartier som riggat valet och allt det där.
Väl framme får jag mina order och jag utför det som är mitt jobb ombord. Märker att det avfyras en ovanligt stor mängd missiler och andra salvor in mot Ukraina. Jag har ingen aning om vad det är man skjuter på, men troligen nazisterderas anhängare. Befälhavarna vet vad de gör.

Tiden går och vi ligger här i svarta havet och fyrar av salvor lite då och då.
Läser mina feeds som vanligt, men de verkar vara något underliga. Något som inte stämmer.
Alla mina feeds verkar bara spärrade. Varför det? Måste kolla upp saken.
Aktiverar mina VPN'er och eller andra lösningar för att komma åt mina feeds igen...

Vänta nu??? vad... civila dödsoffer? stad i ruiner???? Sanktioner mot vårat fosterland? Hela västvärlden förbannade????
Men det .. .det där är ju om staden som vi just sköt en stor mängd missiler mot. Var det civila där??? vad är det som pågår??? Mina släktingar/vänner bor ju där... hallå????

Nä det här vill jag absolut inte vara delaktig i...
Citera
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ja, båten är ju byggd någon gång på 80-talet, så det är inte helt förvånande att det börjar brinna.

Man har ju sett hur västerländsk media har rapporterat om kriget i Ukraina, Ryssland hade ju i stort sett förlorat allt de har, för att bara nu för någon dag sedan så går det tydligen skitbra för dem. De har säkrat Mariepul, det skulle ju aldrig gå sa dem ju.

Man har tagit fast amerikaner, en "Major General", som styrt ifrån bunkrarna i Mariepul.

Dumsvensken förstår inte ens vad som sker i deras egna bakgård, och blir hårt rövknullade och skall nu även gå med i NATO bara sådär.

Dumsvensken, som tror på allvar att man kan gå och lägga en lapp i en låda vart fjärde år, för då jävlar lyssnar politikerna! Hhahaha.

Vilket kvasiinlägg. ”Dumsvensken”. Är det du det? Eller är du bara full?
Citera
2022-04-14, 21:51
Medlem
Citat:

Vad vet en ryss som du om demokratiska val?
Berätta mer om det du vet om på tiktigt, typ våldtäkter, plundring och mord...
Citera
2022-04-14, 21:54
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Källor är alltså:
- RIA Novosti (rysk statlig media)
- Russian law enforcement agencies (FSB eller dylikt)

Hur sannolikt är det att detta stämmer och inte är rysk desinformation? Här har vi alltså två kända ryska desinformationskällor på en och samma gång.

Det behöver ju inte sitta några nissar i en källare i Odessa och pillra på manicker för att fastställa positioner på fartyg i svarta havet. Satelliter och AWACS borde väl räcka.
Citera
2022-04-14, 22:00
Medlem
https://omni.se/rysslands-bekraftar-moskva-har-sjunkit/a/34bR4q

Citat:
Rysslands bekräftar: Moskva har sjunkit
Ryssland bekräftar att flaggskeppet Moskva har sjunkit i Svarta havet, rapporterar Reuters med hänvisning till nyhetsbyrån Ria.
Citera
2022-04-14, 22:00
Medlem
cpjulias avatar
Ryssland bekräftar. Båt-fan är sänkt!!!!!
källa Omni senaste nytt.

Med vänligt hälsning Cpjulia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in