2022-04-13, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Däremot så kommer det fler och fler uppgifter om att de skjuter sina egna som vill ge upp. Jag läste att de har spridit ut Azov-psykopater bland olika enheter så att de fungerar som NKVD-kommissarier i Sovjet och hindrar soldater från att ge upp. Vill de ge upp så måste soldaterna först göra sig av med Azov-kommissarien, så att han inte skjuter dem i ryggen.

Källa?

Var har du läst det här?
Citera
2022-04-13, 15:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Import ger ett negativt bidrag till BNP, i ditt tanke-experiment skulle Tyskland därför vinna 7% i BNP om de slutar importera rysk energi.

Sanningen är snarare att energi är basen för modern ekonomisk aktivitet, varpå delar av ekonomin skulle strypas.
Det är klart att energi är väsentlig, och om man måste stänga industrier för det spridningseffekter. Men en enkel analys av fundamenta visar att upphörandet av rysk export av gas omöjligen kan slå ut vare sig tysk eller europeisk ekonomi. 450 miljoner europeer har en enonomi som är mer än 10 ggr större än Rysslands, och den senare består alltså bara till 20% av energi varav jag tror ca 50% går på export. Rysk energiexport motsvarar då alltså ~1% av EUs BNP.

Sanningen är att Ryssland är en fattig kusin från landet som viftar med en stor rostig hötjuga. Det är lämpligt att hålla sig undan men på sikt är han underlägsen de han försöker skrämma.
Citera
2022-04-13, 15:29
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Däremot så kommer det fler och fler uppgifter om att de skjuter sina egna som vill ge upp. Jag läste att de har spridit ut Azov-psykopater bland olika enheter så att de fungerar som NKVD-kommissarier i Sovjet och hindrar soldater från att ge upp. Vill de ge upp så måste soldaterna först göra sig av med Azov-kommissarien, så att han inte skjuter dem i ryggen.
Kvalificerat skitsnack och det vet du själv.
Citera
2022-04-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
"Russia considers U.S. and NATO vehicles carrying weapons to Ukraine as legitimate military targets", says Deputy Minister of Foreign Affairs Ryabkov.

Är detta en eskalering från rysk sida?

Jag fattar inte hur Telegram funkar så jag lyckas inte hitta något mer än detta. Här framgår det inte var de eventuella transporterna som Ryssland vill angripa skall befinna sig. Handlar det om Ukraina är det nog lugnt men om de gör det när de befinner sig i ett Nato-land kommer artikel 5 att åberopas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L5E319/joe-biden-kallar-kriget-i-ukraina-for-folkmord

Är det en eskalering från amerikansk sida?

Om ett folkmord pågår är det den stat i vilken det pågår som har "skyldighet att skydda" befolkningen. Om den staten inte klarar, eller är villig, att göra det är det världssamfundet som har denna skyldighet. Normalt beslutas detta i FN:s säkerhetsråd men det kommer ju inte att ske eftersom Ryssland har veto. Dock borde det ses som en moralisk skyldighet för alla stater som använder begreppet folkmord för att beskriva det som sker i Ukraina, att ingripa. I och med att Biden kallar det för folkmord öppnar han för ett tydligare amerikanskt ingripande.

Vad skulle det kunna vara? Flygförbudszon? Tyngre vapen till Ukraina? En säkerhetszon i Svarta havet? Såväl flygförbudszon som säkerhetszon i havet leder med stor sannolikhet till att amerikanska och ryska styrkor ställs mot varandra. Om Ryssland i det läget bekämpar amerikanska styrkor som försöker upprätthålla en sådan zon, blir det svårt för Biden att inte intervenera på allvar. Eftersom Ryssland i det läget vet att de är körda är det stor risk för att kärnvapen används. Kanske inte i en total attack mot USA utan en mindre mot något mål i Ukraina eller något land som deltar på USA:s sida.

När det gäller tyngre vapen behöver det inte gå så illa men frågan är vilka tyngre vapen USA kan skicka som Ukrainska armén kan hantera? Det har ju pratats om att USA skulle ersätta flygplan och eller tanks i något Nato-land och att dessa sedan skickar sina gamla till Ukraina. Frågan är vilket, om något, Nato-land som törs?
Citera
2022-04-13, 15:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Röda Armén fortsätter att förlora officerare i en strid ström. En kapten till död nu.

https://twitter.com/666_mancer/status/1514206716270981128

Och en uppdaterad lista på samtliga döda officerare i Röda Armén såhär långt.

https://twitter.com/InstantniMOUDRA/status/1514217279319384065
Citera
2022-04-13, 15:31
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Hon sitter och fantiserar egentligen jag är inte en båt jag är en svensk patriot som älskar mitt land jag älskar fred jag vill bara ha fred på jorden emot alla former och konflikter men den speciell operationen är en fredsälskande operation eftersom Ukraina det är ryssar och de förtjänar leva i en demokrati och fred men deras nuvarande terrorregim söker bara krig attackera oskyldiga genomför ett genom genocide östra Ukraina därför kan den här staten inte längre få existera utan bör vara en del av Ryssland för att Ryssland kan hjälpa Ukraina öppna

Om du är svensk så får du banne mig lära dig att skriva på svenska!
Citera
2022-04-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ja, vem kunde tro att Sverige kommer få amerikanska militärbaser? Det är USA som tar över Europa. Putin drog linjen vid Ukraina.

Nu är det väl så att det snarare var Putin som fick Europa att ropa på USA eftersom man blev rädda för ryssen.

NATO har ju varit på dekis i 25-30 år. Den organisationen hade självdött inom 10 år (ännu snabbare om Trump hade vunnit valet 2020) om Putin inte hade börjat invadera sina grannländer. Ett oenigt NATO som kraftigt minskat sina militära resurser de senaste 30 åren och som ingen längre vill betala för och som amerikanska presidenter vill avveckla är inte ett hot som borde skrämma någon. Men Putin han blev skraj för att Ukraina ville gå med i NATO, trots att NATO inte ville ha med Ukraina. Undrar om Putin vågar läsa sagan om Lilla Spöket Laban?

Men nu har Putin, i all sin vishet, lyckats med att inte bara återuppväcka NATO utan dessutom göra det mer enat och livaktigare än någonsin sedan typ 50-talet. Imponerande insats.
Citera
2022-04-13, 15:33
Medlem
Thelonegunmans avatar
Putins ryssdårar spammar tråden med en massa nonsens och dränker intressant information längs vägen. Jag skiter fullständigt om Azov är nazister eller inte. Det är ryssarna som beter sig som nazister och det är de som utgör ett hot mot sin omvärld just nu. Retoriken hos ryska företrädare får Kim Jong Un att framstå som både upplyst och klarsynt i jämförelse när Putin pratar om dödsknarkarasister och den där ryska haggan har hysteriska haranger om deras skitsoppa är rysk eller inte.

Lite intressant info är att Rysslands yrkessoldater som har ett kontrakt om halvår i taget förväntas göra stora massavhopp när kontraktet löper ut i juni. Vad innebär det?

https://twitter.com/TrentTelenko/status/1513976681018572804?s=20&t=sRdlvs6pb9ZF3npAYZ6wQg

En intressant analys som på cornucopia sammanfattas i fem enkla steg. https://cornucopia.se/

1 Ryssland kan inte behålla sina yrkessoldater, “they are peacing out” och kommer berätta för alla hemma i Ryssland att göra allt de kan för att ducka mobilisering.
2 Yrkessoldaterna kommer inte vara kvar för att lära upp tvångsmobiliserade värnpliktiga.
3 Det finns inga fungerande fordon att ersätta de sönderskjutna eller i fält nedslitna som är i Ukraina nu.
4 Ryska armén kommer kollapsa, så till den grad att Ukraina kan återta både Krim och hela Donbas.
5 “Putin is a dead man walking.” Det finns ingen maktfaktor kvar efter att under 22 år stuilt 125 miljarder dollar ur statskassan och nu gå ut i fullt krig. Putin är nu ett hot mot oligarkernas kvarvarande förmögenheter och makt.

Punkt 5 låter bra. Om Putin mördas borde den dagen bli en ny helgdag.
Citera
2022-04-13, 15:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så du menar att ryssarna inte dödar civila , allt är en lögn va?
De skyddar civila så långt de kan, de är noga med att följa Folkrätten.

Däremot har ju ukrainas soldater ofta flyttat till tätbefolkade områden, där de tagit över sjukhus, skolor och bostadshus, ibland utan att se till att de civila lämnar byggnaderna, som de skall göra. När de gör så blir dessa byggnader militära mål och därför attackeras de av Ryssland.

Ryssland har gång på gång öppnat humanitära korridorer så att civila kan lämna områden där det är strider. Detta motarbetas faktiskt av Ukraina, deras soldater använder civila som mänskliga sköldar.

Det du ser i svensk tv är helt enkelt en massa lögner.
Citera
2022-04-13, 15:34
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/skrackgeneralen-flyttas-fran-syrien-till-ukraina/

Citat:
Aleksandr Dvornikov, 60, är en av Rysslands mest erfarna officerare – och känd för sin brutalitet mot civila. Han var under 2015-2016 befälhavare för de ryska trupperna i Syrien när staden Aleppo totalförstördes av ryska bombanfall. Insatsen gav honom öknamnet ”Slaktaren från Syrien”, skriver NBC News.

Ryssland planerar nu alltså att trappa upp sitt folkmord ännu ett steg. Själv ser jag fram emot nyheten att den här mongolen har gått en brutal död till mötes precis som så många andra ryska befälhavare redan gjort i Ukraina.

Han kommer bli bra gödsel i den ukrainska jorden.
Citera
2022-04-13, 15:38
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Wow! Så många fel i så lite text.
Tvärtom, mycket bra info. Bara för dig.
Citera
2022-04-13, 15:38
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Förmodligen är det lögn precis som allt som påstods om "diktatorn Assad" i Syrien var lögner.

Civila dör givetvis när det bombas och skjuts, särskilt eftersom Ukrainas styrkor systematiskt använder sig av mänskliga sköldar. Något avsiktligt ryskt mördande av civila finns det dock än så länge inga bevis för.
Det finns mängder av bevis. Att du väljer att inte tro på dem är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in