2022-04-11, 22:59
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ok, vi hjälps inte åt att komma framåt i frågan då.

Nej jag behöver verkligen inte förklara varför det skulle vara svårt att porta någon. Det är du som påstår att det är lätt vilket inte stämmer. Jag har förklarat det i flera inlägg redan. Du får läsa igen eller låta bli.
Jo, det stämmer. Jag antar att du inte förnekar att rent generellt så råder inte kontraheringsplikt? Att det är något som generellt är reserverat för verksamheter med monopolställning?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tvärtom jag vill bara inte ta i hårdare när du inte har mer än argumentum ad hominen att komma med.
"ok"
Citera
2022-04-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jo, det stämmer. Jag antar att du inte förnekar att rent generellt så råder inte kontraheringsplikt? Att det är något som generellt är reserverat för verksamheter med monopolställning?

"ok"
Ja och det jag är väldigt nyfiken på är om en biograf och i synnerhet DENNA enorma biografkedja kan anses ha en monopolliknande ställning. Jag är inne på det... Men det vete fan. Intressant är det iaf
Citera
2022-04-11, 23:44
Citat:
Ja och det jag är väldigt nyfiken på är om en biograf och i synnerhet DENNA enorma biografkedja kan anses ha en monopolliknande ställning. Jag är inne på det... Men det vete fan. Intressant är det iaf
Eftersom de kommer undan med kontantfritt så tyder allt på att de inte har någon kontraheringsplikt.
Citera
2022-04-11, 23:51
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Självklart får man ta med sitt eget godis in på bio. Bara att se till att du kan påvisa att du inte stulit godiset från biografens kiosk. Så bäst att ta något godis som inte biografen säljer själva, och ta med kvittot.

Dom har inte rätt att stjäla ditt godis eller kräva att du slänger godiset i anvisad papperskorg o.s.v.

Möjligtvis kan dom neka dig tillträde till bion, beroende på avtal. Men blir du nekad tillträde så får dom ju återbetala biljetten. Har du bara gått fram till kassan och köpt en biobiljett över disk, utan något specifikt avtal, så kan dom nog inte neka eget godis. Folk har tagit med sig eget godis till bion i 100 år liksom.

Det är bara att stoppa godiset i en väska så det inte syns, flexa inte godiset när du går in. Så det hela låter som ett icke-problem i verkligheten.

Tar man med sig en varm kebabtallrik eller en pizza så kan det väl nekas med argumentet att det stör andra biobesökare. Men dom kan inte hindra att du äter en påse smågodis - när dom själva säljer påsar med smågodis.
Citera
2022-04-12, 00:06
Medlem
Evil_Santas avatar
Jag ser inga problem med detta rent juridiskt. Avtalsfrihet råder. De är fria att vägra avtala med vem som helst förutsatt att det inte är fråga om diskriminering av någon grupp som är skyddad av lagen eller liknande. Har även svårt att se att det skulle vara ett oskäligt avtalsvillkor rent avtalsrättsligt att förbjuda folk från att ha med mat/godis utifrån.

Vad gäller kroppsvisitationsfrågan kan de ju helt vägra sluta avtal med kunder som inte visar upp vad man har i sin väska/fickor eller inte låter sig kroppsvisiteras av biovärden. Alternativt skriva in i avtalsvillkoren att kunder som inte är villiga att visa upp sin väska/bli kroppvisiterade får lämna biosalongen, det avtalsvillkoret kan meddelas muntligen eller stå på biljetten, på skyltar vid entrén eller dylikt.

Vi är visserligen skyddade från påtvingade kroppsliga angrepp(så som kroppsvisitation) genom regeringsformen(2:6 RF) men den bestämmelsen gäller mellan staten och medborgaren, i detta fall är det fråga om ett rättsförhållande mellan två privata rättssubjekt, så det är inga problem i detta fall. Det är ju inte fråga om att polisen ska stå o visitera folk som ska in i biosalongen.

Vi är också skyddade från olika former av kroppsligt antastande genom kriminaliseringen av ofredande i brottsbalken(4:7 BrB osv.). Problemet är att ofredande förutsätter någon form av antastande där det inte föreligger samtycke vilket det förstås gör om man avtalar om det eller på annat sätt går med på att underkasta sig en vistation av denna typen.

Jag ser inte heller någon konkurrensrättslig anledning(jfr. art. 101-102 FEUF/2:1,2:7 KL) till varför SF inte skulle kunna vägra att sluta avtal med folk som köper godis från ett annat ställe. I så fall skulle man först behöva visa Filmstaden har en dominant ställning och att de utnyttjar denna ställning för att påtvinga motparten oskäliga affärsvillkor(att gå på bio utan godis köpt från tredje man) men det känns som ett jävligt svajjigt påstående juridiskt.

Överlag tror jag inte man kan invända mot filmstadens agerande rent juridiskt. Nu har det ju dessutom visat sig att de bara tänker be kunderna att inte ta med sig godis utifrån dvs. inga kroppsvisitationer eller liknande vilket gör den juridiska diskussionen lite överflödig även om det såklart kan vara kul att diskutera ändå.
Senast redigerad av Evil_Santa 2022-04-12 kl. 00:38.
Citera
2022-04-12, 00:45
Medlem
Citat:
Eftersom de kommer undan med kontantfritt så tyder allt på att de inte har någon kontraheringsplikt.
Rätten att använda kontanter är inte så stark som många tror. Lagen slår bara fast att det är ett lagligt betalningsmedel. Inte att varje näringsidkare är tvungen att godta det. Mellan medborgare och stat/region är det alltid tillåtet. Men för andra aktörer är det lösare.

Oavsett så är det nog ett långskott att säga att bara för att en biograf slipper ta emot kontanter så får de även neka kunder fritt.

Det kan mycket väl vara så att saken aldrig har prövats och problemet åtminstone hittills bara är hypotetiskt. Är man redlös och raglar i foajén blir man eskorterad ut på gatan. I övrigt är man behörig om man har biljett. Den eventuella godispåsen i bakfickan har aldrig varit någon issue. Och vad det verkar blir det inte det nu heller.
Citera
2022-04-12, 00:50
Medlem
ArgusOnes avatar
Klart de får. Deras affärsverksamhet. Men något tbång, visiterande eller utkastande blir det inte.
Citera
2022-04-12, 00:51
Citat:
Rätten att använda kontanter är inte så stark som många tror. Lagen slår bara fast att det är ett lagligt betalningsmedel. Inte att varje näringsidkare är tvungen att godta det. Mellan medborgare och stat/region är det alltid tillåtet. Men för andra aktörer är det lösare.

Oavsett så är det nog ett långskott att säga att bara för att en biograf slipper ta emot kontanter så får de även neka kunder fritt.
Det är inte ett långskott. Anledningen att myndigheter måste ta kontanter är att de har kontraheringsplikt. Med andra ord tyder kontantfritt på att de saknar kontraheringsplikt.
Citera
2022-04-12, 00:58
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Med andra ord tyder kontantfritt på att de saknar kontraheringsplikt.
Även avtal under kontraheringsplikt kan förstås vara villkorade, så det gör varken till eller från vad gäller trådens fråga.
Citera
2022-04-12, 01:06
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Även avtal under kontraheringsplikt kan förstås vara villkorade, så det gör varken till eller från vad gäller trådens fråga.
Förvisso kan de det, men det skulle vara rätt märkligt med kombon kontraheringsplikt och kontantfritt i en sådan verksamhet.
Citera
2022-04-12, 10:06
Medlem
Citat:

Har svårt att se att någon kontraheringsplikt skulle gälla Filmstaden trots dominerade ställning. Dels finns det andra aktörer och dels är inte verksamheten någon livsnödvändighet.
Citera
2022-04-12, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har svårt att se att någon kontraheringsplikt skulle gälla Filmstaden trots dominerade ställning. Dels finns det andra aktörer och dels är inte verksamheten någon livsnödvändighet.
Sant. Tänker lite så också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in