2022-04-12, 13:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FifaUltimateTeam
Men SF har väl bara döpt om sina biografer till Filmstaden?

Ja och går man tillbaka i tiden så var SF framför allt filmproducenter. De sanktionerade lokala biografer och konkurrerade där med Sandrews.
Citera
2022-04-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Juridik kan och ska man diskutera ofta och länge. Du måste inte vara med om du inte vill eller orkar.
Är det därför du inte vågar sätta din fot i juridikforumet utan sprider din skit här istället?
Kolla hur vettigt folk det finns där:

Citat:
Du vet väl om att du befinner dig i forumet för Juridik? Här bygger vi inläggen på korrekta juridiska analyser. Helt otroligt hur många fel man kan ha i en text. Om bion informerar vid ingången om att det är förbjudet att ha med sig eget godis och att du ändå köper biljett och försöker ta med dig godis in så har du brutit mot ingånget avtal och du har inte rätt att få tillbaka pengarna. Biljetten anses vara ett avtal.
Bara för att folk ätit eget godis i 100 år så innebär det inte att det skulle vara fel att förbjuda det år 101.
Om dom kommer på dig att försöka smuggla in godis själ dom naturligtvis inte ditt godis utan du blir nekad att få se filmen och vända i dörren. Däremot kommer dom inte att visitera dig, det får bara polisen och ordningsvakt göra vid misstanke om brott, att försöka smuggla in godis är inget brott

Förstår dock om du helt plötsligt vill ignorera biten om avtalet och enbart fokusera på visitationsrätten (något som jag inte ens diskuterat).
Citera
2022-04-12, 13:56
Medlem
Dopaminas avatar
Dra dem åt skogen! Jag tar med eget. Är allergisk mot massa födoämnen och har lite autism. Äter och dricker jag saker är det speciellt.

Kan jag göra något åt det genom att skylla på diskriminering? Kräva att de tar hänsyn till mig och mina specifika önskemål baserar på mina neuropsykiatriska problem? Eller försöker de trycka bort oönskade mig från samhället ytterligare genom bara tillåta normalfungerande individer med normala smaklökar att gå på bio? Ska jag titta på när mina vänner snaskar i sig diverse och riskera att bli mer utfryst och udda än vad jag redan är?

Nej. Mitt glutenfria favoritgodis finns inte där. Kanske inte heller min specifika dryck jag förtär. Annat är uteslutet.
Citera
2022-04-12, 14:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Biograferna tjänar inte mycket pengar på biljetter. Pop-corn ger den största marginalen. Tar ni med er vin till en restaurang? Stöd biograferna och köp er konsumtion på plats.

De har något fel i affärsmodellen om huvudprodukten inte bär sig och ska finansieras med sidoförsäljning. Höj priset på biljetterna i stället eller förhandla fram bättre avtal med producenterna. Har svårt att se att det ska gå att bedriva en verksamhet på sikt om dess kärnprodukt är en förlustaffär.
Citera
2022-04-12, 14:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Jag brukar köpa naturgodis på Ica när jag ska på bio. Jag har även ofta med en plunta med gin som jag blandar med en 50cl Schweppes. Det kommer jag fortsätta göra. Tex på The Northman om några dar.
Citera
2022-04-12, 14:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Mitt bästa barndomsminne är ju hur jag och morsan gick in i tobaksaffären och köpte en tablettask och chokladcigaretter innan vi gick på bio. En glasflaska Loranga blev det ibland oxå om man hade tur. Vi köpte aldrig på själva bion.

Ni måste ha varit pionjärer att ta med er eget på bio. Under mina drygt 60 år som biobesökare såg jag aldrig någon som tog med sig egen skaffning förrän på 00-talet.
Citera
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag brukar köpa naturgodis på Ica när jag ska på bio. Jag har även ofta med en plunta med gin som jag blandar med en 50cl Schweppes. Det kommer jag fortsätta göra. Tex på The Northman om några dar.
Trashigt imo.
Jag slantar gärna upp för popcorn/godis, är bra kvalitet och det är ju så dom tjänar pengar.
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De har något fel i affärsmodellen om huvudprodukten inte bär sig och ska finansieras med sidoförsäljning. Höj priset på biljetterna i stället eller förhandla fram bättre avtal med producenterna. Har svårt att se att det ska gå att bedriva en verksamhet på sikt om dess kärnprodukt är en förlustaffär.

Bensinmackar tjänar lite på bensin och det är därför de säljer mjölk och frallor. Men ta med dig din matsäck nästa gång du handlar bensin och förtär den inne på macken så får du se vad de säger.
Citera
2022-04-12, 14:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Trashigt imo.
Jag slantar gärna upp för popcorn/godis, är bra kvalitet och det är ju så dom tjänar pengar.

Du kan väl betala dubbelt pris på biljetten om du vill stödja deras uppenbara förlustverksamhet.
Citera
2022-04-12, 14:05
Medlem
Proras avatar
Varför inte låta sunt förnuft råda? En godispåse i fickan kan ingen hindra, det medger filmstaden också. Men att sitta och grisa med lagad mat, hamburgare, pizzabitar etc. som fläckar ner inredningen, visst bort med skiten. Är detta ett i raden av förtäckta blatteproblem? Känns så. Blattar kan inte sköta sig. Inför förbud för alla.
Citera
2022-04-12, 14:06
Medlem
Folk som säger "Du tar ju inte med egen mat till en restaurang" och liknande grejer måste ju i alla fall vara fullkomligt efterblivna i skallen. Det är ju världens sämsta jämförelse. På en bio är väl ändå huvudmålet att se en film och inte att äta. Att ta med en egen film till bion för att kolla där vore en mer korrekt liknelse. Det är inte billigt att gå på bio så det är horribelt att man ska tvingas köpa även deras överpriserade snacks och dricka och man vill ha något till filmen.
Citera
2022-04-12, 14:06
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ni måste ha varit pionjärer att ta med er eget på bio. Under mina drygt 60 år som biobesökare såg jag aldrig någon som tog med sig egen skaffning förrän på 00-talet.
Ja det kan nog stämma, min morsa är det mest sparsamma som finns. Hon var ensamstående med mig och hade 2 jobb. Ändå fick vi vända på kronorna. Hade aldrig råd med saker. Men bio blev det en eller två ggr per år. Vi hade ingen bil och bodde i en liten tvårummare, delade sovrum med morsan tills jag var 13 år. Vi hade inte VHS fören 1996 Men lycklig var jag ändå. Saknar 80-talet, allt var värt mer på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in