Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är otäckt men sant falsk-flaggade attacker förekommer. Du kan se det som ett komplement till de dödspatruller som ibland ligger bakom en krigslinje och skjuter de egna, för att tvinga dem framåt.
En svårt skadad kryssare är en stor förlust - men du får inga soldater att sluta upp i kriget om det inte är tillräckligt stor skada. Likadant med hjälp från allierade. Detta har använts i många krig (de flesta). Tänk dig för innan du svarar.
Jag håller med dig - det är konstiga tankar. Men väst har för vana att använda media som påtryckningsmedel. Jag kan varna dig att just nu är dom i farten, och har dig som mål för sina falska ord-attacker. Ja det var ju faktiskt träffande. Den propaganda som drivs - är du ju förmodligen införstådd med. Att göra en falskflaggad attack är detsamma - fast man gör det i handling också.
Okej, jag ska då göra ett seriöst försök att argumentera varför jag håller din hypotes för fullkomligt obegriplig.
Ryska flottans största ytfartyg är hangarfartyget Kuznetzov. Det ligger i en provisorisk docka nära Murmansk, och inte ens om allt klaffar med reparationer och uppgraderingar (vilket med den skriande bristen på adekvata elektroniska detaljer kan bli svårare än man föreställt sig) kan den träda i tjänst igen förrän någon gång under 2023, dvs den finns inte alls tillgänglig.
Man har sedan två tyngre kryssare som dock inte är moderniserade och därför knappast har så stort värde i en konflikt av den här typen. Ingen av dem verkar heller finnas i Svarta havet, utan en i Murmansk och en i Vladivostok.
Efter det kommer tre ungefär jämförliga kryssare varav "Moskva" var/är en.
Om man ska genomföra en false flag, varför skulle man då göra det på så sätt att man plockar bort en tredjedel av hela sin arsenal av fartyg större än jagare? Skulle man medvetet sänka sitt största fartyg i hela Svarta havsflottan, dessutom symbolfartyget döpt efter huvudstaden? Dessutom det som i hög grad svarade för skyddet av de mindre fregatter som i sin tur besköt landmål inne i Ukraina, något som utan "Moskvas" robotskydd kan bli så riskabelt att man tvingas upphöra eller dra ned kraftigt för att inte riskera ytterligare betydande fartyg?
Jag anser som jag tidigare sagt att rätt mycket snack om false flags och liknande är konspirationsteoretiskt strunt, men i de fall där de verkligen inträffar så lär man knappast offra sitt största marina trumfkort. Jag har aldrig sagt att de aldrig förekommer, med det finns mer och mindre troliga scenarier där de kan tänkas uppträda.