2022-04-11, 21:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg
En biograf är ingen offentlig plats, det är en privat lokal för ett slutet sällskap. Arrangören bestämmer vilka regler som ska gälla i detta slutna sällskap. SJ skulle på motsvarande sätt kunna förbjuda folk att ha med sig medhavd förtäring. Lyckligtvis gör dom inte det, därför att en tågresa är ingen nöjesupplevelse.

Du får nog läsa på bättre innan du börjar argumentera:
Ordningslagen

Med allmän sammankomst avses demonstrationer, föreläsningar och föredrag som hålls för undervisning, sammankomster som hålls för religionsutövning, teater och biografföreställningar, konserter, cirkusföreställningar och andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas. För att en sammankomst skall anses som allmän krävs att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ordningslagen_(Sverige)#Lokala_ordningsf%C3%B6resk rifter
Citera
2022-04-11, 21:50
Avslutad
Att folk tog med sig eget godis till biograf har jag aldrig ens hört talas om. Fan ibland det mest dumsnåla jag hört. Kan ju inte vara speciellt många kronor man sparar.
Nu går jag personligen inte på bio ens 1 gång om året. Men går folk dit för att äta tonvis med snacks eller för att se film kan man ju undra när detta blir sånt jävla liv
Citera
2022-04-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
Jag följer ditt fina exempel för har man TV och data som man streamar en film så är fördelen att
sitta hemma och kolla på en bra film samtidigt som man avnjuter av vin och starköl samt att man avnjuter chips,jordnötter och ostbågar som man köpt billigt på Willys tillsammans med barnen som kan njuta av sina favoritläsk typ fanta apelsin,oxå köpt på Willys billigt ,fördelen är att man slipper att sitta bland packet .

Exakt! Okej om man är 15 år och ute på sin första dejt med en kille/tjej - men varför ska man annars vilja gå till en lokal och se film med okända. Sjukt faktiskt. Hemma är ju BÄST!
Citera
2022-04-11, 21:52
Avstängd
Lacerdas avatar
Vad är det för jävla slödder i samhället som går på bio ens? Man kan fan se allt gratis på nätet, med tanke på det faktumet så förvånas jag över att det finns mongon som då tar med sig egna munchies till biosalongen...Eller? Är det så illa att idioterna som snålar med munchies inte fattar att man kan se allt gratis online?
Citera
2022-04-11, 21:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Det är absolut inte min "tes".

Jo ditt argument var att det finns andra avtal som hållit.

Citat:
Du hävdar att deras avtal har juridiska brister, att de inte alls får avvisa folk som bryter mot deras ordningsregler, visa gärna på dom bristerna. Att säga att "andra avtal har brister" är lika jävla uselt argument som den där halmgubben du försökte göra...

Jag säger att den som betalt biljett och inte stör ordningen kommer inte att kunna avvisas och hålla rättsligt eftersom lokalen tillåter att man äter utan att sitta på anvisad plats. En biograf är även en allmän plats enligt ordningslagen varvid de inte kan säga att man måste köpa mat hos dem för att få äta mat. De kan förbjuda att man får äta i lokalen, men då gäller det även det de själva säljer.

Ett evenemang, exempelvis en fotbollsmatch, är inte en allmän plats.
Citera
2022-04-11, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandssommar
Exakt! Okej om man är 15 år och ute på sin första dejt med en kille/tjej - men varför ska man annars vilja gå till en lokal och se film med okända. Sjukt faktiskt. Hemma är ju BÄST!
Borta bra men hemma är bäst som man citerar ett ordspråk.
Sitter hellre hemma än i en sunkig biograflokal bland okända personer som man inte ens känner eller umgås med.
Citera
2022-04-11, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du får nog läsa på bättre innan du börjar argumentera:
Ordningslagen

Med allmän sammankomst avses demonstrationer, föreläsningar och föredrag som hålls för undervisning, sammankomster som hålls för religionsutövning, teater och biografföreställningar, konserter, cirkusföreställningar och andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas. För att en sammankomst skall anses som allmän krävs att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ordningslagen_(Sverige)#Lokala_ordningsf%C3%B6resk rifter
Hahahahahaha

Offentlig plats är inte samma sak som allmän sammankomst, idiot.

Citat:
Med offentlig plats avses (1) allmänna vägar, (2) gator, vägar, parker, cykelvägar eller annat område som enligt detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål, (3) områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamnverksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt (4) andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik (1 kap. 2 § ordningslagen
Citera
2022-04-11, 21:56
Medlem
Det är bara och lägga lite godis och cocoa cola flaska i sin väska/jacka. Ska de visitera en eller?

Och de har ju förfan inte ens is längre
Citera
2022-04-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
Borta bra men hemma är bäst som man citerar ett ordspråk.
Sitter hellre hemma än i en sunkig biograflokal bland okända personer som man inte ens känner eller umgås med.

Exakt min känsla!
Borta kan vara bra - speciellt om man är ung och vill vara lite ifrån föräldrarna: då är ju bio PERFEKT - men för oss alla andra som inte är 15 eller 16, då är hembio överlägset. Även om det är genom en liten dator i en superskön soffa, men HEMMA. <3
Citera
2022-04-11, 22:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Hahahahahaha

Offentlig plats är inte samma sak som allmän sammankomst, idiot.

Att du inte kan läsa och få ihop det är tydligt korkskalle. Påståendet som jag motbevisade är att en biografsalong och en biovisning inte är en privat tillställning som vederbörande ville få det till.
Citera
2022-04-11, 22:02
Medlem
Citat:
Jo ditt argument var att det finns andra avtal som hållit.
Nej, idiot. Jag försöker förklara för dig att juridiska avtal kan vara villkorade, dvs bryter du mot villkoren så har du brutit avtalet.
Citera
2022-04-11, 22:04
Medlem
Citat:
Att du inte kan läsa och få ihop det är tydligt korkskalle. Påståendet som jag motbevisade är att en biografsalong och en biovisning inte är en privat tillställning som vederbörande ville få det till.
Du har inte motbevisat något eftersom offentligt plats och allmän sammankomst inte alls är samma sak.

Men det är du för dum för att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in