2022-04-11, 23:01
  #1021
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret
Hur kan Sverige varit svaga i sitt motstånd mot migration när Sverige ej är motståndare mot migration? Att ta emot massa asylanter från tredje världen är till syvende och sist något för nationell lagstiftning, ej EU-nivå.

Angående euron så kan jag ej påstå att den skötts sämre än den svenska kronan.

Sverige har väl varit det land som mest drivit på för att migranter ska delas lika genom EU, vilket tack och lov är en battalj som vi förlorade stort mot visigrad. Kanske "motstånd" var fel ord, men det finns resistans även från svenska sidan, därmed den så kallade andrummet...någonslags resistans finns i alla länder, men den svenska resistansen är svagast.

Euron bedriver samma räntepolitik åt vilt skilda nationer som befinner sig i olika ställen på konjunkturkurvan och behöver egentligen olika styrräntor, vilket resulterar i katastrof. Svenska riksbanken är dock minst lika duktiga på att skapa ohållbar belåning, men vi har på pappret åtminstone möjligheten att justera styrräntan efter svenska behov och inte omöjliga snittet för hela Europas behov.
Citera
2022-04-11, 23:12
  #1022
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson

Men varför är Afs och SD så mycket emot EU då?

De ser väl EU som en obstakel för att de ska få fritt utrymme att styra Sverige med fria tyglar, men när man ser på visigrad så ser man att så inte nödvändigtvis är fallet, man behöver bara stå emot trycket med pondus, svensken blir istället knäsvag och konflikträdd när EU kräver något och viker sig vid varje tillfälle.

Det kanske har att göra med ekonomiska biten också, något som jag förstår kan vara lockande för politiker (frigöra flera miljarder kronor för annat), men jag tror som sagt inte att svensken idag behöver ge mer pengar åt politiker för att ens höja pension eller andra på pappret rättvisa politiska åtgärder.

Jag menar att svensken måste frigöra sig från sitt välfärdsmissbruk, och istället bli familjeberoende när de hamnar i dålig sits.

Ifall pensionärer tjänar lite och måste leva med sina vuxna barn så ser jag det som att föredra framför att pensionärer får åka till Spanien och leva ut sina sista dagar utanför någon meningsfull kontext. Bra för barnen att också växa upp nära sina äldre, förhoppningsvis så finns det större chans att man inte skickar barnen till genusdagis där de riskerar bli emotionellt handikappade.

Ifall EU kan pressa Sverige att tillåta hemskolning vore det också bra. Det är bara Tyskland och Sverige som inte tillåter hemskolning, det är de 2 som ständigt driver på den mest destruktiva politiken i EU, men jag ser det som större chans att Tyskland (med sin stora antal hemmafruar) ändrar på det än Sverige, och då kan jag faktiskt se EU pressa Sverige att se det som en mänsklig rättighet för föräldrar att uppfostra sina barn så som det passar dem.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-04-11 kl. 23:16.
Citera
2022-04-11, 23:19
  #1023
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
De ser väl EU som en obstakel för att de ska få fritt utrymme att styra Sverige med fria tyglar, men när man ser på visigrad så ser man att så inte nödvändigtvis är fallet, man behöver bara stå emot trycket med pondus, svensken blir istället knäsvag och konflikträdd när EU kräver något och viker sig vid varje tillfälle.

Det kanske har att göra med ekonomiska biten också, något som jag förstår kan vara lockande för politiker (frigöra flera miljarder kronor för annat), men jag tror som sagt inte att svensken idag behöver ge mer pengar åt politiker för att ens höja pension eller andra på pappret rättvisa politiska åtgärder.

Jag menar att svensken måste frigöra sig från sitt välfärdsmissbruk, och istället bli familjeberoende när de hamnar i dålig sits.

Ifall pensionärer tjänar lite och måste leva med sina vuxna barn så ser jag det som att föredra framför att pensionärer får åka till Spanien och leva ut sina sista dagar utanför någon meningsfull kontext. Bra för barnen att också växa upp nära sina äldre, förhoppningsvis så finns det större chans att man inte skickar barnen till genusdagis där de riskerar bli emotionellt handikappade.

Ifall EU kan pressa Sverige att tillåta hemskolning vore det också bra. Det är bara Tyskland och Sverige som inte tillåter hemskolning, det är de 2 som ständigt driver på den mest destruktiva politiken i EU, men jag ser det som större chans att Tyskland (med sin stora antal hemmafruar) ändrar på det än Sverige, och då kan jag faktiskt se EU pressa Sverige att se det som en mänsklig rättighet att ha rätt att uppfostra ens barn så som det passar föräldrarna.

Tycker du att häxan Von Der Leyen och andra ledare för EU är bra? Dessutom så var det tal om att EU ville att alla medlemsländer skulle ha könskvotering till bolagsstyrelser och tredelat föräldraförsäkring, vilket inte ens Sverige har (eftersom majoriteten i vår riksdag är emot). Nu kommer ju inte EU kunna tvinga medlemsländer till mycket, men det säger en del om hur icke-konservativ EU-ledningen är. Den blir vad vi låter den bli. Om nationalistpartier fick majoritet i EU-parlamentet skulle det kanske bli bättre, men så blev det inte. Jag vet att Kasselstrand och andra i Afs efter senaste EU-valet 2019 sa att "Sverigedemokraternas dröm att förändra EU inifrån misslyckades, nu måste vi lämna EU".
Citera
2022-04-11, 23:44
  #1024
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Tycker du att häxan Von Der Leyen och andra ledare för EU är bra? Dessutom så var det tal om att EU ville att alla medlemsländer skulle ha könskvotering till bolagsstyrelser och tredelat föräldraförsäkring, vilket inte ens Sverige har (eftersom majoriteten i vår riksdag är emot). Nu kommer ju inte EU kunna tvinga medlemsländer till mycket, men det säger en del om hur icke-konservativ EU-ledningen är. Den blir vad vi låter den bli. Om nationalistpartier fick majoritet i EU-parlamentet skulle det kanske bli bättre, men så blev det inte. Jag vet att Kasselstrand och andra i Afs efter senaste EU-valet 2019 sa att "Sverigedemokraternas dröm att förändra EU inifrån misslyckades, nu måste vi lämna EU".

EU parlamentet blir mer konservativ för varje val. Jag antar att jag ser EU som snäppet mer konservativ i snitt än Sverige. Vi behöver få in fler Östeuropeiska länder för att väga över bägaren, speciellt ett stort land som Ukraina.

Ursula von der Leyen är som sagt inte värre än Olof Palme, Carl Bildt, Mona Sahlin Löfven eller Reinfeldt. Kanske en Göran Persson är att föredra, tycker att den dominante mobbaren och mansgrisen varit lite underskattat i sin roll som balanserad ledare, han stod för mindre flum och mer sund förnuft än någon annan svensk statsminister som jag kan minnas. Skulle gärna ha haft Göran Persson som evig statsminister ända fram till idag med tanke på vad vi istället har haft.

Men jag hoppas att nästa EU-mandat inte ger makt åt ännu en tysk-fransk politiker (och småländerna emellan dem). Tål inte alla dessa Schults, Van Rumpuys och Junckers...men ogillar dem inte mer än vad jag ogillar Olof Palme, Bildt, Reinfeldt och Löfven.

Tyskland står för Europas själsliga död, men Sverige står för flum, naivitet och hybris om att vara en moralisk supermakt, och jag anser inte att tyska politiker därmed är värre än svenska politiker. De är snarare snäppet bättre, de är kalla teknokrater och drivs av mindre godhetsknarkande.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-04-11 kl. 23:54.
Citera
2022-04-11, 23:54
  #1025
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
EU parlamentet blir mer konservativ för varje val. Jag antar att jag ser EU som snäppet mer konservativ i snitt än Sverige. Vi behöver få in fler Östeuropeiska länder för att väga över bägaren, speciellt ett stort land som Ukraina.

Ja men det går långsamt. Ett problem är att i Tyskland är det galna Die Grüne större än i andra länder, och eftersom Tyskland officiellt har 80 miljoner invånare, så fick de Gröna partierna stor plats i parlamentet senaste EU-valet.

Citat:
Ursula von der Leyen är som sagt inte värre än Olof Palme, Carl Bildt, Mona Sahlin Löfven eller Reinfeldt. Kanske en Göran Persson är att föredra, tycker att den dominante mobbaren och mansgrisen varit lite underskattat i sin roll som balanserad ledare, han stod för mindre flum och mer sund förnuft än någon annan svensk statsminister som jag kan minnas. Skulle gärna ha haft Göran Persson som evig statsminister ända fram till idag med tanke på vad vi istället har haft.

Men jag hoppas att nästa EU-mandat inte ger makt åt ännu en tysk-fransk politiker (och småländerna emellan dem). Tål inte alla dessa Schults, Van Rumpuys och Junckers...men ogillar de inte mer än vad jag ogillar Reinfeldt och Löfven.

Göran Persson lät Mona Sahlin få sprida sin dynga. Men visst, tacka fan för Tobleronskandalen, annars kanske Sahlin hade blivit statsminister efter Ingvar (Ingvar var liksom Göran Persson en av de bättre ledarna).
Citera
2022-04-12, 00:07
  #1026
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Tyskland står för Europas själsliga död, men Sverige står för flum, naivitet och hybris om att vara en moralisk supermakt, och jag anser inte att tyska politiker därmed är värre än svenska politiker. De är snarare snäppet bättre, de är kalla teknokrater och drivs av mindre godhetsknarkande.

Så du menar att Tysklands invandrings- och energipolitik är bättre för att den drivs av ondska istället för naivitet? För att inte tala om att Tyska säkerhetstjänster övervakar Afd.
Citera
2022-04-12, 00:12
  #1027
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Ja men det går långsamt. Ett problem är att i Tyskland är det galna Die Grüne större än i andra länder, och eftersom Tyskland officiellt har 80 miljoner invånare, så fick de Gröna partierna stor plats i parlamentet senaste EU-valet.

Jag är ju personligen delvis vegetarian (äter dock fisk och jaktkött), konsumerar otroligt lite, cyklar ofta emellan städer till och med (åker annars kollektivtraffik), och både bevarandet av ekologiska system liksom djurrättigheter är otroligt nära mitt hjärta.

Det gör därför ont att nationalistiska partier inte försökt erövra miljöfrågan, då det skulle bredda något deras bas. Jag tror att miljöfrågan är en perfekt utgångspunkt för att kritisera globalism och förorda tullar mot Kina och liknande länder med hemska miljöregelverk.

Vi kan alltså driva på frågan både utifrån miljöhänsyn och för att skydda jobben. Att vi fortfarande exporterar plast, elektronik och gamla skepp till tredje världen är en katastrof för världens ekologi.

Nationaliströrelsen kan bredda sin bas ifall de börjar tala mer om sådana frågor. Ifall det är något jag kan respektera i tyska nationalsocialismen så är det hur de faktiskt hade bäst djurrätt för sin tid och naturromantism var en stor del av deras ideologi.

Kärleken till ens natur tycker jag går hand i hand med både nationalism och konservatism. Vi vill inte att kapitalet ska komma förre bevarandet av vackra utsikter och ren vatten och bevarandet av ekologiska system åt våra barnbarn.

Att låta vänstern erövra miljöfrågan var inte bra, varesig för miljön eller för konservativa rörelsen.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-04-12 kl. 00:21.
Citera
2022-04-12, 00:18
  #1028
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Så du menar att Tysklands invandrings- och energipolitik är bättre för att den drivs av ondska istället för naivitet? För att inte tala om att Tyska säkerhetstjänster övervakar Afd.

Jag anser att tyskar är mer pragmatiska när det gäller precis allt än svenskar och jo; de har hanterat till och med massinvandringen bättre än Sverige. Finns exempelvis väldigt lite kriminalitet och arbetslöshet i Tyskland jämfört med Sverige.

Enda anledningen till att vi har bättre energipolitik än Tyskland är för att vi är ett stort glesbefolkad nation med floder som kan ge en stor andel av vår energi.

Sverige har en starkare nationalistisk rörelse än Tyskland mest för att Tyskland lider av en verklig nationell trauma pga nationalismens historia i landet. Sverige saknar denna trauma, det är desto märkligare därmed att vi lider av nästan lika hemsk nationell skam, då vi aldrig varit kolonialmakt eller startat förödande krig eller bedrivit folkmord mot minoriteter.
Citera
2022-04-12, 00:24
  #1029
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag anser att tyskar är mer pragmatiska när det gäller precis allt än svenskar och jo; de har hanterat till och med massinvandringen bättre än Sverige. Finns exempelvis väldigt lite kriminalitet och arbetslöshet i Tyskland jämfört med Sverige.

Enda anledningen till att vi har bättre energipolitik än Tyskland är för att vi är ett stort glesbefolkad nation med floder som kan ge en stor andel av vår energi.

Sverige har en starkare nationalistisk rörelse än Tyskland mest för att Tyskland lider av en verklig nationell trauma pga nationalismens historia i landet. Sverige saknar denna trauma, det är desto märkligare därmed att vi lider av nästan lika hemsk nationell skam, då vi aldrig varit kolonialmakt eller startat förödande krig eller bedrivit folkmord mot minoriteter.

Att liberalisera en redan extrem invandringspolitik som Scholz gör, och att övervaka ett parti vars politik är normal i alla Visegrad-länder bara för att det fanns en skrikande gubbe med rolig mustasch en gång i tiden är inte vad jag kallar pragmatism.

En annan fråga, fast den kanske passar bättre till Silvret är: om svenska regeringen verkligen brydde sig om "Sverigebilden" skulle de verkligen ta i med hårdhandskarna mot gängkriminaliteten, istället är det opposition som sakta tvingar regeringen att bli bättre.
Citera
2022-04-12, 00:40
  #1030
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Att liberalisera en redan extrem invandringspolitik som Scholz gör, och att övervaka ett parti vars politik är normal i alla Visegrad-länder bara för att det fanns en skrikande gubbe med rolig mustasch en gång i tiden är inte vad jag kallar pragmatism.

Tyskarnas kalla pragmatism och avsaknad av passion har sin rot i en nationell skam över vad passion leder till som egentligen inte är jämförbar med något annat land i Världen.

Jag tror ändå att Tyskland är näst sämst i Europa när det gäller invandring, efter just Sverige. Du kan inte komma ifrån att vi faktiskt har fler med utländsk bakgrund än Tyskland i procent, mycket värre problem med kriminalitet, mycket högre arbetslöshet....

Du måste acceptera att vi faktiskt är värst när det gäller det mesta. Ingen är ens nära att dela förstaplatsen med Sverige i Europa.
Citera
2022-04-12, 00:43
  #1031
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Tyskarnas kalla pragmatism och avsaknad av passion har sin rot i en nationell skam över vad passion leder till som egentligen inte är jämförbar med något annat land i Världen.

Jag tror ändå att Tyskland är näst sämst i Europa när det gäller invandring, efter just Sverige. Du kan inte komma ifrån att vi faktiskt har fler med utländsk bakgrund än Tyskland i procent, mycket värre problem med kriminalitet, mycket högre arbetslöshet....

Du måste acceptera att vi faktiskt är värst när det gäller det mesta. Ingen är ens nära att dela förstaplatsen med Sverige i Europa.

Jag vet inte hur man mäter "värsta" men jag skulle nog säga att Frankrike och kanske UK är värst i Europa, om man undantar Kosovo och Albanien förstås.

Har du nåt svar på min fråga om Sverigebilden?
Citera
2022-04-12, 00:52
  #1032
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jag vet inte hur man mäter "värsta" men jag skulle nog säga att Frankrike och kanske UK är värst i Europa, om man undantar Kosovo och Albanien förstås.

Har du nåt svar på min fråga om Sverigebilden?

England är nog inte värre än Sverige, även ifall London är värre än Stockholm. Engelska småstäder och landsbyggden är otroligt engelska olikt mindre orter i Sverige.

Frankrike är möjligen värre än Sverige, men det är ganska så lika. Nationaliströrelsen har dock helt klart kommit längre i Frankrike. Finns länder som Belgien och Nederländerna som också är ganska illa ute.

De länderna har kolonial historia som ursäkt, vilket attraherar många människor från gamla imperiet.

Ifall vi ser på de senaste 30-40 åren så är Sverige definitivt värst i ligan. Frankrike och England har varit invandrarländer i betydligt längre tid, det är skrämmande hur snabbt vi hann ikapp dem.

När det gäller feminism är vi nog också värst av dem alla. Vad fan ska jag säga om Sverigebilden? Har ingen lust att försvara den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in