2022-04-11, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Det går inte så bra med din Google Translate. Tror att du bör posta originaltexten istället.
Google Translate är inte perfekt, så tex undermineras skulle egentligen heta armeras, osäkras.
Armering på bomber och vapen innebär att säkringen tas bort.

Missilen är alltså fylld med klusterbomber, dvs många små bomber som bara ska sprida splitter.
Och användes mot oskyddade soldater eller civila, inte hårda militära mål direkt.
Mot hårda militära mål, tex pansarfordon har den knappt någon verkan mer än att den drar upp lite damm från marken.

Jag delar din indignation över ukrainska nynazisters skurkighet. Jag hoppas att de inte får bosätta sig i Sverige efter avnazifieringen av Ukraina.
Citera
2022-04-11, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Jag kan ge lite tips till era översättningsprogram. En svensk skulle säga att man träffas av splitter.

Varför skulle bakutrymmet falla innan stridsspetsen? Jag antar att du inte menar backluckan, för sådana har jag i alla fall aldrig sett på en raket.
Kära kompis. Sluta gnälla på google-translate. Du förstår innebörden av vad jag sa.

Om du har konstruktiva förslag kan du lämna dem på den här sidan.
https://translate.google.com/
Citera
2022-04-11, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Så anledningen till att Ukraina inte visar några bevis för att missilen var rysk är att de tror att jag inte skulle tro på dem?

Okej.
Nja, snarare därför att det är poänglöst att spela med i Kremls derailande när alla redan tror på dem.
Citera
2022-04-11, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Men det som sas var ju att Ryssarna inte hade den överhuvudtaget. Den kan såklart ha varit i nåt förråd i 20 år innan den togs fram och användes, men det förändrar ju inte sakfrågan...

Dessutom så detonerade den ju bevisligen? Eller hur dog 50+ människor av en missil som inte detonerade menar du?

Jag har redan svarat på det där med detonationen och det var någon annan som skrev att den inte
fullt hade detonerat men jag kollade inte upp det så jag kan ha fel där

Sakfrågan tycker jag dock förklaras ändå anledningen att man plockar fram grejer ur ett gammalt
var naturligtvis för att försöka lägga skulden på motståndarsidan
Citera
2022-04-11, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det råder en stor förvirring i svenska "högerextrema" kretsar när det gäller hur de ska hantera Ukraina. En del är för Putin andra mot Putin. Förvirringen är så stor att de till och med springer i olika skyttegravar och försöker döda varandra:

Denna förvirring gäller även tidningar på högerkanten. Dock tycker jag att Fria Tider i alla fall försöker belysa bägge sidor. De skriver även:

Men då kan vi samanfatta ALLA LJUGER
Citera
2022-04-11, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Föredömligt saklig artikel. De sammanfattar kunskapsläget utan massa tjafs och ideologisk känslosås. De redovisar också öppet hur de gick tillväga för att bekräfta sina uppgifter. Vilket ödets ironi att nasseblaskan Fria Tider nu gått och blivit en balanserad och sansad fyrbåk mot gammelmedia, som bara rapar unken propaganda dagarna i ända.

Huvudsakliga poänger ur artikeln:

-Rysslands påstående att Ukraina förfogar över den serie med raketer som Kramatorsk-raketen tillhör stämmer av allt att döma. Detta då Ukraina tidigare har skjutit en raket med ett närliggande serienummer. Serienumret på raketen i Kramatorsk kunde bekräftas från en oberoende källa.

-Ryssland sänkte dock sin egen trovärdighet (i onödan?) genom att påstå att dom inte själva förfogar över några Tochka-U.

-Väst-media sänkte sin trovärdighet genom att påstå att texten på raketen ("За детей") skulle betyda att avsändaren vill mörda barn, på tågstationen. Korrekt översättning är något i stil med "till hämnd för våra barn".

-Om Ukraina avfyrade raketen så var målet av allt att döma militärt, och tågstationen träffades av misstag. Det var i så fall inte fråga om en planerad "false flag", även om händelsen har utnyttjats i det syftet i efterhand.

-Samma sak är säkerligen sant om det nu var ryska sidan som avfyrade raketen. Fanns aldrig någon chans för Ryssland att utnyttja en sådan händelse som en "false flag", då de inte har någon kontroll över media i väst. (Min anmärkning.)

Tror faktiskt att Ryssland blivit chockad av den massiva propagandan från väst, men fick en hint igår att de kommer att attackera hela ukraina och inte kommer att acceptera något fredsavtal. ukraina ska sluta existera.
Citera
2022-04-11, 17:58
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Men då kan vi samanfatta ALLA LJUGER
Haha..

Nej det är kreml och Ryssland som ljuger, står för 99% av ljugeriet i detta krig.

Den här ” diskussionen” om den vidriga bombningen är trams.
Och de som försvarar mordor är själlösa orcher.
Citera
2022-04-11, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
De enda förvirrade hjärnorna tillhör dig och de som försvarar de groteska krigsbrott som Ryssland begår i Ukraina.

jag försvarar inte krigsbrott från någon sida, vi diskuterar väll bara vad som är sant och falsk information i kriget.
Citera
2022-04-11, 18:09
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viftter
Men när bilderna på resterna av missilen kom fram så visade det tydlighet att det var en Tochka-U, alltså typen av missiler Ukraina använder. Ryssland har avvecklat dessa äldre missiler och har inte använt en enda sådan under hela konflikten, däremot använder Ukraina ofta dessa missiler.
Du har alltså inte läst tråden alls? Ryssarna har detta system kvar.

Du har inte heller följt kriget i media och på forum? Ryssarna blir mer och mer desperata och får dra fram "gammalt skrot" då dom dels har förlorat så otroligt mycket utrustning i Ukraina och dels för att dom börjatär få ont om vissa vapensorter.
Citera
2022-04-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Tror faktiskt att Ryssland blivit chockad av den massiva propagandan från väst, men fick en hint igår att de kommer att attackera hela ukraina och inte kommer att acceptera något fredsavtal. ukraina ska sluta existera.

Vad har jag nu missat...?
Citera
2022-04-11, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Haha..

Nej det är kreml och Ryssland som ljuger, står för 99% av ljugeriet i detta krig.

Den här ” diskussionen” om den vidriga bombningen är trams.
Och de som försvarar mordor är själlösa orcher.

Jag bor i sverige och ser den otroliga ljugpropagandan som trummas ut, den biter inte på mig, jag håller mig till logik och fakta. det biter inte på mig även om 10000000 personer eller 1 skriker lögner. jag har en egen ryggrad.
Citera
2022-04-11, 20:17
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeNazy
Kära kompis. Sluta gnälla på google-translate. Du förstår innebörden av vad jag sa.

Om du har konstruktiva förslag kan du lämna dem på den här sidan.
https://translate.google.com/
Men du har fel, stridsspetsen torde landa innan raketen, så raketen kom mer troligen från nordost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in