Citat:
Ursprungligen postat av
honn
Jo det är fruktansvärt att Lars Vilks levde under mordhot på grund av att han vågade utmana med din konst och till viss del anser jag absolut att man ska få göra det. Sen är det avskyvärt att vissa menar att han dog pga att deras Gud ville visa vilken dålig människa kan var, men så ser religion ut, man tror sig vara utvalda och bättre än andra.
Jag kan ändå tycka att ren provokation är onödigt när man vet vilka reaktioner det blir. Visst visar det något viktigt, intolerans. Men ska man då själv vara lika intolerant?
Det är inte intolerant att bränna en bok bara för att andra tillskriver den värde. Att det blir upplopp visar och bevisar också att det behövs. Om någon bränner en bok som jag gillar får jag ta det, det är mitt problem. Sen är säkert den här dansken ett svin men han är ointressant i sammanhanget och skyddar bara yttrandefriheten och demokratin.
Med samma logik så borde inte de här muslimerna göra upplopp för att visa att de är "toleranta" men det vore också att missa poängen - poängen är att de inte har rätt att göra som de vill för att de känner sig kränkta av att andra använder sin yttrandefrihet (en rätt som de också har och bör ha dessutom).