Ett ombud bör först klargöra klientens vilja, och rimligen därefter agera för att på bästa sätt uppfylla denna, överlåter man till klienten att själv välja vilka åtgärder som ska vidtas bör det i vart fall enbart ske efter att man tydligt redogjort för rättsläget och möjliga konsekvenser.
Frågan är om ett ombud bör åta sig att driva frågor på ett sätt som klienten kanske önskar eller om denne bör se till det önskade målet och se det som överordnat vägen dit.
Esbjörn ville ha tillbaka sitt hus, är det då i hans intresse av att uttala sig i media eller för den delen avstå från möte med motparten för att man inte fått en agenda? Ett möte är ju i det läget inte förpliktigande utan ett sätt att klargöra hur respektive part ser på frågan. Finns som jag ser det inget alternativ som faller för att man har ett möte, vill jag stämma kan jag göra det efter. Däremot är kanske chansen att jag får till en bättre deal större om jag sammanträffar än om jag inte gör det, vilket då borde vara helt i klientens intresse.
Ett ombud väljs förhoppningsvis för att denne bedöms bättre kunna rättsläget än klienten, och bör därmed även kunna göra en chans/riskanalys för klienten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Champagneoclock
Jo det är ett jävla hinder att ett ombud går emot klientens vilja.