2022-04-14, 14:13
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Utmärkt att Ukraina har beväpning och och spaningsverksamhet nog för att fortfarande åstadkomma liknande operationer?

...men med tanke på Ryssland skött sig än så länge: Kan vi vara verkligt säkra på att de trögtänkta ryssarna inte supit till och på något vis själva lyckats skada skeppet?

Ukrainas bästa allierade är vodkaransorerna som ryska soldater får…
Citera
2022-04-14, 14:14
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Det är väl inte så otroligt om det skedde ute till havs? Vem skulle fota där tänkte du?

När landstigningsskeppet sänktes låg det vid hamn, därför läckte det ut filmer och bilder. Det är inte så att mongolerna dokumenterar sina misslyckanden och lägger ut på Telegram.

Bra video som visar explosionen
https://youtu.be/i7J0SZYlI_I
Citera
2022-04-14, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ser det går olika rykten/uppgifter huruvida man lyckades rädda besättningen eller inte och ifall båten sjönk eller inte.

Det får mig att undra om båten Moskva ens existerat. Man ska ju vara en äkta flashbackare och ifrågasätta allt.

Ja det är riktigt - Man ska granska och ifrågasätta. Om båten är ett flaggskepp är det alltså ett sådant skepp som används då man paraderar med flottan. Och då borde det finnas många bevis.
Citera
2022-04-14, 14:18
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness

Ja som sagt, från Orsk finns det relativt gott om bilder och video. Men jag svarade på ett inlägg om varför det inte fanns bilder från "eldsvådan" på Moskva.
Citera
2022-04-14, 14:23
Avslutad
Var det ghost of kiev igen?
Så mycket fejk propaganda som pumpas ut
Citera
2022-04-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är otäckt men sant falsk-flaggade attacker förekommer. Du kan se det som ett komplement till de dödspatruller som ibland ligger bakom en krigslinje och skjuter de egna, för att tvinga dem framåt.
En svårt skadad kryssare är en stor förlust - men du får inga soldater att sluta upp i kriget om det inte är tillräckligt stor skada. Likadant med hjälp från allierade. Detta har använts i många krig (de flesta). Tänk dig för innan du svarar.

Jag håller med dig - det är konstiga tankar. Men väst har för vana att använda media som påtryckningsmedel. Jag kan varna dig att just nu är dom i farten, och har dig som mål för sina falska ord-attacker. Ja det var ju faktiskt träffande. Den propaganda som drivs - är du ju förmodligen införstådd med. Att göra en falskflaggad attack är detsamma - fast man gör det i handling också.

Okej, jag ska då göra ett seriöst försök att argumentera varför jag håller din hypotes för fullkomligt obegriplig.
Ryska flottans största ytfartyg är hangarfartyget Kuznetzov. Det ligger i en provisorisk docka nära Murmansk, och inte ens om allt klaffar med reparationer och uppgraderingar (vilket med den skriande bristen på adekvata elektroniska detaljer kan bli svårare än man föreställt sig) kan den träda i tjänst igen förrän någon gång under 2023, dvs den finns inte alls tillgänglig.
Man har sedan två tyngre kryssare som dock inte är moderniserade och därför knappast har så stort värde i en konflikt av den här typen. Ingen av dem verkar heller finnas i Svarta havet, utan en i Murmansk och en i Vladivostok.
Efter det kommer tre ungefär jämförliga kryssare varav "Moskva" var/är en.
Om man ska genomföra en false flag, varför skulle man då göra det på så sätt att man plockar bort en tredjedel av hela sin arsenal av fartyg större än jagare? Skulle man medvetet sänka sitt största fartyg i hela Svarta havsflottan, dessutom symbolfartyget döpt efter huvudstaden? Dessutom det som i hög grad svarade för skyddet av de mindre fregatter som i sin tur besköt landmål inne i Ukraina, något som utan "Moskvas" robotskydd kan bli så riskabelt att man tvingas upphöra eller dra ned kraftigt för att inte riskera ytterligare betydande fartyg?
Jag anser som jag tidigare sagt att rätt mycket snack om false flags och liknande är konspirationsteoretiskt strunt, men i de fall där de verkligen inträffar så lär man knappast offra sitt största marina trumfkort. Jag har aldrig sagt att de aldrig förekommer, med det finns mer och mindre troliga scenarier där de kan tänkas uppträda.
Citera
2022-04-14, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Det är inget flaggskepp, den flöt väll med nöd och näppe innan branden ombord.
Såg nu att det var en brand som förosakade en explision ombord, inget pansarskott som vissa tror.
Pansarakott, är du onykter?
Citera
2022-04-14, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness

Men den där har ju inget med "Moskva" att göra, det är ju en helt annan händelse två veckor tidigare.
Citera
2022-04-14, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Ja som sagt, från Orsk finns det relativt gott om bilder och video. Men jag svarade på ett inlägg om varför det inte fanns bilder från "eldsvådan" på Moskva.

Det verkar finnas någon film, men det enda man ser är ett ljussken som visar att något brinner.

Bildkvaliteten är med andra ord usel och inget bevis.

Vi har väl också radiotrafik och radar. Men dessa är på andra språk och dessutom kan vi inte lita på någon film med radar som visar blipp blipp blipp.. poff inget blipp.. inte så spännande egentligen även om en radartekniker förstår direkt vad som hänt.

Jag tror att det bästa beviset kommer med tiden. Ryssarna kan inte visa upp skeppet igen. Inga nya bilder på den i framtiden och den kommer inte heller delta i några strider i framtiden.

Sedan med tiden kan man ju dyka ner och filma...
Senast redigerad av idontknowmyself 2022-04-14 kl. 14:27.
Citera
2022-04-14, 14:30
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ser det går olika rykten/uppgifter huruvida man lyckades rädda besättningen eller inte och ifall båten sjönk eller inte.

Det får mig att undra om båten Moskva ens existerat. Man ska ju vara en äkta flashbackare och ifrågasätta allt.

Enligt någon tweet nyligen som hänvisade till uttalande från Pentagon bekräftade man explosion ombord men att hon går för egen maskin mot hamn. Vad som stämmer verkar vara oklart i nuläget utöver att det skett en explosion ombord (bekräftat av ryssarna).

Edit: Hur som helst är nog skeppet satt ur stridsbart skick en tid framöver, minst.
Citera
2022-04-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Okej, jag ska då göra ett seriöst försök att argumentera varför jag håller din hypotes för fullkomligt obegriplig.
Ryska flottans största ytfartyg är hangarfartyget Kuznetzov. Det ligger i en provisorisk docka nära Murmansk, och inte ens om allt klaffar med reparationer och uppgraderingar (vilket med den skriande bristen på adekvata elektroniska detaljer kan bli svårare än man föreställt sig) kan den träda i tjänst igen förrän någon gång under 2023, dvs den finns inte alls tillgänglig.
Man har sedan två tyngre kryssare som dock inte är moderniserade och därför knappast har så stort värde i en konflikt av den här typen. Ingen av dem verkar heller finnas i Svarta havet, utan en i Murmansk och en i Vladivostok.
Efter det kommer tre ungefär jämförliga kryssare varav "Moskva" var/är en.
Om man ska genomföra en false flag, varför skulle man då göra det på så sätt att man plockar bort en tredjedel av hela sin arsenal av fartyg större än jagare? Skulle man medvetet sänka sitt största fartyg i hela Svarta havsflottan, dessutom symbolfartyget döpt efter huvudstaden? Dessutom det som i hög grad svarade för skyddet av de mindre fregatter som i sin tur besköt landmål inne i Ukraina, något som utan "Moskvas" robotskydd kan bli så riskabelt att man tvingas upphöra eller dra ned kraftigt för att inte riskera ytterligare betydande fartyg?
Jag anser som jag tidigare sagt att rätt mycket snack om false flags och liknande är konspirationsteoretiskt strunt, men i de fall där de verkligen inträffar så lär man knappast offra sitt största marina trumfkort. Jag har aldrig sagt att de aldrig förekommer, med det finns mer och mindre troliga scenarier där de kan tänkas uppträda.

Ja, det var ju lite seriösare än dina tidigare svar. Det du skriver framstår som om Rysslands flotta består av blott en handfull skepp. Det tvivlar jag på är en adekvat beskrivning.
Och nu kryper det fram att du är bekant med falskflaggade attacker. Bara det att du tror inte just den där båten skulle vara den man väljer.
Ok, det är en annan pipa än den du visade förut. Fortsätt du och tro vad du vill, tills du vet - och kom då och berätta det.

Ingen som ännu svarat på min fråga?
Citera
2022-04-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Enligt någon tweet nyligen som hänvisade till uttalande från Pentagon bekräftade man explosion ombord men att hon går för egen maskin mot hamn. Vad som stämmer verkar vara oklart i nuläget utöver att det skett en explosion ombord (bekräftat av ryssarna).

Edit: Hur som helst är nog skeppet satt ur stridsbart skick en tid framöver, minst.

Ja, vi får nog avvakta lite och se om det dyker upp några filmbevis att båten inte sjunkit utan går mot hamn.

Även dessa rykten att besättningen inte överlevde samt att där även fanns 500 marinsoldater ombord som också dör.

Ganska stora skillnader i påståenden nu så alla kan inte ha rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in