Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Såg av en slump denna Twitter-tråd, när jag letade efter nåt annat:
https://twitter.com/TrojanCats/status/1511795339845537792?s=20&t=npgRhOYCL2HBE6ydwzXiLA
Ytterligare en satellitdata-analys som påstås tidsbestämma NYT:s bild till 31/3. (Buchas borgmästare förklarade staden befriad den 31/3.)
Denna gång är det @TrojanCats som gjort analysen. Kontot påstår sig vara "spatial analyst", dvs jobbar med bildigenkänning och dylikt. Tråden är aningen rörig, men det är totalt åtta tweets märkta 1/8 ... 8/8, där han går igenom hur han gått tillväga i detalj. (Man får klicka "show more replies" för att se hela tråden.) Har dock inte själv gjort något seriöst försök att förstå resonemanget ännu.
Bevisar inget såklart för oss som saknar specialkunskaper, utöver att debatten tydligen fortfarande lever. @TrojanCats nämner dock om Maxar att: "They work with US defence and intelligence". Och det är ju ett intressant påstående som borde gå att kolla upp.
Angående drönarfilmen du nämner, så kan man ju ställa sig frågan varför denna inte genererade några nyheter vid tidpunkten då kropparna först sägs ha filmats, enligt uppgift senast den 26/3. (Jag gör här antagandet att detta inte skedde.) Det är kanske en sak med satellitfoto att inget mänskligt öga granskar dessa. Men man måste väl anta att någon operatör faktiskt tittar på dessa drönarfilmer? Att hela syftet med att ha drönare uppe är att upptäcka olika intressanta saker, som just detta med kropparna?
Meduza säger att de har haft "independent experts" som verifierat tidpunkten då bilderna togs. Men då har vi ändå egentligen bara Meduzas ord att gå på.
Jag tror inte jag orkar diskutera det här mer.
Dagligen översköljs man med lögner här på forumet från Pro-Ryska individer. Du kan absolut inte ha missat dem. Hur mycket man än överbevisar deras påståenden så kommer nya. Se bara här ovan, i posten innan. Samma personer, dag ut och dag in.
Jag kapitulerar. Orkar inte med att sitta på forumet och läsa lögner mer. Livet är för kort för sån skit.
Men jag ger dig ett sista försök , Rusty, läs igenom och förstå.
https://twitter.com/BenDoBrown/status/1513085409403842564
För att summera lite vad jag känner just nu. Rysk propaganda fungerar enligt nedanstående.
Citat:
This blunt and relatively clumsy infowar is designed to be overt and blatant. It's easy to manufacture and debunking it takes time, intelligence and effort.