2022-04-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyssases
Fattar inte vad problemet ligger någonstans

Klart det inte är okej att ta med eget godis o snacks om de säljer där.

Lite som att ta gå in på en restaurang beställa in mat men ta med en egen öl

Det har ju alltid varit ok i 90 år, helt plötsligt är det inte ok längre... strunta i att gå på bio, se netflix istället.
Citera
2022-04-12, 16:00
Medlem
Citat:
Fattar inte vad problemet ligger någonstans

Klart det inte är okej att ta med eget godis o snacks om de säljer där.

Lite som att ta gå in på en restaurang beställa in mat men ta med en egen öl

Ja fast inte alls.

1. Ta med egen öl in på restaurang blir olagligt och restaurangen förlorar sitt serveringstillstånd.

2. Du är på bio för filmen. Du är på restaurangen för ölen.

Jag hade haft exakt noll problem med konceptet om utbudet vore bättre och inte allting kostat som på Disneyland.

Jag tror det här beslutet kommer högt uppifrån USA där man alltid kört det här konceptet. Någon fick nys om att så gör man inte i Sverige och sen dök dollartecknen upp i ögonen utan att tänka på de kulturella skillnaderna och konsekvenserna. Personen i fråga utgick förmodligen ifrån att besökarna skulle köpa det precis på samma sätt som amerikaner gör det.

Jag tror inte man tjänar på detta. Jag har inte varit på bio sedan pandemin började och man blir inte mindre sugen när det blir snacksfritt/dyrt. Då duger OLED TV och surroundljud hemma ganska bra, det är förmodligen till och med bättre..

Citat:
Ursprungligen postat av otello
Trashigt imo.
Jag slantar gärna upp för popcorn/godis, är bra kvalitet och det är ju så dom tjänar pengar.

Ta betalt för filmen istället då. Som det är nu blir det något jävla Ryan Air koncept där flygbiljetten kostar 5 kr men om du vill ha med dig en handväska så kostar det 599.
Senast redigerad av kalleboool 2022-04-12 kl. 16:07.
Citera
2022-04-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Visst, men marknadsekonomi fungerar ju som så att folk betalar vad de känner att något är värt. Om inte, så får den som tillhandahåller en tjänst anpassa priset alternativt göra om tjänsten så att den blir attraktiv. I detta fallet kanske de borde börja med att försöka satsa på att fylla salongerna?

Tydligen finns det rabbatkort som man kan köpa och därmed se film till halvapriset på vardagar exkl. fredag. Tyvärr har de marknadsfört detta dåligt, men kommer personligen köpa det. Har inget emot att se film mitt i veckan istället för helgen, speciellt inte till ett kraftigt sänkt pris.

Ett annat alternativ kanske vore att erbjuda "sista minuten"-biljetter försöka fylla upp salongerna. Detta borde ju vara mer lönsamt än att visa en film för bara 2 personer i en salong gord för 30?

En tredje lösning kan vara att alltid ha ett lägre pris för tider då det oftast är ganska tomt, precis som de i denna staden har "lågpris biljett" för kollektivtrafiken.

Jag förstår

Skulle aldrig funka, då kommer folk vänta med att köpa biljett tills det blir "sista minuten".
Bara åka till valfri mataffär som rear ut färskbröd sista timmen. Står fullt med babbar och bara väntar.
Citera
2022-04-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Skulle aldrig funka, då kommer folk vänta med att köpa biljett tills det blir "sista minuten".
Bara åka till valfri mataffär som rear ut färskbröd sista timmen. Står fullt med babbar och bara väntar.

Jag brukar inte vänta på att med att köpa färst bröd sista timmen, men även när jag varit i en matbutik sista timmen så har jag inte varit med om fullt av "babbar" som står och väntar. Jag har ju iofs inte heller haft problem med störande "babbar" i just biosalongen, men kanske beror på att jag inte går på samma filmer som dessa?

Problemet med "babbar" borde ju även gälla film mitt i vardagen när man kan få rabbaterat pris då, eller...? När jag gått mitt i veckan har jag dock oftast fått njuta av att ha nästan hela salongen helt själv.
Citera
2022-04-12, 16:11
Medlem
hyssasess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Ja fast inte alls.

1. Ta med egen öl in på restaurang blir olagligt och restaurangen förlorar sitt serveringstillstånd.

2. Du är på bio för filmen. Du är på restaurangen för ölen.

Jag hade haft exakt noll problem med konceptet om utbudet vore bättre och inte allting kostat som på Disneyland.

Jag tror det här beslutet kommer högt uppifrån USA där man alltid kört det här konceptet. Någon fick nys om att så gör man inte i Sverige och sen dök dollartecknen upp i ögonen utan att tänka på de kulturella skillnaderna och konsekvenserna. Personen i fråga utgick förmodligen ifrån att besökarna skulle köpa det precis på samma sätt som amerikaner gör det.

Jag tror inte man tjänar på detta. Jag har inte varit på bio sedan pandemin började och man blir inte mindre sugen när det blir snacksfritt/dyrt. Då duger OLED TV och surroundljud hemma ganska bra, det är förmodligen till och med bättre..

Fast nä

Säg att du besöker en restaurang med stand-up som du gärna vill se. Du betalar inträde men känner att du tycker det blir för dyrt om du köper mat där så du tar med egen. Dock är stand-upen i första hand, maten är lite mer som ett tilltugg...Det är en bra jämförelse

Förstår att bion inte vill att man tar med eget snacks, det blir ju förlorade intäkter för dem. Dock förstår jag inte hur man ska hålla koll på det. Ska de kroppsvisitera innan man går in i salongen eller ska de ha vakter inne i salongen som håller koll på vad folk stoppar i sig
Citera
2022-04-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Men det är ju inte ens semester då? Missförstå mig inte, jag tycker man ska vara sparsam och ekonomisk i sin vardaglighet men när det kommer till semester så ska man väl för fan njuta?

För mig är njutning på semestern att gå ut och uppleva och se saker. Inte att sitta på någon jävla all inclusive och dricka någon halväcklig fatöl.

Har inga problem med att åka utomlands och käka vakuumförpackad sallad någon gång eller tre från motsvarigheten till Ica.
Citera
2022-04-12, 16:15
Medlem
Det blir ju slutet med nyttiga snacks till bio i alla fall, och förutom överpriser så har de ju oftast väldigt begränsat utbud. Trist.
Citera
2022-04-12, 16:16
Medlem
Citat:
Fast nä

Säg att du besöker en restaurang med stand-up som du gärna vill se. Du betalar inträde men känner att du tycker det blir för dyrt om du köper mat där så du tar med egen. Dock är stand-upen i första hand, maten är lite mer som ett tilltugg...Det är en bra jämförelse

Förstår att bion inte vill att man tar med eget snacks, det blir ju förlorade intäkter för dem. Dock förstår jag inte hur man ska hålla koll på det. Ska de kroppsvisitera innan man går in i salongen eller ska de ha vakter inne i salongen som håller koll på vad folk stoppar i sig

Ja man kan se det på olika sätt men faktum är att man inte kan komma efter 100 års filmvisande och anta att besökarna genast tycker att det är en bra idé och hemskt gärna kommer dit oftare och köper ännu mer snacks än vanligt..

Maten på stand up är tillagad av en restaurang, av personal som förtjänar betalt för sin severing och sitt arbete i köket. Det tillför upplevelsen. På bio har de köpt in Marabou 200 gram från en grossist. Det get noll mervärde.
Senast redigerad av kalleboool 2022-04-12 kl. 16:19.
Citera
2022-04-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Varför skulle jag vilja betala 200 kr för att se hollywood-kroknäsa-filmer till och börja med?
För de andra, varför skulle man samtidigt köpa en popcorn för 70 kr?

Ingen normal vuxen vill se en en äcklig film från HOLLYWOOKE. Eller Vänster-Sverige.
Stanna hemma, se vad du vill för en spottstyver och poppa en popcornpåse hemma (10 spänn).
Fördel: du slipper höra tjattret från arab-apor, alldeles gratis. Snacka om VINST!
Citera
2022-04-12, 16:17
Medlem
Går knappt på bio längre men de gånger jag gör det tar jag med eget (prasselfritt) som jag köpt till 20% av vad det kostar i biografen och kommer fortsätta med det.

De får ju inte lov att muddra en så allt de kan göra är att inte släppa in mig eller andra och då kommer folk nog anmäla till DO rätt omgående.
Citera
2022-04-12, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Nej dels är det ju knappt någon bemanning. Det är 1-2 pers vid kassorna nära ingången som scannar ens biljett. Ibland kollar ingen biljetten ens. Och de kollar ju inte vart man tar vägen sedan. Du skulle kunna hänga kvar hela dagen och glida runt mellan salongerna.

Men det viktiga. Nej självklart får de inte visitera någon.

Och att jag skulle pröjsa 50 spänn för popcorn som är poppade i Kina för 2 månader sedan, glöm det.

Vilken biograf har de som inte gör popcorn på plats? Fan va fattigt. I Göteborg, Bergakungen proppar dem på plats, men knappast värt 50-90 spänn när det som max kostar 10 spänn med lager, löner, hyra etc.
Citera
2022-04-12, 16:23
Medlem
gubbroras avatar
Det är lite kul att många i tråden jämför Filmstadens förbud med att ta med sig mat till krogen. Det är naturligtvis en rejält enfaldig jämförelse. Filmstaden är en biograf, deras affärsidé är att ta betalt för att visa film. Tyvärr tjänar dom allt mindre på detta så dom försöker desperat att hitta ny intäktskällor. Biografer har sedan decennier sålt godis så Filmstaden utvecklar detta, dels genom att utöka sortimentet dels genom att ta äckligt betalt för det

En rimlig jämförelse är att jämföra med tåget. Tågets affärsidé är att ta betalt för att transportera en person från punkt a till punkt b. Även på tågen finns det ofta kompletterande utbud i forma av mat eller lättare förtäring. Även tågbolagen tar relativt bra betalt för detta.

Det är orimligt att tänka sig att ett tågbolag skulle förbjuda passagerarna att konsumera medhavd dryck, matsäck eller godis. Detta är en direkt parallell till Filmstadens tilltag.

En krogs affärsidé är att servera mat och dryck något som ligger mycket lång från Filmstadens affärsidé. Därför är jämförelsen mellan en krog och filmstaden enfaldig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in