Citat:
Ursprungligen postat av
SirDuke
Oj.
Nej jag får inte visitera någon i mitt hem. Hemfridsbrott är ett bötesbrott och omfattas inte av envarsingripande, som i sin tur inte täcker in stöldgods eller otillåtna föremål utan endast farliga föremål.
Rätten att visitera beror på syftet och ska användas restriktivt. På krogen kan det vara fråga om skyddsvisitation för att hitta farliga föremål och i förekommande fall avvisa personen. Om syftet är att beslagta otillåtna föremål får endast polis visitera. Medhavd godispåse på bio kvalar definitivt inte in. Lätt att förstå om man vill...
Legalitetsprincipen är en portalparagraf i grundlagen, det vill säga all maktutövning ska ha stöd i lagen. Lagstiftaren har bestämt att skyddet för den enskildes frihet är starkare än behovet att beslagta exempelvis godispåsar. C'est la vie...
I Nordkorea är det givetvis annorlunda.
Du är ju dum i hela jävla huvudet...
Är det ens lönt att förklara så du begriper? Jag tvivlar extremt mycket men gör ett försök.
Det är INTE en myndighetsutövning att ha regler på olika event, tillställningar eller vad fan som helst.
Du kan sätta upp en regel att ingen får komma in i ditt hem om de inte bär en grön tröja, det är din regel, och om folk inte följer den åker dom ut.
Precis som bion har rätt att neka folk pga fel mössa, för fula strumpor eller för att de skelar, om folk inte följer deras regler så har bion rätt att neka dom tillträde.
De har redan sagt att de inte ska visitera någon, men om du går in där med en påse godis kommer de be dig att gå, om du inte går begår du ett lagbrott.