2022-04-11, 18:01
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G2GO
Eeh, så har det alltid varit? Ingen nyhet direkt

Nej. Det har det inte. Inte på Filmstaden.
Citera
2022-04-11, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Oj.

Nej jag får inte visitera någon i mitt hem. Hemfridsbrott är ett bötesbrott och omfattas inte av envarsingripande, som i sin tur inte täcker in stöldgods eller otillåtna föremål utan endast farliga föremål.

Rätten att visitera beror på syftet och ska användas restriktivt. På krogen kan det vara fråga om skyddsvisitation för att hitta farliga föremål och i förekommande fall avvisa personen. Om syftet är att beslagta otillåtna föremål får endast polis visitera. Medhavd godispåse på bio kvalar definitivt inte in. Lätt att förstå om man vill...

Legalitetsprincipen är en portalparagraf i grundlagen, det vill säga all maktutövning ska ha stöd i lagen. Lagstiftaren har bestämt att skyddet för den enskildes frihet är starkare än behovet att beslagta exempelvis godispåsar. C'est la vie...

I Nordkorea är det givetvis annorlunda.
Du är ju dum i hela jävla huvudet...
Är det ens lönt att förklara så du begriper? Jag tvivlar extremt mycket men gör ett försök.

Det är INTE en myndighetsutövning att ha regler på olika event, tillställningar eller vad fan som helst.
Du kan sätta upp en regel att ingen får komma in i ditt hem om de inte bär en grön tröja, det är din regel, och om folk inte följer den åker dom ut.

Precis som bion har rätt att neka folk pga fel mössa, för fula strumpor eller för att de skelar, om folk inte följer deras regler så har bion rätt att neka dom tillträde.

De har redan sagt att de inte ska visitera någon, men om du går in där med en påse godis kommer de be dig att gå, om du inte går begår du ett lagbrott.
Citera
2022-04-11, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Som jag skrev får inte företag sätta upp vilka regler de vill. Säkerhetsregler som till exempel förbjuder glasflaskor är ok. Sådant som stör upplevelsen för andra besökare likaså. Att helt förbjuda mat och dryck kan också vara ett alternativ. Men att förbjuda allt som inte säljs av dem låter i mina öron som ett oskäligt avtalsvilkor.
Eftersom det är ok att förbjuda mat så är det också ok att förbjuda medhavd mat. Jag har mycket svårt att se att det skulle bedömas på ett annat sätt.

Paragraferna om oskäliga avtalsvillkor handlar inte om rättvisa gentemot andra biobesökare och dylikt fluff. De handlar om saker som verkligen orsakar problem. Visserligen tar lagen fasta på att konsumenter är en svagare part än näringsidkare, men fortfarande så handlar det hela om en rätt obetydlig sak.
Citera
2022-04-11, 18:05
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Det jag tänker på är "Biopasset".
"Med Biopasset får du tio noggrant utvalda biofilmer till halva priset med premiärer jämnt fördelade över ca tolv månader. Det är filmer ur den ordinarie biorepertoaren som är speciellt utvalda för Biopasset och en vuxen biopublik. Tio spännande, gripande och upplevelserika berättelser från Sverige, USA och övriga världen."

Tio filmer...sedan tittar man på filmerna:
House of Gucci (26 nov 2021) | Spencer (7 jan 2022) | Parallella mödrar (4 feb) | Belfast (25 feb) | Elizabeth (1 apr) | Eiffel (6 maj) | Elvis (29 jun) | Där kräftorna sjunger (19 aug) | Bränn alla mina brev (23 sep) | Mrs. Harris Goes to Paris (7 okt)

Vad är det du tänker på?

Mam borde åtminstone få välja filmer själv då istället för att de ska välja vilka filmer som det ska gälla.
Citera
2022-04-11, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G2GO
Oskriven regel förens nu kanske. Men jag vet att det satt en lapp uppsatt i bion för säkert 15 år sedan där man inte fick ta med eget godis.

Det är väl samma förståelse som att man inte tar med en pizza in till McDonalds och sätter sig för att äta. Man får köpa det företaget har att sälja.
Finns inga oskrivna regler i rättskipningen. Antingen har en bestämmelse lagstöd eller så har den inte. Skyddet för din personliga frid är stark. Kanske löjligt stark ibland, vad vet jag men så är det just nu.

Självklart kommer privata företag alltid testa att sätta upp egna regler, som många kunder också kommer rätta sig efter. Det är inget fel i sig tycker jag. Deras problem blir möjligheterna att kontrollera och beivra efterlevnaden.

Den praktiska frågan är ju om biografen har laglig rätt att förbjuda en godispåse i väskan samt visitera varenda kund för att upptäcka densamma. De får ta och läsa ordningslagen och polislagen och bör då komma fram till att de saknar lagstöd för det.
Citera
2022-04-11, 18:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Jag har inga problem med detta. Det är deras biografer, deras regler. De måste ju gå runt och det är inte gratis att driva biografer.

Du menar att det är så dyrt att driva biograf att de måste komplettera med hutlösa priser på skräp som tilltugg? Kanske skulle de helt enkelt strunta i filmen och bara sälja tilltugget, eller vänta nu det är ju en biograf.

Vuxna människor ska kunna ha med sig en macka, en termos kaffe, några kakor och en påse godis om de vill. De ska plocka bort efter sig och de ska inte smutsa ner inventarierna. Gillar för egen del inte att äta på biografer lika lite som jag gör det om jag ser en film hemma. Går jag på bio gör jag det för filmen. Jag kan jämföra med en fotbollsmatch eller bandymatch. Det är ingen som säger nej till att publiken tar med sig lite förskaffning även om det finns försäljning på matchen.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-04-11 kl. 18:10.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grumblegramble
Visst om man vill riskera en prick i registret så smuggla med medhavd snacks. Själv har man en familj och karriär. Inte värt att riskera detta för lite billigare godis…
Du kan vara lugn. Det är inget man får en prick i registret för.
Citera
Avslutad
Vad är det här egentligen? Hur kan detta vara den mest populära tråden? Något sorts skämt?

Om man nu tvunget måste skriva något OnT så är det väl inget konstigt med detta? Är folk så snåla att de brukar smuggla in eget godis på biografer? Aldrig hört talas om.

Finns inte godiset ni vill ha att köpa så får ni väl äta just den godissorten hemma eller vid annat tillfälle? Vad fan är problemet?
Citera
2022-04-11, 18:08
Medlem
Citat:
Finns inga oskrivna regler i rättskipningen. Antingen har en bestämmelse lagstöd eller så har den inte. Skyddet för din personliga frid är stark. Kanske löjligt stark ibland, vad vet jag men så är det just nu.

Självklart kommer privata företag alltid testa att sätta upp egna regler, som många kunder också kommer rätta sig efter. Det är inget fel i sig tycker jag. Deras problem blir möjligheterna att kontrollera och beivra efterlevnaden.

Den praktiska frågan är ju om biografen har laglig rätt att förbjuda en godispåse i väskan samt visitera varenda kund för att upptäcka densamma. De får ta och läsa ordningslagen och polislagen och bör då komma fram till att de saknar lagstöd för det.
Brottet är att du vistas i deras lokaler utan tillstånd fattar du väl?
Citera
2022-04-11, 18:08
Medlem
Jiiimboohs avatar
När jag växte upp var det tradition att man gick till en butik i närheten och köpte godis för en tredjedel av priset. Går inte på bio så ofta, eftersom det är dyrt och det är bekvämare att se film hemma. Det blir ju knappast billigare om man måste köpa deras snacks till överpris. Den huvudsakliga verksamheten ska ju vara att visa film, så det blir jobbigt för dem att motivera detta till kunderna. I och för sig, eftersom de har så pass stor marginal på snacksen kanske de ändå går plus på beslutet även om de skulle sälja några färre biljetter.
Citera
2022-04-11, 18:09
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Efter 9-11 så visiterade man i princip alla och allting efter terroristmaterial + metalldetektor. Då funkade det bra.
Citera
2022-04-11, 18:10
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
På deras hemsida står att läsa:

Pressansvarig har också kommenterat:

Kommer ni försöka smuggla in snacks ändå eller bita i det sura äpplet och betala deras överpriser?

Har dem rätt att visitera besökare eller hur ska de upprätthålla regeln?
De behöver bara skaffa en så kallad godishund som markerar skumma personer med olovligt godis i ficka,jacka eller andra kroppsutrymmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in