2022-04-13, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Putins ryssdårar spammar tråden med en massa nonsens och dränker intressant information längs vägen. Jag skiter fullständigt om Azov är nazister eller inte. Det är ryssarna som beter sig som nazister och det är de som utgör ett hot mot sin omvärld just nu. Retoriken hos ryska företrädare får Kim Jong Un att framstå som både upplyst och klarsynt i jämförelse när Putin pratar om dödsknarkarasister och den där ryska haggan har hysteriska haranger om deras skitsoppa är rysk eller inte.

Lite intressant info är att Rysslands yrkessoldater som har ett kontrakt om halvår i taget förväntas göra stora massavhopp när kontraktet löper ut i juni. Vad innebär det?

https://twitter.com/TrentTelenko/status/1513976681018572804?s=20&t=sRdlvs6pb9ZF3npAYZ6wQg

En intressant analys som på cornucopia sammanfattas i fem enkla steg. https://cornucopia.se/

1 Ryssland kan inte behålla sina yrkessoldater, “they are peacing out” och kommer berätta för alla hemma i Ryssland att göra allt de kan för att ducka mobilisering.
2 Yrkessoldaterna kommer inte vara kvar för att lära upp tvångsmobiliserade värnpliktiga.
3 Det finns inga fungerande fordon att ersätta de sönderskjutna eller i fält nedslitna som är i Ukraina nu.
4 Ryska armén kommer kollapsa, så till den grad att Ukraina kan återta både Krim och hela Donbas.
5 “Putin is a dead man walking.” Det finns ingen maktfaktor kvar efter att under 22 år stuilt 125 miljarder dollar ur statskassan och nu gå ut i fullt krig. Putin är nu ett hot mot oligarkernas kvarvarande förmögenheter och makt.

Punkt 5 låter bra. Om Putin mördas borde den dagen bli en ny helgdag.

Jag utgår från att det finns en klausul i deras kontrakt som gör att det automatiskt förlängs om de är i krig. Om inte, gissar jag att de kallas in som värnpliktiga reservister två sekunder efter det att de slutat. Jag vet egentligen inget om detta men utgår från att det är så i alla länder med yrkessoldater. Annars vore det ju som att ett försäkringsbolag får säga upp din försäkring när din villa står i brand.

Det är dock ett problem med detta för Putin: Ryssland är inte i krig! (enligt hans egen retorik)

Precis som man tidigare tvekat att mobilisera eftersom man då måste erkänna att man är i krig, blir det knepigt att tvinga kvar yrkessoldater om man inte är i krig.

Jag vet inte var jag läst det men det var någon som skrev att det kanske inte är en seger som Putin kommer att proklamera på "Segerdagen", utan snarare tvärtom. Att man kommer att säga att man upptäckt att den nazistiska omvärlden nazifierat och utrustat Ukraina i så hög grad att det nu är att betrakta som ett krig. Ett krig där Rysslands existens står på spel. En annan sak som jag ser som ett tecken på det är att man enligt "The Situation Room" (CNN:s podcast) numera talar om striderna, de ryska soldaterna och den kamp Ryssland för, som ädel (noble) och ett offer (sacrifice). Detta skulle, enligt podden, tyda på att man höjer statusen på konflikten. Jag tänker att en sådan statusuppgradering skulle kunna tyda på att de förbereder för att mobilisera, vilket enligt rysk lag kräver att det är krig.

Dessutom talade Putin (enligt podden) om att man inte bara skyddade ukrainarna från nazism utan också skyddade Ryssland. Jag vet inte i hur hög grad man tidigare talat om Ukraina som ett direkt hot. Tidigare har man väl talat om att de kan bli ett hot om de går med i Nato och att de är ett hot mot separatisterna och andra ryssar i Ukraina. Om de uppgraderat Ukraina till ett militärt hot skulle det också kunna tyda på att man förbereder en mobilisering.
Citera
2022-04-13, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Nu säger brittisk media att det inte är tal om dagar när Mariupol faller. Ryssland ska ha slagit igenom viktiga fickor och nu rör det sig bara om timmar.

Vi får se. Trots allt kan inte Mariupol hålla ut hur länge som helst. Visar det sig stämma kommer varenda rysstroll i tråden skriva inlägg om hur rätt dom hade - trots att dom redan för över en månad sen påstod att Mariupol hade fallit.

Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Tror minsann Tumme-liten visar på nazistiska åsikter, ska hon utrota sig själv nu?

Man kan alltid hoppas på det.
Citera
2022-04-13, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Och du tror att det var Putins bedrift på egen hand. USA hade ingenting med den utvecklingen att göra, bara en slump.

Menar du att barnamördare V.Puttin gick på någon för oss okänd Nato-propaganda och sedan invaderade Ukraina? Försöker du påstå att Puttler inte har alla hästarna hemma?
Citera
2022-04-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag kan förstå om man som Ukrainavän inte bryr sig om de nazistiska symbolerna Azov och andra förband använder, eller om man vänder sig mot ett överdrivet prat om dem, men att som Info här köra nån sorts bisarr idé om att Ryssland skulle behöva ta med sig massa naziparafernalia att smycka de ukrainska baserna med för att utmåla de helt oskyldiga ukrainska neonazisterna som neonazister är bara stört verklighetsförnekande. Vi kan tycka precis vad vi vill om det men sanningen är som sanningen är: Ukrainare, särskilt soldater i Azov, älskar nazistiska symboler.

Släppt ditt jävla tjat om nazister. Ingen bryr sig om det är nazister eller inte som eliminerar rySSen.
Men om du verkligen bryr dig vill jag att du förklarar vad Wagnergruppen gör i Ukraina?
Citera
2022-04-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Även om jag håller på Ukraina så har de minst sagt en tveksam historik:

https://en.wikipedia.org/wiki/14th_Waffen_Grenadier_Division_of_the_SS_(1st_Gali cian)?msclkid=856832a0bb3211eca63f723fa9a92f1b

Var ett annat Ukraina då, många glömmer att nationalisterna under Bandera i huvudsak var katoliker, och hade lite med att befria ”ukrainare”. De slogs för sig själva, 70% av nationalisternas styrkor kom från galicien. På något sätt har man dock implementerat den kampen till att innefatta hela Ukrainas frihetskrig idag. När 40-50x fler ukrainare valde att slåss för röda armén..
Citera
2022-04-13, 16:17
Medlem
Citat:
Det var bara ett par dagar sen the Sun publicerade en artikel med en ukrainsk soldat som gick omkring här och nu med en SS Galizien-patch på ryggen.

https://twitter.com/Frances03335741/status/1514159579789156362

Det var inte en soldat läste jag utan en medlem och sannolikt ett befäl (av ålder och framtoning att döma) i SBU, som ju är "Ukrainas NKVD", eller Gestapo/SD om man så vill.

Det var ju sannolikt SBU som arrangerade scenerna i Butja och som med hjälp av Azov och liknande enheter har iscensatt false flags och mördat civila.

Det betyder mer om ett 30 - 40-årigt befäl i SBU har ett sånt märke på sig offentligt än om nån fjunig 19-årig menig soldat och skinnskalle har det.

Edit: jag ser nu att det med stora bokstäver står "SBU" på ryggen på mannen, som dessutom är klädd i svart från topp till tå, som vissa inom SS var. Det är alltså en medlem i SBU på bilden.
Senast redigerad av Tumidanda 2022-04-13 kl. 16:27.
Citera
2022-04-13, 16:17
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Klagar du på spamm och sen kommer du med fem punkter med lögner och propaganda? Är du upplyst så ser du att Ukraina förlorar kriget även om det tar längre tid och människor dör i onödan efter våra "godhjärtade" leveranser av vapen och vår uppmuntran. Sen kan man väl säga vad som helst om dessa två länder men det är ingen större skillnad på dom.

Kanske både Putin och Zelenskyj möter det ödet. Många i väst och i övriga världen börjar trötta på clownen Zelenskyj som inte gör annat än gnäller, tigger pengar och vapen och kräver att unga män dör i onödan. Många soldater i hans led känner sig förådda.
Jag måste klargöra innebörden för dig av några vanliga svenska ord innan vi fortsätter.
1 Vet du vad "spam" är för något? Det är när man upprepade gånger postar samma inlägg, ofta med lågkvalitativt innehåll. Det här är första gången jag postar just denna post, en analys av en amerikansk militär och expert så nej det är inte spam.
2 Vet du vad en "analys" är för något? En analys syftar till att undersöka och förklara något och förklara konsekvenserna av olika skeenden. Dessa punkter utgör en analys för att förklara utgången av vilka problem som kommer möta ryssarna när yrkessoldaternas kontrakt går ut.

Du är givetvis fri att framställa ett eget alternativt händelseförlopp istället för att komma med ett tomt påstående. Men du menar kanske att det inte finns några sådana kontrakt? Eller att soldaterna som överlevt ditills med glädje kommer att skriva upp sig för ett nytt halvår? Rysslands problem att rekrytera har ju varit en följetång genom hela kriget än så länge.

Vi vet också att Ryssland måste vända på varje skrothög för att täcka de höga förlusterna av material.
De måste använda sig av "dumma" bomber för tack vare santionerna saknar de de nödvändiga komponenterna för att styra kryssningsrobotar exempelvis. Ukraina däremot får allt mer och fler sofistikerade vapen. Så nej, ingen i väst börjar tröttna på Zelensky utan tvärtom får han mer och tyngre stöd. Hans ukrainare kämpar tapprare än någonsin och vädrar vinst.

En artikel på samma tema: https://www.strategypage.com/htmw/htwin/20220411.aspx

"Without a lot of contract soldiers Russia could not replace BTG losses. Replacing lost tanks and other vehicles also proved to be more difficult than expected. On paper Russia had thousands of fully armed and equipped tanks and other armored vehicles in reserve for quickly replacing combat losses. Not surprisingly those reserve vehicles were often in bad shape, having been poorly maintained by conscripts and larcenous civilians who made a lot of money by taking key items from these vehicles and selling them on the black market."
Senast redigerad av Thelonegunman 2022-04-13 kl. 16:22.
Citera
2022-04-13, 16:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Klagar du på spamm och sen kommer du med fem punkter med lögner och propaganda? Är du upplyst så ser du att Ukraina förlorar kriget även om det tar längre tid och människor dör i onödan efter våra "godhjärtade" leveranser av vapen och vår uppmuntran. Sen kan man väl säga vad som helst om dessa två länder men det är ingen större skillnad på dom.

Kanske både Putin och Zelenskyj möter det ödet. Många i väst och i övriga världen börjar trötta på clownen Zelenskyj som inte gör annat än gnäller, tigger pengar och vapen och kräver att unga män dör i onödan. Många soldater i hans led känner sig förådda.

Mellanöstern räknas inte in i ’väst’.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Vi får se. Trots allt kan inte Mariupol hålla ut hur länge som helst. Visar det sig stämma kommer varenda rysstroll i tråden skriva inlägg om hur rätt dom hade - trots att dom redan för över en månad sen påstod att Mariupol hade fallit.

Man kan alltid hoppas på det.
Ja, samtidig sitter de i ett hopplöst läge. Ingen mat ingen ammunition och ingen hjälp i sikte. Azov lär fortsätta till siste man så det kan fördröja det hela.

Samtidigt gick flera medier ut med att Kiev skulle falla inom 72 timmar i en hel månad.
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Jag kan förstå om man som Ukrainavän inte bryr sig om de nazistiska symbolerna Azov och andra förband använder, eller om man vänder sig mot ett överdrivet prat om dem, men att som Info här köra nån sorts bisarr idé om att Ryssland skulle behöva ta med sig massa naziparafernalia att smycka de ukrainska baserna med för att utmåla de helt oskyldiga ukrainska neonazisterna som neonazister är bara stört verklighetsförnekande. Vi kan tycka precis vad vi vill om det men sanningen är som sanningen är: Ukrainare, särskilt soldater i Azov, älskar nazistiska symboler.

Du har värre nazitourettes än Jona Sima.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Zelensky = All out dictator
Nope. Låt oss gå igenom dina stödargument.

Ukraina är relativt långt ner på demokrati-indexet. De har varit på bättringsvägen, definitivt. De har trots allt inte varit fria från rysslands klor särskilt länge. Men inget i i det här föranleder en blodig äcklig invasion av äckliga 70-årige pedofildiktatorn Putin.

Citat:
BBC Propaganda!
Ukraine: Fugitive Putin ally Medvedchuk arrested - security service
https://www.bbc.com/news/world-europe-61089039

Var är propagandan? BBC beskriver bara vad som har hänt och vad som sägs av både Ukraina och dödssekten Kremlin. Då jag är ryssfödd och både pratar och läser flytande ryska och förstår kulturen fullt ut så har jag också koll på den rysk press. Jag ser ingenting i artikeln som är falskt eller undanhåller någon relevant information. Du får förtydliga vad som är fel på artikeln.

Citat:
I själva verket började Zelensky arrestera oppositionen innan kriget.

Nu förstår man vad Tulsi Gabbard pratade om för länge sedan!
Zelensky stängde ned 3 tv kanaler och fängslade oppositionen!
https://www.youtube.com/shorts/505uQahvKvg

Du kanske också ska ta med ett par viktiga detaljer:

(källa: bland annat https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/putins-key-ukraine-ally-charged-with-treason/ så väl som länkarna du länkat)
Ukraine’s leading pro-Kremlin politician, Viktor Medvedchuk, has been charged with treason and placed under house arrest as the Zelenskyy administration escalates its efforts to counter Russian influence in the country.

Medvedchuk faces up to fifteen years in prison if convicted. This week’s treason charge is the latest step in an ongoing campaign and comes following the February decision to block three Kremlin-tied Ukrainian TV channels believed to be controlled by Medvedchuk.
..
President Zelenskyy’s sanctioning of Medvedchuk has coincided with a rise in Zelenskyy’s popularity.
Mr Medvedchuk, whose daughter has President Putin as a godfather, is a wealthy businessman who leads the pro-Russian Opposition Platform - For Life party.
...
...he has frequently flaunted his close personal ties to Vladimir Putin, who is godfather to Medvedchuk’s daughter, and has held numerous face-to-face meetings with the Russian leader in Moscow.
Jag finner det inte osannolikt att han faktiskt har begått högförräderi (och varit till skada för landet) om det är så att hans dotter har Putin som gudfader. A "bit" sus bara där.

Det är klart att man inte ska fängsla oppositionspolitiker för sakens skull, det vore fel. Ukraina är samtidigt i en riktigt tuff sits med ett ryssland som vägrar släppa greppet. Det här ser inte ut som något blint diktator-drag där man tystar politisk opposition för att behålla makten på det sättet som man gör i ryssland. Hur det än ligger till med detta så har ryssland fortfarande ingenting i Ukraina att göra.

Citat:
Varför ljuger BBC om sådant. Nu har de ju 0% trovärdighet!
Vad ljuger dem om? De har ju inte ljugit alls. Peka ut var de ljuger. Nå?

Förklara var BBC ljuger, vad är det som ger dem 0% trovärdighet?
Citera
2022-04-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore

Kan inte vänta tills den dagen Hunter Bidens laptop blir presenterad i fullo med all skit dom hittat I den. Det betyder slutet för MSM som har äcklat mig i åratal för deras lögner.

Nästa fredag kanske samtidigt som man återinsätter Trump som president?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in