2022-04-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Med andra ord, du har ingen som helst aning. Men jag ska ge dig en chans. Sverige spelar ingen som helst roll idag när det gäller internationell konflikthantering, på vilket sätt försämras denna möjlighet genom Natomedlemskap och varför spelar det någon roll?
Och det är ju också så att Finland som verkar ha bestämt sig för ett Natomedlemskap är ju den stat som har en lång gemensam gräns mot Ryssland, inte Sverige. Så att så många skriker om att Sverige nog startar ett tredje världskrig om man går med i Nato är ju ett mycket dåligt argument. Ok vi har Gotland och är en Östersjönation men ändå, Östersjön är ju ett fritt innanhav.
Och Sverige kommer ju ganska säkert gå med i Nato om Finland gör så för annars försämras ju vår egen säkerhet rejält som enda land(undantaget Schweiz?) utan militär blocktillhörighet i Europa.
Tror inte heller ryssen vill starta eller riskera ett regelrätt krig mot väst man ändå inte kan vinna bara för att vi går med i försvarsalliansen Nato. Det vore ju dummare än dumt av lille Putin. Men om så får vi väl be Ukraina om militärt bistånd i form av ryska tanks som dom verkar ha ett överflöd av.
Citera
2022-04-13, 15:50
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Till ingen nytta?
Om det vore att försvara någon av NATO-medlemmarna, så ja. Jag själv har inget problem med det. Är någon under ett angrepp och behöver all hjälp de kan få, och är NATO-medlem, så är det givet att man ställer upp.

Sedan är det mer troligt att förbanden och bataljonerna är de som redan är definierade från respektive medlemsland. inget hopkok tjollahoppsan-blandning.

Ja hejdu, kommer bli en kultur kaos utan dess like.
Jasså du åker? Är med i hemvärnet och fått lära dig göra öppen eld i terräng och så? Annars troligen kört.
Citera
2022-04-13, 15:54
Avstängd
Unobosss avatar
Alla som har gjort värnplikten är dom som får slåss. Lär ju inte göra den nu liksom haha.
Ska dom då tvinga alla våra 18åringar att göra det och sedan slåss för andra länder likt afganistan eller i aktiv konflikt mot NATO? Det är så dumt så klockorna stannar.
Ordna upp gängkriminaliteten och behåll allians friheten. Jag vill inte ha google och amazon här som lever på oss jävla blodiglar USA.
Att Biden kallar det Ryssland gjort utan att se sig själv i spegeln?! Va fan jag vill inte slåss i deras krig eller för den delen mina barn som är myndiga om 5 år.
Senast redigerad av Unoboss 2022-04-13 kl. 16:03.
Citera
2022-04-13, 15:56
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Du koller BNP som omsättning. Inte belåningsgraden. USA har 102% av BNP i utlandsskulder (skuldberg)
Merparten äga av Kina ca 40%. Kolla varje individuellt land i EU så ser du vad de har för kapacitet. Och belåningsgraden.
De flesta länder i Europa likväl USA hoppar till när Kina nyser.

Rent trams
Citera
2022-04-13, 16:01
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Du är med på att Sverige ska vara och kriga på Balkan alltså? Konsekvensen av paragraf 5.
Det är inte jag, kan jag säga.
Dessutom, det finns både serbiska, kroatiska och bosniska flyktingar i Sverige. Ska dom också ner och kriga då eller?
Vad har flyktingarna med paragraf 5 att göra?
Vad är det du försöker ha sagt?

Jag står för vad jag skrev. Är en NATO-medlem under angrepp, så är det från en fiende som är ett hot mot oss alla. Det gäller att försvara hela alliansen. Likaså gäller det för Sverige. Är Sverige under angrepp, och NATO-medlem så är det givet att alla ställer upp.

Sedan är det mer praktiskt att närliggande NATO-länder till det NATO-land som är under angrepp ställer upp först. Är angreppet så pass stort att hela Europa är under hot, så är det givet att större delen av NATO mobiliseras.
Och jag är, återigen, mer villig att ställa upp för Europas säkerhet även om konflikten till en början inte är i Sveriges närhet.
Citera
2022-04-13, 16:01
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Och det är ju också så att Finland som verkar ha bestämt sig för ett Natomedlemskap är ju den stat som har en lång gemensam gräns mot Ryssland, inte Sverige. Så att så många skriker om att Sverige nog startar ett tredje världskrig om man går med i Nato är ju ett mycket dåligt argument. Ok vi har Gotland och är en Östersjönation men ändå, Östersjön är ju ett fritt innanhav.
Och Sverige kommer ju ganska säkert gå med i Nato om Finland gör så för annars försämras ju vår egen säkerhet rejält som enda land(undantaget Schweiz?) utan militär blocktillhörighet i Europa.
Tror inte heller ryssen vill starta eller riskera ett regelrätt krig mot väst man ändå inte kan vinna bara för att vi går med i försvarsalliansen Nato. Det vore ju dummare än dumt av lille Putin. Men om så får vi väl be Ukraina om militärt bistånd i form av ryska tanks som dom verkar ha ett överflöd av.

Sveriges (och Finlands) säkerhetspolitiska situation har kraftigt förändrats av Rysslandsangreppskrig mot Ukraina. Putin har visat att han är en omdömeslös okunnig krigsherre som drömmer om ett storryssland.

Detta gör att neutrala länder i Rysslands närhet löper en stor risk att attackeras. Ryssland angrepp har haft det goda med sig att i såväl Finland som Sverige har opinionen svängt från att vara "likgiltiga" för ett Natomedlemskap till en stark majoritet för ( tack Putin) Så om några månader så har Ryssland två nya Natomedlemmar inpå sina gränser. Det var det ingen som trådde vid årsskiftet.

Det intressanta är att jag inte sett något hållbart argument mot att vi ska ansluta oss till Nato

Slutligen vill jag bara påpeka att varken Österrike eller Irland är Natomedlemmar (förutom Schweiz)
Citera
2022-04-13, 16:02
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nej utan går Finland med och inte vi har vi en ännu större sköld mot Ryssland. Dom skulle inte attackera Sverige oprovocerat så länge vi inte går med i NATO vilket då är provocerat enligt dom. Visst är Ryssland galna men väldigt mycket mäktigare än oss. Om nu denna galning ger dig två val, få stryk om man väljer att bli polare med galningens vän eller knippa käft så fine I understand. Dessutom glöm inte att Ryssland hör mer till Europa än USA så varför ska dom ha så mycket inflytande. Jag bryr mig mer vad UK och Tyskland gör.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Ann Linde får kritik av självaste Maria Zakharova!
Linde är säkerligen förtvivlad över kritiken och hon ångrar sig nog djupt.

Ryska attacken mot Linde: ”Dumma uttalanden”
Ryssland går till attack mot utrikesminister Ann Linde (S).
Det är ”otillåtet” att påstå att Ryssland hotar Sverige.
– Dessa uttalanden är dumma, säger Maria Zakharova vid ryska utrikesdepartementet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PoxgP5/ryssland-om-ann-linde-gar-natos-arenden
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Jag tror Putin är som mest farlig och irrationellt kapabel nu, mer än han nånsin varit. Jag tror det här är en existentiell situation, inte bara för hans Ryssland, utan för han personligen. Risken är stor att det blir 'Franska revolutionen' i Ryssland, och han vet (bättre än dom flesta) att han är den första som kommer förlora huvet då.

Så när folk tror att han inte vågar, eller inte kan, eller inte 'borde', typ 'det finns ingen logik i en sån handling', då tror jag dom kan ha fel. Jag befarar det. Allt som Putin har visat oss, varje steg på vägen under sina 22 år vid makten, är att när omvärlden tror han aldrig kommer gå fullt sådär långt ... så är det precis det han gör.
Och dom stora repressalier som omvärlden räknat med skulle hända i respons, bara ... uteblev, rann ut i sanden.

Han kommer ju aldrig återta makten i Ryssland efter Medvedev, och bara 'poff' sätta sig själv på tronen en tredje period? Det går ju mot Rysslands egna konstitution t.o.m ..?
Det gjorde han.

Han kan ju inte upplösa delar av ryska grundlagen för att ge honom rätten att sitta kvar på livstid?
Det gjorde han.

Han kan ju för fan inte spränga hela bostadsområden i Ryssland, döda dussintals egna civilister, bara för att skapa incitament för ett krig mot Tjetjenien, så inte Tjetjenien ska kunna bli självständigt?
Det gjorde han.

Han kommer aldrig våga invadera Krim-halvön, för då kommer ju A, B, C hända?
Det gjorde han (och inget av A, B eller C hände).

Han kan ju aldrig ge sig på att bestämma vilken president som USA väljer? Då skulle det ju kunna bli krig?
Det gjorde han, och inget hände till följd av det.

Han kan ju inte mörda sina politiska motståndare, på öppen gata?
Det gjorde han, och fortsätter göra. Han t.o.m. mördar folk i västländer, bara för dom får honom att framstå i dåligt ljus, och mördat civila vittnen till dessa avrättningar med. Sergei Magnitsky, Alexander Litvinenko, Alexei Navalny och över ett dussin andra.

Han kommer aldrig stå bredvid en amerikansk president, som befaller alla amerikaner att tro att Putin har rätt, och alla amerikanska myndigheter och militär har fel?
Det gjorde han.

Han kommer inte våga ta Ukraina, för då kommer ju A, B, C hända?
Det gjorde han (och inget av A, B eller C hände).

Han kan ju inte sätta sätta stora delar av sitt egna parlament i husarrest och i fängelse, för att kriget i Ukraina inte gick gått så bra?
Det gjorde han.

Han kommer ju aldrig att våga använda kärnvapen, eller ge sig på Skandinavien militärt? Särskilt inte om vi är med i NATO? för då kommer ju A, B, C hända?

..... inte? ......

Det mesta av ovanstående skedde i en tid när Putin inte var satt i ett existentiellt försvarsläge (bara ser seger eller död som enda möjliga alternativ). Men nu är han satt i existentiellt självförsvarsläge. Nu, om nånsin, är han kapabel till extremt oansvarigt och obetänksamt beteende och beslut. Man kan inte räkna med strategisk logik eller självbevarelsedrift när det gäller Ryssland just nu.

Igår publicerade Expressen en intervju med försvarspolitiskt sakkunnige Robert Dalsjö, om vad som troligast händer ifall Sverige går med i NATO. Dalsjö svarar "Jag tror inte Ryssland kommer komma hit och döda människor. Det tror jag inte riktigt dom vågar."

Jag är oroad, för eventuellt NATO-medlemskap. Som jag ser det, är NATO-medlemskap den enda egentliga risken för Sverige. Utan NATO, kommer vi inte få problem med Ryssland. Med NATO i vårt hus, kommer vårt hem få leva med ständigt hot utifrån, en gangster på utsidan som vill in i vårt hus och göra oss illa.

Om nu gangstern ger sig på oss, bättre då att vi är med i Nato än att vi skulle stå själva. Vår neutralitet vilade på stora försvarskostnader och tanken på att vi inte skulle vara föremål för ett isolerat angrepp från ”stormakt röd” utan bara skulle syltas in i en större konflikt. Båda de förutsättningarna är nu överspelade. Vi kan inte snabbupprusta oss tillbaka till ett tillräckligt starkt eget försvar och det är uppenbart att Ryssland nu är beredda att invadera grannländer i strid med folkrätten. Vi har då inte sort annat val än att gå med i Nato.

Jag är övertygad om att Putin inte kommer att våga ge sig på oss om vi är medlemmar i Nato eller har tillräckliga garantier från t.ex. USA under ansökningsperioden.

Putin är beredd att ta risker, han är inte suicid. Titta på vad han gjort mot väst under Ukrainakonfliktem jämfört med vad han hotat och orerat om. Det är närmast fritt inflöde av pv-robotar och liv-robotar och han gör inte mycket mer åt saken än att kackla, trots sin tidigare så sturska attityd. Nu förs det till och med in långräckviddigt luftvärn, S-300, och stridsvagnar, och inte fanken har det blivit världskrig för det. Han har satt sitt land på pottkanten och vi har nu en chans att slinka in i Nato medan Ryssland är helt militärt inkapabelt att genomföra ens en begränsat invasionsföretag mot tex Gotland. Om fem år kan det se mycket annorlunda ut och vara för sent för oss.
Citera
2022-04-13, 16:03
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
SENASTE NYTT:

Maggan vill gå med till Juni.
Börja bunkra mat!

Vi lär bli bombade inom ett par veckor!!!
Man ska nog vara beredd på det värsta nu. Det är mycket oroväckande att vi eventuellt kommer skicka NATO ansökan snart och för första gången någonsin är jag faktiskt orolig för att Ryssland ska få för sig att attackera oss. Dom kommer aldrig gå med på att Sverige och Finland går med i NATO.
Citera
2022-04-13, 16:05
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ann Linde får kritik av självaste Maria Zakharova!
Linde är säkerligen förtvivlad över kritiken och hon ångrar sig nog djupt.

Ryska attacken mot Linde: ”Dumma uttalanden”
Ryssland går till attack mot utrikesminister Ann Linde (S).
Det är ”otillåtet” att påstå att Ryssland hotar Sverige.
– Dessa uttalanden är dumma, säger Maria Zakharova vid ryska utrikesdepartementet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PoxgP5/ryssland-om-ann-linde-gar-natos-arenden
Svenska politiker är amatörer generellt
Citera
2022-04-13, 16:06
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Man ska nog vara beredd på det värsta nu. Det är mycket oroväckande att vi eventuellt kommer skicka NATO ansökan snart och för första gången någonsin är jag faktiskt orolig för att Ryssland ska få för sig att attackera oss. Dom kommer aldrig gå med på att Sverige och Finland går med i NATO.
Det är inget vi kan styra över, ingen omröstning kommer att ske.
Beklagligt men vi får göra det bästa av situationen.
Nu är det viktigt att vi får med Belarús, Ryssland, Sydkorea, Japan och Indien i Nato också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in