Citat:
Jepp, det är helt sant men jag skulle hävda att det finns ett gäng avgörande skillnader här.Ja, och det är ju det som Aramir2 ifrågasätter om man skulle få göra.
Sverige är inte ett nyliberalt samhälle där det är i stort sett fritt fram att avtala som man vill oavsett skälighet, trots att Schultz nästan får det att låta så. När det gäller avtal mellan konsumenter och näringsidkare är det ibland rakt tvärtom.
En personlig favorit är NJA 2012 s. 776, där en mans avtal med ett gym fanns oskäligt då han "bara" blivit påmind om när hans avtal skulle automatiskt förnyas på ett år varje gång han scannade kortet på gymmet.
Helt annorlunda bransch, förstås, och inte direkt tillämpligt här. Min poäng är att skälighetsbedömningarna kan gå rätt hårt mot näringsidkare när de missgynnar konsumenter.
Sverige är inte ett nyliberalt samhälle där det är i stort sett fritt fram att avtala som man vill oavsett skälighet, trots att Schultz nästan får det att låta så. När det gäller avtal mellan konsumenter och näringsidkare är det ibland rakt tvärtom.
En personlig favorit är NJA 2012 s. 776, där en mans avtal med ett gym fanns oskäligt då han "bara" blivit påmind om när hans avtal skulle automatiskt förnyas på ett år varje gång han scannade kortet på gymmet.
Helt annorlunda bransch, förstås, och inte direkt tillämpligt här. Min poäng är att skälighetsbedömningarna kan gå rätt hårt mot näringsidkare när de missgynnar konsumenter.
Det är knappast någon hemlighet att många gym tjänar stora pengar på att folk glömmer bort att avsluta före ett visst datum och PANG så får de betala för ett helt år till. I många fall är detta rena gratispengar för gymmet, då de som tänkt avsluta i normalfallet knappast resonerar som så att eftersom de ändå råkat betala så ska de minsann gå dit tre gånger i veckan i ett år. Eller ja, de kanske tänker så första veckan och sedan är de där mycket sporadiskt om ens alls.
Gymmet har in princip en nollkostnad för detta. Du ligger bara som en post i ett datasystem. Du har inte en fast tid som blockerar någon annan. Du har inte ett eget skåp att förvara saker i. Hade det varit så hade det varit mer motiverat, men alla dessa som råkar glömma att avsluta betalar hyfsat stora belopp för absolut ingenting. Tidigare var det ett gym som fick bakslag när de försökte med tre års uppsägningstid. Det är ganska lätt att se varför domstolarna reglerade detta.