Citat:
Ursprungligen postat av
PooSausage
Förutom sista ordet så håller jag helt med dig. Paludan verkar vara en ganska störd individ men det är för få andra som utmanar islam. När muslimer rycker på axlarna, gäspar och går hem för att äta, vila, göra läxor och sova när en koranbränning sker då har vi väldigt få problem med islam/muslimer. Men tils detta är ett faktum får de (som reagerar med bestörtning, ilska, skrik och våld) gärna lämna landet eller deporteras ut ur landet.
"Men om jag ser till Islam, så finns det ju berättelser från profetens (fvmh) tid där han vände andra kinden till när han behandlades illa, av exempelvis sin judiske granne som brukade slänga sopor framför profetens (fvmh) dörr, och när samme granne blev sjuk så gick profeten (fvmh) och besökte honom för att se hur det var med honom - det är den islamiska andan, 'gör alltid bättre'." (
https://www.familjeliv.se/forum/thread/70832000-existerar-begreppet-vanda-andra-kinden-till-inom-islam)
Det vore rätt häftigt om man kunde få igång en falang inom islam som tog en mer fredlig, lugn, snäll och 'gör alltid bättre' väg framåt. Få kritiserar ju Buddhister för att vara våldsamma. Kanske skulle en sådan rörelse kunna minska de här kränkningarna och den påtagliga oron runtom att muslimer ska vara aggressiva. Det är alltid lätt att kräva av andra - men svårt att ändra sig själv (notera att jag inte kräver något).
En sådan rörelse skulle ju tex. kunnat gå man ur huse idag och agera som motkraft till de här våldsamma uttrycken. De skulle kunna haft med sig koranen och besinnat de upprörda. Framstår man som god och snäll blir nog folk mer angelägna om att hjälpa snarare än om man är arg mot andra, fördömer, pratar om att döda och hytter med näven.