Citat:
Ursprungligen postat av
BillClintonsCigarr
Precis. Biljettpriset ger dig tillgång till att se filmen under ca två timmar, precis som att köpa en kopp kaffe ger dig tillgång till kaféet i ca två timmar till exempel.
Varför är det okej i din värld att dra fram ditt eget godis i biografen, men inte dina egna mazariner på kaféet? Antingen så är ”allt okej” efter att man köpt tillgång till lokalen via biobiljett / kopp kaffe eller så finns det oskrivna regler man ska följa.
Vart ligger skillnaden?
Skillnaden är att en biograf är en biograf, och ett kafé är ett kafé. Det jag betalar för på bion är filmen, och på kaféet betalar jag för fika.
Kaféet säljer ett mervärde där du får din delicatomazarin för 20:- med plasten borttagen på en liten assiett, en tesked som de förhoppningsvis diskar osv.
Vad är mervärdet i att köpa påsen med Bilar för 35:- på bion istället för att betal 12:- på Ica (eller strunta i det?)
Köper jag inget fika på kaféet kommer jag bli ombedd att gå. Köper jag inget godis på bion, ja då har jag ändå köpt min rätt att vara där i och med biobiljetten för 165:- eller vad de kostar nu för tiden. Eller ska det tillkomma ett köpkrav på godis för minst 100:- annars släpps man inte in i salongen?
En annan jämförelse: på kaféet kanske du tar upp mobilen eller en bok att kolla i. Men se nej, det får du kanske inte eftersom kaféet också har ett litet utbud av tidningar och böcker till trippla priset… rimligt? Nej. Ungefär som det där att man inte får ta med eget snacks till biografen.