2022-04-14, 13:58
Medlem
Skulle någon med kunskap kunna uppskatta/jämnföra sprängkraften som blev vid ”eventuell” träff på Moskva.
Citera
2022-04-14, 13:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Bekräftat av Litauens försvarsminister. 54 överlevande.

https://mobile.twitter.com/expatua/status/1514563186724327436

Citat:
In Russian news, the ship is still sailing and everyting is fine with it

De har en skorv till av samma klass. Just nu i medelhavet. De kanske kör en stridslist och målar om den med numret från Moskva för att dölja detta vidare. Blir ju svårt att mörka drygt 400 döda sjömän dock.

Flaggskepp men amiralen för flottan var nog inte ombord så han drunknat också.
Citera
2022-04-14, 14:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Bekräftat av Litauens försvarsminister. 54 överlevande.

https://mobile.twitter.com/expatua/status/1514563186724327436

Och 431 döda ryssar.

Det är utan tvekan ett hårt slag för ryssarna.
Citera
2022-04-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
helt fel
Inte alls. De är tänkta att användas mot hangarfartyg som är svåra att sänka med konventionella sprängmedel. Man behöver inte ens komma speciellt nära för att lyckas.
Citera
2022-04-14, 14:05
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

De har en skorv till av samma klass. Just nu i medelhavet. De kanske kör en stridslist och målar om den med numret från Moskva för att dölja detta vidare. Blir ju svårt att mörka drygt 400 döda sjömän dock.

Flaggskepp men amiralen för flottan var nog inte ombord så han drunknat också.

Moskva hade ju en Helix helikopter också.
Om den var intakt kunde de ju ha evakuerat en del personal.
Citera
2022-04-14, 14:06
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Finns det någon som har en bild/video på fartyget efter attacken/olyckan?

Det är otroligt att det inte finns en enda bild. Jag har tom hittat fantasifulla datoranimationer men inget foto.

Det är väl inte så otroligt om det skedde ute till havs? Vem skulle fota där tänkte du?

När landstigningsskeppet sänktes låg det vid hamn, därför läckte det ut filmer och bilder. Det är inte så att mongolerna dokumenterar sina misslyckanden och lägger ut på Telegram.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Fast det tog mig en knapp minut att kolla din senaste posthistorik och att du har skrivit en hel del om påstådda men allt annat än bekräftade ukrainska grymheter och krigsbrott. Det kan - och lär - förekomma gräsligheter på alla sidor i alla krig, men att du slänger fram totalt spekulativa saker och sedan nu plötsligt vill "sansa" diskussionen, tja som sagt, jag menar nog att man med det agerandet skapar sig själv litet av ett trovärdighetsproblem.
Men för all del, så länge man håller sig till reglerna får man på Flashback skriva vad som helst.

Ja man får skriva här - men man bör hålla sig till ämnet, tycker jag. Ämnet i den här tråden är Den skadade kryssaren. Och jag har ännu inte fått svar på min fråga. (tre svarade dock)

Ja du och alla tycks vara ense om mainstream media...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är otäckt men sant falsk-flaggade attacker förekommer. Du kan se det som ett komplement till de dödspatruller som ibland ligger bakom en krigslinje och skjuter de egna, för att tvinga dem framåt.
En svårt skadad kryssare är en stor förlust - men du får inga soldater att sluta upp i kriget om det inte är tillräckligt stor skada. Likadant med hjälp från allierade. Detta har använts i många krig (de flesta). Tänk dig för innan du svarar.

Ta det försiktigt med din panna och det som ligger därbakom..

Väldigt underlig tankegång, men hoppas det är så ryssarna tänker så de själva spränger allt vad de har.
Citera
2022-04-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Det blir ju spekulationer men om det är runt tio svenska landmil ut till havs, natt och storm, samt att fartyget brinner kraftigt (okej då är det inte kolmörkt, men brand och rök blir ingen bra ljuskälla i alla fall i ett sådant här läge) så är det sannerligen ingen enkel räddningsaktion oavsett vad som hänt mer exakt.

Ja fast jag kollade windfinder igår när ryktet dök upp om skeppet var träffat. Det var långt ifrån storm vindar just då. Men det har ju varit hårt väder senaste veckan så vågorna kan väl varit ganska rejäla ändå.

Sen slog tanken mig när du nämnde vädret att Moskva kanske var det enda skepp som var i trafik pågrund av just det. Därav inga andra rysska skepp i närheten.
Citera
2022-04-14, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Väldigt underlig tankegång, men hoppas det är så ryssarna tänker så de själva spränger allt vad de har.

Det vore ju en alldeles fantastisk strategi, hoppas du har rätt.
Citera
2022-04-14, 14:11
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är otäckt men sant falsk-flaggade attacker förekommer. Du kan se det som ett komplement till de dödspatruller som ibland ligger bakom en krigslinje och skjuter de egna, för att tvinga dem framåt.
En svårt skadad kryssare är en stor förlust - men du får inga soldater att sluta upp i kriget om det inte är tillräckligt stor skada. Likadant med hjälp från allierade. Detta har använts i många krig (de flesta). Tänk dig för innan du svarar.

Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself

Jag håller med dig - det är konstiga tankar. Men väst har för vana att använda media som påtryckningsmedel. Jag kan varna dig att just nu är dom i farten, och har dig som mål för sina falska ord-attacker. Ja det var ju faktiskt träffande. Den propaganda som drivs - är du ju förmodligen införstådd med. Att göra en falskflaggad attack är detsamma - fast man gör det i handling också.
Citera
2022-04-14, 14:11
Medlem
Ser det går olika rykten/uppgifter huruvida man lyckades rädda besättningen eller inte och ifall båten sjönk eller inte.

Det får mig att undra om båten Moskva ens existerat. Man ska ju vara en äkta flashbackare och ifrågasätta allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in