2022-04-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Du är ju dum i hela jävla huvudet...
Är det ens lönt att förklara så du begriper? Jag tvivlar extremt mycket men gör ett försök.

Det är INTE en myndighetsutövning att ha regler på olika event, tillställningar eller vad fan som helst.
Du kan sätta upp en regel att ingen får komma in i ditt hem om de inte bär en grön tröja, det är din regel, och om folk inte följer den åker dom ut.

Precis som bion har rätt att neka folk pga fel mössa, för fula strumpor eller för att de skelar, om folk inte följer deras regler så har bion rätt att neka dom tillträde.

De har redan sagt att de inte ska visitera någon, men om du går in där med en påse godis kommer de be dig att gå, om du inte går begår du ett lagbrott.
Du har fel på varenda punkt.

Vi behöver inte bli överens.
Citera
2022-04-11, 18:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Brottet är att du vistas i deras lokaler utan tillstånd fattar du väl?

Om man betalt biobiljetten är man där med tillstånd.
Citera
2022-04-11, 18:11
Medlem
Vilka tjackmongos!

Jag kommer fortsätta köpa med mitt egna gott. Finns inte en chans att jag köper där med de hutlösa priserna.

Har bekanta som ska vara glada om de hat råd att se på en film med hela familjen, att de skulle kunna köpa där är omöjligt.
Citera
2022-04-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om man betalt biobiljetten är man där med tillstånd.
Nej, eftersom villkoren är att man inte tar med sig medhavd mat så är man INTE där med tillstånd din korkade horunge
Citera
2022-04-11, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Vi lever i en marknadsekonomi så detta beslut är urbota korkat. Frågan är om det ens är lagligt.
Det är lagligt just eftersom vi lever i ett demokratiskt samhälle med marknadsekonomi där staten inte lägger sig i sådana löjliga detaljer.
Citera
2022-04-11, 18:13
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vi har bara tagit med oss godis till en biograf, dryck och popcorn brukar man köpa där. Skälet till att man tar med sig eget godis är främst för att de har ett begränsat utbud. Det är liksom bilar, gott och blandat och kanske 5-6 andra påsar.

Precis. Deras utbud är ett skämt. De har inte ens vanlig fanta på flaska utan bara i läskmaskinerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Förbud? Det är inget jävla förbud. Det är deras villkor för att gå dit.

Men du tycker alltså att det är fascism att ett företag tillåts ställa villkor för att man ska få ingå avtal med dem?

Sen får du väl köpa med dig eget om du vill det. Hade inte brytt mig mindre. Hade kunnat tänka mig att smuggla in saker själv också. Men jag hade inte börjat fjolla mig med termer som fascism för att ett företag inte anpassar sig efter mig.

Att både företag och privatpersoner är fria att avtala om i stort sett vad som helst är motsatsen till fascism.

Det krockar inte med svensk lag.

Du frågade om jag är från ett förtryckt land. Det är jag inte. Jag har däremot bott flera år i ett förtryckt land.

Vem har sagt att jag är upprörd? Tycker bara det är så oerhört komiskt med folk som dig.

Egentligen så har jag aldrig sagt att det är fascism. Det är bara du som gaggat om det. Jag kallade dig för en fascistisk vaxxer.

Och det framgår väldigt tydligt att du är upprörd i dina personangrepp och tillmälen. Att kalla det annat än upprörd hade varit en direkt lögn.

Jag är heller inte helt övertygad att ett företag kan sälja dig en produkt medans dom förbjuder dig att använda dina andra privata egendom såvida du inte köpt den hos dom.

Sen om dom försöker kalla det villkor eller förbud är egentligen ointressant för det handlar om hur det faller ut i praktiken.
Citera
Medlem
Citat:
Brottet är att du vistas i deras lokaler utan tillstånd fattar du väl?
Ok, jag bryter mot deras interna regel om att godis inte är tillåtet.

Problemet är att de inte har rätt att visitera enligt lag så de de kommer inte kunna upptäcka godiset.

Vi ska nog se detta för vad det är, ett taffligt försök att öka sin vinst. Och de har ju pudlat rejält nu under dagen. De kommer bara påpeka sin godisregel. Inget mer händer.
Citera
2022-04-11, 18:15
Medlem
Giant Squids avatar
Biografer omfattas av närings- och avtalsfrihet vilket innebär att denne kan neka sina gäster inträde på vilka grunder som helst förutsatt att det inte rör sig om diskriminering
Citera
2022-04-11, 18:15
Medlem
jack.danielss avatar
Fan, skall man behöva stå där med byxorna neddragna för att man stoppade en cola zero i innerfickan? Resten av kön pustar besvärat för att det uppstått ”problem” vid security comtrol!
Citera
2022-04-11, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ok, jag bryter mot deras interna regel om att godis inte är tillåtet.
Exakt, och därmed har du brutit avtalet och de kan neka dig tillträde varpå du inte längre har laglig rätt att vistas där.
Citera
2022-04-11, 18:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Finns inga oskrivna regler i rättskipningen. Antingen har en bestämmelse lagstöd eller så har den inte. Skyddet för din personliga frid är stark. Kanske löjligt stark ibland, vad vet jag men så är det just nu.

Självklart kommer privata företag alltid testa att sätta upp egna regler, som många kunder också kommer rätta sig efter. Det är inget fel i sig tycker jag. Deras problem blir möjligheterna att kontrollera och beivra efterlevnaden.

Den praktiska frågan är ju om biografen har laglig rätt att förbjuda en godispåse i väskan samt visitera varenda kund för att upptäcka densamma. De får ta och läsa ordningslagen och polislagen och bör då komma fram till att de saknar lagstöd för det.

"Vi tänker inte kolla varenda besökare, och har man skäl som exempelvis allergi är det okej med eget godis!, eller ungefär liknande sa taleskvinnan för Filmstaden i Radio Göteborg idag.

Filmstaden motiverar å sin sida beslutet med att intäkterna från försäljning av mat och dryck är en viktig del av deras affärsmodell.
https://sverigesradio.se/artikel/kioskagaren-massouds-ilska-bion-intill-forbjuder-hans-godis-forbannad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in