Citat:
Putins ryssdårar spammar tråden med en massa nonsens och dränker intressant information längs vägen. Jag skiter fullständigt om Azov är nazister eller inte. Det är ryssarna som beter sig som nazister och det är de som utgör ett hot mot sin omvärld just nu. Retoriken hos ryska företrädare får Kim Jong Un att framstå som både upplyst och klarsynt i jämförelse när Putin pratar om dödsknarkarasister och den där ryska haggan har hysteriska haranger om deras skitsoppa är rysk eller inte.
Lite intressant info är att Rysslands yrkessoldater som har ett kontrakt om halvår i taget förväntas göra stora massavhopp när kontraktet löper ut i juni. Vad innebär det?
https://twitter.com/TrentTelenko/status/1513976681018572804?s=20&t=sRdlvs6pb9ZF3npAYZ6wQg
En intressant analys som på cornucopia sammanfattas i fem enkla steg. https://cornucopia.se/
1 Ryssland kan inte behålla sina yrkessoldater, “they are peacing out” och kommer berätta för alla hemma i Ryssland att göra allt de kan för att ducka mobilisering.
2 Yrkessoldaterna kommer inte vara kvar för att lära upp tvångsmobiliserade värnpliktiga.
3 Det finns inga fungerande fordon att ersätta de sönderskjutna eller i fält nedslitna som är i Ukraina nu.
4 Ryska armén kommer kollapsa, så till den grad att Ukraina kan återta både Krim och hela Donbas.
5 “Putin is a dead man walking.” Det finns ingen maktfaktor kvar efter att under 22 år stuilt 125 miljarder dollar ur statskassan och nu gå ut i fullt krig. Putin är nu ett hot mot oligarkernas kvarvarande förmögenheter och makt.
Punkt 5 låter bra. Om Putin mördas borde den dagen bli en ny helgdag.
Lite intressant info är att Rysslands yrkessoldater som har ett kontrakt om halvår i taget förväntas göra stora massavhopp när kontraktet löper ut i juni. Vad innebär det?
https://twitter.com/TrentTelenko/status/1513976681018572804?s=20&t=sRdlvs6pb9ZF3npAYZ6wQg
En intressant analys som på cornucopia sammanfattas i fem enkla steg. https://cornucopia.se/
1 Ryssland kan inte behålla sina yrkessoldater, “they are peacing out” och kommer berätta för alla hemma i Ryssland att göra allt de kan för att ducka mobilisering.
2 Yrkessoldaterna kommer inte vara kvar för att lära upp tvångsmobiliserade värnpliktiga.
3 Det finns inga fungerande fordon att ersätta de sönderskjutna eller i fält nedslitna som är i Ukraina nu.
4 Ryska armén kommer kollapsa, så till den grad att Ukraina kan återta både Krim och hela Donbas.
5 “Putin is a dead man walking.” Det finns ingen maktfaktor kvar efter att under 22 år stuilt 125 miljarder dollar ur statskassan och nu gå ut i fullt krig. Putin är nu ett hot mot oligarkernas kvarvarande förmögenheter och makt.
Punkt 5 låter bra. Om Putin mördas borde den dagen bli en ny helgdag.
Jag utgår från att det finns en klausul i deras kontrakt som gör att det automatiskt förlängs om de är i krig. Om inte, gissar jag att de kallas in som värnpliktiga reservister två sekunder efter det att de slutat. Jag vet egentligen inget om detta men utgår från att det är så i alla länder med yrkessoldater. Annars vore det ju som att ett försäkringsbolag får säga upp din försäkring när din villa står i brand.
Det är dock ett problem med detta för Putin: Ryssland är inte i krig! (enligt hans egen retorik)
Precis som man tidigare tvekat att mobilisera eftersom man då måste erkänna att man är i krig, blir det knepigt att tvinga kvar yrkessoldater om man inte är i krig.
Jag vet inte var jag läst det men det var någon som skrev att det kanske inte är en seger som Putin kommer att proklamera på "Segerdagen", utan snarare tvärtom. Att man kommer att säga att man upptäckt att den nazistiska omvärlden nazifierat och utrustat Ukraina i så hög grad att det nu är att betrakta som ett krig. Ett krig där Rysslands existens står på spel. En annan sak som jag ser som ett tecken på det är att man enligt "The Situation Room" (CNN:s podcast) numera talar om striderna, de ryska soldaterna och den kamp Ryssland för, som ädel (noble) och ett offer (sacrifice). Detta skulle, enligt podden, tyda på att man höjer statusen på konflikten. Jag tänker att en sådan statusuppgradering skulle kunna tyda på att de förbereder för att mobilisera, vilket enligt rysk lag kräver att det är krig.
Dessutom talade Putin (enligt podden) om att man inte bara skyddade ukrainarna från nazism utan också skyddade Ryssland. Jag vet inte i hur hög grad man tidigare talat om Ukraina som ett direkt hot. Tidigare har man väl talat om att de kan bli ett hot om de går med i Nato och att de är ett hot mot separatisterna och andra ryssar i Ukraina. Om de uppgraderat Ukraina till ett militärt hot skulle det också kunna tyda på att man förbereder en mobilisering.