2022-04-14, 18:31
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
I vilket syfte? Vad exakt är det som Ryssland vill driva igenom i Sverige?

Just nu att vi inte går med i Nato. Nyss, att inget land skulle exportera vapen till Ukraina under den pågående ryska invasionen.

I framtiden kanske Ryssland kräver baser på Gotland, som Sovjet krävde i Finland, Estland, Lettland, Litauen etc. Eller ”bara” att Sverige inte skall ha militär på Gotland eftersom det skulle utgöra ett ”hot” mot Ryssland. Eller att vi inte får ha ubåtar. Att vi inte får öva med Natoförband.
Citera
2022-04-14, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Den förre ryske presidenten Dmitrij Medvedev har tagit ställning till Finlands och Sveriges eventuella medlemskap i militäralliansen Nato.

Enligt Medvedev skulle Sveriges och Finlands anslutning till Nato leda till att Ryssland vidtar åtgärder i Östersjöregionen. Åtgärderna har inte preciserats närmare under de senaste terminerna.

"Vi kan inte längre tala om en kärnvapenfri status i Östersjön - balansen måste återställas", sa Medvedev.

Visserligen är finnarna redan helt övertygade om NATO-medlemskap, men sådana här uttalanden från öst gör inte beslutet svårare för någon.

Låter som en rätt mild framtoning från Ryssland och det där med kärnvapen har man väl alltid trott skulle kunna slå mot Sverige oavsett vad. Dvs. ingen större skillnad mellan avfyrning från Rysslands inland v/s Kalininggrad. Ja, vi får lite mer varningstid om de avfyras längre bort men hur långt hinner man köra på den extratid det ger - i vad som förmodligen blir trafikkaos.

Vad tror ni;
a) Ryssland har inget mer att hota med nu. Man är slutkörda efter Ukraina
b) Man vill framstå som bussiga så att Sverige och Finland inte ska gå med
c) Man kör samma metod som när Baltstaterna gick med - ilska och missnöje men inte mer
d) Saltare hot kommer när Finland nu väl startar sin "övning" med USA och UK (länk 1)?
e) ... ?

++++
länk 1: ". On Thursday, Finland announced a military exercise in Western Finland with the participation of Britain, the United States, Latvia and Estonia." https://www.reuters.com/world/europe/russia-warns-baltic-nuclear-deployment-if-nato-admits-sweden-finland-2022-04-14/

länk 2: https://nuclearforces.org/country-profiles/russia
Citera
2022-04-14, 18:35
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag har ju precis besvarat det. Grupperar man sjömålsrobotar, flyg och luftvärn på Gotland så kan fi inte passera ohindrat. Man kan inte göra detsamma från Kaliningrad. Jag angav också att Ryssland även har ett intresse av att hota oss för att bestämma vår utrikespolitik, vilket är vad som sker just nu. Du kan väl i vart fall besvära dig med att läsa när jag besvärar mig med att besvara dina frågeställningar? Jisses.

Mina invändningar har du fortfarande inte kommenterat eller besvarat. Kan jag då utgå från att du håller med mig?

Bortsett från att du verkar ha en tämligen putinistisk syn på Ukraina och dess historia upprepar jag att det inte är ett ämne som hör hemma i vår diskussion eftersom det är OT i denna tråd. Jag föreslår att du tar det i en annan tråd eller öppnar en ny om det är något du vill diskutera.

Man bör väl ha koll på historien om man ska kunna förstå något. Du verkar anse att Ukraina inte hade någon historia före februari 2022 då de helt ur det blå blev anfallna. Faktum är att Ukraina har mycket lägre utveckling av BNP/capita än vad ryssland under Putin har haft. BNP/capita dessutom är en fjärdedel av Rysslands. Detta pga mer omfattande oligarkvälde som Zelensky styrs av medan Putin har minskat på oligarkväldet i Ryssland (även om han på kuppen blivit oligark själv.) Ukrainas folk är långt ifrån eniga om att Zelensky är någon bra ledare när de ser utvecklingen i Ryssland.

Du verkar dock tro mer på Putins förmåga än vad jag gör då du målar upp en rysk invation runt Östersjön.

Största faran är väl snarare Rysslands totala alienering från väst som Nato är skyldig till och vad en desperat Putin i sitt snart väldigt pressade läge anser sig behöva göra mot Nato. Det är en anledning så god som någon att inte gå med i Nato.
Senast redigerad av EricBlair 2022-04-14 kl. 18:39.
Citera
2022-04-14, 18:45
Avslutad
Citat:
Just nu att vi inte går med i Nato. Nyss, att inget land skulle exportera vapen till Ukraina under den pågående ryska invasionen.

I framtiden kanske Ryssland kräver baser på Gotland, som Sovjet krävde i Finland, Estland, Lettland, Litauen etc. Eller ”bara” att Sverige inte skall ha militär på Gotland eftersom det skulle utgöra ett ”hot” mot Ryssland. Eller att vi inte får ha ubåtar. Att vi inte får öva med Natoförband.

Sverige ska alltså gå med i NATO så att Ryssland inte längre kan hindra Sverige från att gå med i NATO? Visst, det kan väll räknas som en anledning om än inte den bästa...

Vem som helst får leverera vapen till Ukraina eftersom ingen förklarat krig. Hade det varit krig hade det dock varit olagligt under internationell rätt och en automatisk krigsförklaring mot Ryssland. Resten du skrev är fritt fram men det leder till en motsvarande respons gentemot Sverige.

Jag tror att det svåraste för svenskar att förstå idag är att deras handlingar har konsekvenser. Ni vill liksom äta kakan och samtidigt ha den kvar. Det är tyvärr inte så världen fungerar.
Senast redigerad av GillJung 2022-04-14 kl. 18:47.
Citera
2022-04-14, 18:51
Medlem
Citat:
Garanterade negativa konsekvenser för Finland är att Ryssland kommer stärka gränsen med alla dess konsekvenser. Den enda garanterade negativa konsekvensen för Sverige är att Östersjön inte längre kommer varit fritt från kärnvapen etc. Både Finland och Sverige kommer självklart även bli tvungna att skänka 2% av sin BNP årligen till USA etc.

Ett problem på sikt är att den enda strategiska anledningen för USA att plocka med Sverige och Finland i NATO är om man vill kunna blockera sjövägen till Kaliningrad. Detta hade dock blivit ett problem för Baltikum snarare än Sverige och Finland eftersom den enklaste och snabbaste lösningen hade varit att ta tillbaka Estland, Lettland och Litauen eller liknande.

Vad exakt fördelarna hade varit för Sverige och Finland med att vara med i NATO år 2022 är lite svårare att räkna ut. Tror det hela är mer av ett politiskt spel och att sannolikheten är minimal att det händer fast kan samtidigt inte utesluta det.

Exakt vad för roll spelar det vart Ryssland har sina kärnvapen?
Du vet att kärnvapnen når hela Sverige och Finland vart de än står?
Kaliningrad, Murmansk, Moskva spelar ingen roll.

Man lägger 2% av BNP på sitt försvar, man skänker inte 2%av bnp till USA.
Citera
2022-04-14, 18:57
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Sverige ska alltså gå med i NATO så att Ryssland inte längre kan hindra Sverige från att gå med i NATO? Visst, det räknas väll som en anledning...

Vem som helst får leverera vapen till Ukraina eftersom ingen förklarat krig. Hade det varit krig hade det dock varit olagligt under internationell rätt och en automatisk krigsförklaring mot Ryssland. Resten du skrev är fritt fram men det leder till en motsvarande respons gentemot Sverige.

Jag tror att det svåraste för svenskar att förstå idag är att deras handlingar har konsekvenser. Ni vill liksom äta kakan och samtidigt ha den kvar. Det är inte så världen fungerar.

Vi skall gå med i Nato för att skydda oss mot Rysk aggression, men du frågade mig om vad Ryssland skulle försöka påtvinga oss och då är det tydligaste som hänt hittills att diktera vår utrikespolitik på det viset att vi inte skall gå med i Nato. Din argumentation är inte helt intellektuellt hederlig här.

Att leverera vapen till en stat i krig är inte en ”direkt krigsförklaring” och är inte olagligt ”under” internationell rätt. Det är däremot oförenligt med neutralitet enligt Haagkonventionerna, till skillnad från om en stat låter ett privat företag leverera vapen till ett krigförande land. Du har fel och borde läsa på.

Min poäng är just att handlingar får en respons och att det är för att skydda oss mot ryska responser vi måste gå med i Nato. Ryssland har helt vänt upp och ned på de utrikes- och säkerhetspolitiska förutsättningarna i Europa och visat att de är beredda att i strid med folkrätten med hot och våld påtvinga andra länder sin vilja. Jag har givit dig exempel på vad det kan bestå i avseende framtida ryska krav på Sverige. Med ett svenskt Natomedlemskap kommer Ryssland inte våga söka tvinga på oss sådana krav eller ens hota oss. Utan medlemskap vet vi inte vad mongolerna kan hitta på.

Skall vi sluta oss till att du inte är svensk eftersom du talar om ”Ni” svenskar?
Citera
2022-04-14, 19:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Exakt vad för roll spelar det vart Ryssland har sina kärnvapen?
Du vet att kärnvapnen når hela Sverige och Finland vart de än står?
Kaliningrad, Murmansk, Moskva spelar ingen roll.

Det stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Man lägger 2% av BNP på sitt försvar, man skänker inte 2%av bnp till USA.

Du är alldeles för naiv.
Citera
2022-04-14, 19:24
Medlem
Citat:
Det stämmer.

Du är alldeles för naiv.

Du skrev själv att det negativa är att Östersjön inte blir en kärnvapenfri zon.
Hur mycket mer negativt är det när det ändå inte spelar nån roll var kärnvapnen står?

Möjligt att jag är naiv men jag ligger nog inte i topp på den skalan.

Är det ens helt säkert att ryssarna inte redan har kärnvapen i Kaliningrad?
Citera
2022-04-14, 19:57
Avslutad
Citat:
Vi skall gå med i Nato för att skydda oss mot Rysk aggression, men du frågade mig om vad Ryssland skulle försöka påtvinga oss och då är det tydligaste som hänt hittills att diktera vår utrikespolitik på det viset att vi inte skall gå med i Nato. Din argumentation är inte helt intellektuellt hederlig här.

Det är för att vi utgår ifrån helt olika premisser. Du antar (likt de flesta svenskar) att ett medlemskap i NATO skyddar mot krig. Jag utgår från att det inte skyddar mot krig och att Ryssland redan är i krig med NATO (Ukraina är ett proxykrig mellan USA och Ryssland).

Gå med i NATO om ni vill men inbilla er inte att det skyddar er mot krig eller garanterar hjälp från USA. Tror du på allvar att amerikanarna skulle vilja dö i ett krig emot Ryssland för att skydda... Sverige? En konflikt som dessutom hade resulterat i kärnvapenkrig på amerikanskt territorium. USA ser efter sina egna och sin befolknings intressen (inte Sveriges). Svenska intressen är bara intressanta för USA i den mån de stämmer överens med amerikanska intressen.

Citat:
Att leverera vapen till en stat i krig är inte en ”direkt krigsförklaring” och är inte olagligt ”under” internationell rätt. Det är däremot oförenligt med neutralitet enligt Haagkonventionerna, till skillnad från om en stat låter ett privat företag leverera vapen till ett krigförande land. Du har fel och borde läsa på.

Jag tänker inte diskutera det här för det är irrelevant.

Citat:
Min poäng är just att handlingar får en respons och att det är för att skydda oss mot ryska responser vi måste gå med i Nato. Ryssland har helt vänt upp och ned på de utrikes- och säkerhetspolitiska förutsättningarna i Europa och visat att de är beredda att i strid med folkrätten med hot och våld påtvinga andra länder sin vilja. Jag har givit dig exempel på vad det kan bestå i avseende framtida ryska krav på Sverige. Med ett svenskt Natomedlemskap kommer Ryssland inte våga söka tvinga på oss sådana krav eller ens hota oss. Utan medlemskap vet vi inte vad mongolerna kan hitta på.

Skall vi sluta oss till att du inte är svensk eftersom du talar om ”Ni” svenskar?

Ni måste förstå att den liberala världsordningen sedan 30 år och dess ekonomiska system är i en systematisk krig som inte går att lösa. Den västerländska ekonomin håller på att krascha tillsammans med det politiska landskapet. Ukraina är ett symptom och det kommer bli mer framöver.

Ryssland behöver den europeiska marknaden för att förverkliga sitt ekonomiska projekt med Kina (se "Eurasien" osv). USA kämpar med att behålla Europa så att man hinner överföra så mycket kapital och fabriker till USA som möjligt inför framtiden. Sanktionerna mot Ryssland är specifikt utformad av USA för att förstöra den Europeiska ekonomin.

Poängen är att EU och NATO är irrelevanta för ingen av dom kommer att existera om 2-3 år oavsett. EU kollapsar ekonomiskt (sker i skrivande stund) och USA lämnar NATO (därav AUKUS). Sverige och Finland är en modern motsvarighet av länderna som blev kommunistiska mot slutet av 80-talet.

Ett annat problem är att den enda strategiska anledningen för USA att plocka in Sverige och Finland i NATO är om man vill tvinga Ryssland att ockupera Baltikum genom att blockera sjövägen till Kaliningrad. Det hade inte skapat stabilitet eller ökad säkerhet för Sverige.

Om ni hade varit smarta hade ni strävat efter ökad självständighet istället för medveten ockupation. Det svenska folkets existens är inte någon garanti eller självklarhet.
Senast redigerad av GillJung 2022-04-14 kl. 20:00.
Citera
2022-04-14, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueballsBosse
Håller med men tyvärr så har vi en helt psyksjuk och narcissistisk feministregering som tror att lilla Sverige ska rädda hela världen.

Vi ska alltså gå med i NATO baserat på känsloargument, trots att Ryssland inte alls ser oss som ett hot i nuläget så ska vi alltså skapa den situationen själva enbart för att framstå som goda.

Världen är inte lika svartvit som dessa superhjältinnor har inbillat sig. USA är inget jävla föredöme. Dags att våra politiker kommer in i verkligheten nu och slutar tolka världen som en Disneyfilm där allt är en uppgörelse mellan gott och ont.
Din ickefeministregering består alltså av Mp och V, de enda partierna som inte vill gå med i Nato. Låt mig gissa….du ser inte nyheter varje dag direkt?
Citera
2022-04-14, 20:03
Medlem
.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Din ickefeministregering består alltså av Mp och V, de enda partierna som inte vill gå med i Nato. Låt mig gissa….du ser inte nyheter varje dag direkt?

Rädda-världensyndromet som hela Sveriges liberala och vänstervridna politiker har drabbats av gäller såklart inte enbart NATO-frågan. Är man inte helt efterbliven så fattar man vad jag menade. Men nu är vi i en tråd som handlar om NATO.

Dessutom så sitter inte MP eller V i regeringen.
Senast redigerad av BlueballsBosse 2022-04-14 kl. 20:08. Anledning: .
Citera
2022-04-14, 20:06
Medlem
Citat:

Jag tror att det svåraste för svenskar att förstå idag är att deras handlingar har konsekvenser. Ni vill liksom äta kakan och samtidigt ha den kvar. Det är tyvärr inte så världen fungerar.
Ni ska skita fullständigt i vad vi vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in