2022-04-14, 19:18
Medlem
Longfingrets avatar
Köpte Felix Klassiskt Potatismos 33 portioner för några veckor sedan ,vart lite sugen på potatismos
smaken var ok ,men 33 portioner ,måste väl vara helt fel eller doserar dom för 14 åriga anorektiker
,jag är inte mega stor, helt normal men hur får dom det till 33 portioner ?
Är det för att det ska låta prisvärt ?
Har nu flertalet ggr testat att göra 200g potatismos som det ska bli av deras råd på 6,6 kilo potatismos delat med 33 portioner, blir typ 4 matskedar potatismos ?
Varför denna extrema portionsförslag på deras förpackning ?
Citera
2022-04-14, 19:19
Medlem
pop-ikons avatar
Är det inte tjej/barn-portioner på nästan alla såna där slags förpackningar? Även ris, pasta osv, samt färdigmat?
Citera
2022-04-14, 19:23
Moderator
Jultrollets avatar
Matlagning och metoder --> Färdigmat och halvfabrikat
/Moderator
Citera
2022-04-14, 19:53
Medlem
neuron-drones avatar
Tror det hängt med från förr när man åt mindre. En portion ris är ju t ex hen halv dl okokt. Känns snålt.
Citera
2022-04-15, 10:34
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longfingret
Köpte Felix Klassiskt Potatismos 33 portioner för några veckor sedan ,vart lite sugen på potatismos
smaken var ok ,men 33 portioner ,måste väl vara helt fel eller doserar dom för 14 åriga anorektiker
,jag är inte mega stor, helt normal men hur får dom det till 33 portioner ?
Är det för att det ska låta prisvärt ?
Har nu flertalet ggr testat att göra 200g potatismos som det ska bli av deras råd på 6,6 kilo potatismos delat med 33 portioner, blir typ 4 matskedar potatismos ?
Varför denna extrema portionsförslag på deras förpackning ?

En portion = snitt lagom storlek för ALLA .... 5 åringar och 93 åringar. och alla däremellan. och de allra flesta, inklusive mig äter för stor portioner. Jag har lyckats dra ner tidigare, krympa magsäcken går rätt fort, och då blir man mättare på mindre
Citera
2022-04-15, 10:38
Medlem
DaChiefs avatar
Det kan stämna för om du mättar pulvret/moset med vatten i omgångar under låg uppvärmning sväljer moset förvånansvärt stor mängd vatten.
Skulle säga att en påse skulle kunna drygas ut till 6 portioner.
I felix 12 portioner skulle alltså kunna vara 18.
Citera
2022-04-15, 19:40
Medlem
Redisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Det kan stämna för om du mättar pulvret/moset med vatten i omgångar under låg uppvärmning sväljer moset förvånansvärt stor mängd vatten.
Skulle säga att en påse skulle kunna drygas ut till 6 portioner.
I felix 12 portioner skulle alltså kunna vara 18.
Stämmer bra. Volymmässigt kan det bli stor skillnad beroende på hur en mixar sitt potatismos med vatten /mjölk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in