2022-04-11, 16:19
Avstängd
Varenda gång jag går på bio, men inte VIP då, verkar det sitta 1/10 som egentligen bara trillat in av ren rastlöshet, kastat en hundring och lite skrammel på biljett-apparaten och satt sig med en läsk för att "se nån film". Ofta ungdomar, och följden blir alltid prat, mobil-sken, in- å ut-spring osv osv.

Om det är så billigt att man bara råkar hamna på bio framför en film, är det inte då FÖR billigt?

En kompis i Polen berättade att där kostar bio-besöket ungefär samma som här, men de har 1/3 av vår lön också, alltså 3x dyrare än för oss, så sett!
Det låter mer rimligt för mig.

Måste folk ha råd att kunna gå på bio 2 ggr per vecka?
Kan inte bio-besöket vara nåt mer ovanligt man faktiskt behöver spara lite pengar inför?

Jag tycker bio-besöket lätt kunde kostat 2-3 ggr mer, så blir det samma känsla som i VIPen, jag numera ALLTID går till.
Där är alla för att se filmen, inte för att de inte hade nåt bättre för sig..
Senast redigerad av gniknus2 2022-04-11 kl. 16:22.
Citera
2022-04-11, 16:28
Medlem
Sooks avatar
Du skriver antagligen inlägget för att du läst om alla som tycker bio är för dyrt. Jag personligen går inte på bio just för att det är för dyrt. Jag har givetvis råd om jag vill men prioriterar annat.
Citera
2022-04-11, 16:39
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Du skriver antagligen inlägget för att du läst om alla som tycker bio är för dyrt. Jag personligen går inte på bio just för att det är för dyrt. Jag har givetvis råd om jag vill men prioriterar annat.

Skulle säga att det är ganska lagom. Själv går jag inte pga importerat pack som inte kan hålla käften under filmen. Trevligare att kolla hemma nu när det blivit såpass billigt att ha en bra TV+ljud.

Men vad tredje år kanske det hända att jag ser en film på bio som Abdi & hans hödjudda apor inte har något intresse av. Då tycker jag priset är precis lagom.
Citera
2022-04-11, 16:42
Avslutad
Biobiljetten skulle kostat tusen kronor och den skulle dessutom varit obligatorisk. Fyra filmer per år, oavsett om du vill eller inte. Betalar du inte blir det fogden.
Citera
2022-04-11, 16:46
Medlem
CarpeDajms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Biobiljetten skulle kostat tusen kronor och den skulle dessutom varit obligatorisk. Fyra filmer per år, oavsett om du vill eller inte. Betalar du inte blir det fogden.
Du menar istället för tv-licens ska vi ha bio-licens. Skitpåre säger jag.
Citera
Medlem
Hussefars avatar
Boka alla platser.
Citera
Medlem
anomaligns avatar
Senast jag gick på bio var för tre, fyra år sedan och då kostade det ~150kr. Det kändes inte för billigt, utan snarare i överkant för vad jag tyckte att det var värt.
Citera
2022-04-11, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CarpeDajm
Du menar istället för tv-licens ska vi ha bio-licens. Skitpåre säger jag.
Nej, vi ska ha bådadera. Och radiolicens. Och kylskåpslicens. Och brödrostslicens.

Bara att betala och se glad ut.
Citera
2022-04-11, 16:50
Medlem
CarpeDajms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Nej, vi ska ha bådadera. Och radiolicens. Och kylskåpslicens. Och brödrostslicens.

Bara att betala och se glad ut.
Och toalicens så du inte har råd att gå på toa.

Vad kostar en bio-biljett idag, jag har ingen aning?
Citera
2022-04-11, 16:57
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Varenda gång jag går på bio, men inte VIP då, verkar det sitta 1/10 som egentligen bara trillat in av ren rastlöshet, kastat en hundring och lite skrammel på biljett-apparaten och satt sig med en läsk för att "se nån film". Ofta ungdomar, och följden blir alltid prat, mobil-sken, in- å ut-spring osv osv.

Om det är så billigt att man bara råkar hamna på bio framför en film, är det inte då FÖR billigt?

En kompis i Polen berättade att där kostar bio-besöket ungefär samma som här, men de har 1/3 av vår lön också, alltså 3x dyrare än för oss, så sett!
Det låter mer rimligt för mig.

Måste folk ha råd att kunna gå på bio 2 ggr per vecka?
Kan inte bio-besöket vara nåt mer ovanligt man faktiskt behöver spara lite pengar inför?

Jag tycker bio-besöket lätt kunde kostat 2-3 ggr mer, så blir det samma känsla som i VIPen, jag numera ALLTID går till.
Där är alla för att se filmen, inte för att de inte hade nåt bättre för sig..

En rimlig iakttagelse.

Jag tror att svaret handlar om att folk har tillgång till biocheckar i stor utsträckning, med förbehållet att det säkert heter något snitsigare idag. Hursomhelst menar jag gratis biobiljetter. Då struntar man fullt i vad som händer på duken.

Det fanns en period när jag tvingades med på gratisvisningar, alltså innan filmen visas för allmänheten, maken till publik som sket totalt i vilket har jag aldrig varit med om. Var tvungen att be om att få slippa gå.
Citera
2022-04-11, 17:03
Avslutad
Funderar på om det är så att biobesöket ändrat betydelse under de senaste decennierna.

De har gått från att ha varit ett tillfälle när man går och ser nya filmer (TV hade inte mer än en film i TV-tablån i veckan på 1970-talet) eller ser festivaler, till att det i dag är en gruppaktivitet dit man går med kompisar, vänner, familj och barn för att äta och umgås, prata om vad man ser på duken samtidigt som det händer men också kunna messa på telefonen med andra och kommentera och ta selfies med filmen som bakgrund.

För att den här nya postmoderna "umgängesbiografen" ska vara möjlig så är priset lågt satt på biobiljetten, det är många biografsalonger i huset så att du får en känsla av du är på ett stökigt och stimmigt nöjesfält med olika åkattraktioner, och så handlar du ett mat- och dryckesutbud som tillhör nöjesfältet. Att man som nu diskuteras inte ska få ta med sig egenhavd mat och picnickkorgar in på nöjesfältet är därför rätt självklart.

Biograferna är numera en slags nöjesfält fast inomhus med stimmiga skrik och skratt. Det är inte plats för att titta på filmen och ta hänsyn till andra i salongen som man gjorde i det äldre, moderna folkhemmets, biosalonger. Hyschar man åt någon idag så griper du in i någon individuella rätt att vara som den vill. Gissar att du dessutom kan bli nedslagen eller skjuten idag om du säger åt folk att vara tysta i biosalongen, och biobesökarna har själva inte längre någon känsla för att tysthet och biobesök hör ihop (jämför tysthet på bibliotek, som idag anses som ett ålderdomligt förhållningssätt till biblioteket).

Jag går inte längre på bio förutom till en biograf som visar smala och udda filmer. Där är det ingen som är där för att umgås utan man kollar på filmen, och går sedan därifrån. Det är inte de stora filmerna de visar utan smått och obskyrt. De säljer inte heller läsk, popcorn eller godis utan visar bara film. Möjligen har de hårda karameller och tablettaskar men inte mer. Jag inskränker mina besök där till ett eller två om året. Nöjesfältsbiograferna var jag senast på för omkring 15 år sedan.
Citera
2022-04-11, 17:06
Bannlyst
jag tror att dom skulle tjäna mindre pengar om dom höjde priset vilket skulle resultera i att dom tvingades stänga ner och det inte fanns någon bio överhuvudtaget och av den anledningen så sågar jag ditt förslag. det är marknadsmässigt osunt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in