2022-04-11, 19:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Du har alltså problem med deras avtal?
Ett avtal om att följa reglerna har gissningsvis funnits med i 20 år.

Men i själva verket så har du inga problem med deras avtal och har aldrig haft, du greppar efter halmstrån för att slippa erkänna att du har fel och är en efterbliven fitta.

Jag har aldrig haft några problem med något biobesök, men det är inte vad tråden handlar om. Jag säger att de kommer att få problem om de börjar försöka avvisa personer som har med sig skaffning utan att störa andra.

Sedan får du gärna ge din syn på att det inte är några problem att på idrottsevenemang ha med sig egen skaffning även om de säljer mat och dryck på det aktuella stället.
Citera
2022-04-11, 19:09
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vall370
Kineserna sålde förra sin andel av aktierna. Det är amc som äger Filmstaden nu
AMC ägs av kinesiska Wanda Group nuförtiden.
Citera
2022-04-11, 19:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Hur många är det som tar med sig eget godis på bion? Hur mycket billigare är det på lokala pressbyrån runt hörnet? Eller planerar folk aktivt inför sitt biobesök och handlar smågodis på Ica Maxi eller någon välkänd godiskedja till lågpris några dagar innan?

De få gånger jag köpt godis på biografen har det varit underbart färskt godis och inte de torrhårda tradiga bitarna som ofta återfinns på andra ställen. Och biopopcornen är halva nöjet. Någon medhavd Estrellapåse med trasiga popcornsmulor kommer inte i närheten i smak.

Med det sagt så tycker jag ändå att regeln känns onödig. De flesta (hoppas jag) gör nog sina inköp på bion i alla fall och det gör det hela till onödig negativ publicitet.

Gissningsvis skulle jag tro att det är 10 % som har med sig och att det är ett ganska nytt fenomen. Många har nog med sig för att slippa stå i kö på biografen. De flesta tycker nog däremot om att köpa tilltugget på biografen och att det är en del i upplevelsen.
Citera
2022-04-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag säger att de kommer att få problem om de börjar försöka avvisa personer som har med sig skaffning utan att störa andra.
De har lagstöd vilket jag klart och tydligt har visat dig, du är bara för korkad för att förstå det.
Citera
2022-04-11, 19:11
Avslutad
Blir glad att tjockisarna inte kan ta med en hel pizza.
Citera
2022-04-11, 19:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
De har lagstöd vilket jag klart och tydligt har visat dig, du är bara för korkad för att förstå det.

Nej något lagstöd har de inte på tal om korkad. Att upprätta regler innebär inte att avtalslagen därmed per automatik stödjer dem.
Citera
2022-04-11, 19:17
Medlem
Citat:
Nej något lagstöd har de inte på tal om korkad. Att upprätta regler innebär inte att avtalslagen därmed per automatik stödjer dem.
Jo, denna lagen stödjer deras regler:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olaga_intr%C3%A5ng

Edti: du har redan insett att du hade fel hela tiden, detta är bara pinsamt.
Senast redigerad av Blalotus 2022-04-11 kl. 19:19.
Citera
2022-04-11, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
AMC ägs av kinesiska Wanda Group nuförtiden.
Inte sen förra året... Sålde allt förutom 10k aktier
https://deadline.com/2021/05/dalian-wanda-group-amc-entertainment-adam-aron-reddit-1234762048/
Citera
2022-04-11, 19:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo, denna lagen stödjer deras regler:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olaga_intr%C3%A5ng

Du är dummare än jag trodde. Hävdar du att detta är tillämpligt och anför du att du härmed har att argument du vidhåller?

Brott ska alltid bevisas och upprättade avtal kan vara ogiltiga beroende på flera omständigheter. Exempelvis om avtalet är oskäligt, vilseledande eller oklart formulerat och köparen inte kan förutse vilka konsekvenser villkoret får.

Varje lagöverträdelse ska tolkas, men du tror kanske att det bara är att peka på en lag och sedan döma enligt upprättad stämning?
Citera
2022-04-11, 19:22
Avslutad
Citat:
Avtalslagen ger väldigt mycket frihet att bestämma avtalsvillkor själv. Vad i avtalslagen menar du att detta skulle bryta mot?
Citera
2022-04-11, 19:25
Medlem
Helt otroligt att det här är något som väcker så stor uppståndelse. Kan ni inte se på en biofilm, på typ två timmar, utan att trycka i er massa läsk och godis? Jag förstår att barn kan vilja ha popcorn eller något, men vuxna människor??

Sen förstår jag inte hur man kan gå på bio 2022, men det är en annan sak.
Citera
2022-04-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Lyckligtvis så behöver man inte polisiära befogenheter för att vägra släppa in någon i en lokal eller för att stå i vägen när någon försöker tränga in i den olovligen.
Frågan är när det blir olovligt. Man är ju behörig om man har biobiljett.

Bio räknas som allmän sammankomst.
Allmänheten har tillträde om den köpt biljett och inte stör ordningen. Man får inte komma dit naken, inte skrika, inte vara full, inte röka etc.

Men förbud mot jacka med innerficka, nej det blir ruskigt svårt att driva det med framgång.

Det är stor skillnad på en privatbostad eller en liten privat klubb, kontra en biografkedja som har monopol på marknaden. De bedriver tillståndspliktig verksamhet och det är villkorat i lag på ett detaljerat sätt. Om de börjar välja bort kunder sitter nog tillståndet löst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in