Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Som jag ser det så utnyttjade die Grüne och Schröder tsunamin i Japan som skadade kärnkraftverket i Fukushima för att påverka det tyska folket för att få stöd för att stänga kärnkraftverken. Merkel är, likt många andra politiker, givetvis ryggradslös och inkapabel till att leda på riktigt när obildade försöker trycka igenom beslut som i slutändan kommer skada nationen men när det kommer till att tilldela skuld skulle jag personligen lägga merparten på patrasket som stod bakom propagandan.
För övrigt imponerande hur man i Tyskland kan peka på farorna med kärnkraft genom att visa upp ett exempel från Japan som drabbats av en naturkatastrof som i princip inte kan ske i Tyskland.
Instämmer i detta, det är många fler än Merkel som är skyldiga till att de genomförde sin Energiwende på ett otroligt ohållbart sätt som varken tagit ekonomiska eller geopolitiska risker i beaktande. Merkel har förstås också misslyckats i och med att hon varit för svag för att stå emot vansinnet, vilket även kan sägas om både höger- och vänsterblocket i svensk politik som under många år låtit sig styras av små agendasättande partier som Miljöpartiet.
Det här blir dyrt för Tyskland (och tyvärr även för Europa) hur man än vrider och vänder på det. Putin använder gasvapnet = dyrt. Putin använder inte gasvapnet men hotet kvarstår = negativ inverkan på investeringsviljan i Tyskland/Europa = dyrt. Tyskland får genomföra hastiga drakoniska åtgärder för att minska rysslandsberoendet = dyrt. Tyskland fortsätter göda den ryska krigsmaskinen = jättedyrt.
En dyr läxa helt enkelt, men den måste läras. Det är helt orimligt att tyskarna skall värma sina hus på bekostnad av att ukrainarna får sina hus bombade. Och jag förstår mycket väl att den tyska politiska eliten har ångest och försöker ducka nu, för det finns inte någon bra utväg när det redan har gått så långt som det har gjort. De har gjort bort sig ordentligt, Ryssland har utnyttjat deras misstag och förr eller senare kommer det tyska folket få hålla sina politiker ansvariga för detta.