2022-04-10, 12:32
Moderator
-Info-s avatar
På originalvideon ser man dessutom att de ukrainska soldaterna drar personen med rep ända in till trottoarkanten.

I det ryska trollets videoversion så var detta bortklippt, så att man ska tro att ukrainarna drar personen till mitt på gatan.
Citera
2022-04-10, 15:35
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Om man inte cyniskt och medvetet sprider rysk propaganda så måste man ju vara otroligt jävla korkad, på gränsen till förståndshandikappad, om man tror att denna film visar ukrainska soldater som agerar i syfte att placera ut döda på gatan.
Ja putinrunkarna är inte smartare än så!

Bevisen är överväldigande och går inte att snacka bort! Utredarna på plats kommer att få det enkelt.
Ryssarnas löjliga försök till bortförklaringar är bara patetiska...
Citera
2022-04-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja putinrunkarna är inte smartare än så!

Bevisen är överväldigande och går inte att snacka bort! Utredarna på plats kommer att få det enkelt.
Ryssarnas löjliga försök till bortförklaringar är bara patetiska...
Det är jätteenkelt. Man låtsas som att det inte hänt och går vidare till nästa grej.
Citera
2022-04-10, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Du menar korkad som sprider ukrainsk propaganda? Media visar soldater som är rädda för försåtsminerade kroppar och drar ut dem på gatan med en lina. Kropparna låg ursprungligen mitt i gatan, så då har soldaterna redan dragit kropparna fram och tillbaka upp på trottoarern.

Som utbildat befäl i svensk arme samt utförd FN-tjänst, så säger jag bara skitsnack. Det är en vägg vid trottoaren och då måste linan ha varit väldigt kort för att kunna dra upp kroppen på trottoaren. Rent självmord ifall bomben detonerar, speciellt med en vägg bakom sig.

Kropparna drogs ut mitt i gatan för en väntande "photo op". En propaganda som verkligen lönade sig. Storbritannien skickar vapen för 100 miljoner pund (1,2 miljarder kronor). EU har avsatt en miljard euro samt föreslår ytterligare 500 miljoner euro för att stödja den ukrainska försvarsmakten. Australien skickar 20 bushmasters pansarfordon. Slovakien skickar ett större luftvärnssystem av typen S-300 till Ukraina.
Det är väl ganska sorgsamt om en konspiratorisk kloakråtta som du tjänstgjort i vår fina försvarsmakt och blivit avlönad av hederliga skattebetalare. Om det nu överhuvudtaget är sant så behöver man nog snäppa upp intagningskraven vad gäller kognitiv och analytisk förmåga avsevärt.
Citera
2022-04-11, 08:22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Här ser man ett klipp där Ukrainska soldater släpar ut döda mitt i gatan innan västerländsk media kommer dit.

https://twitter.com/BlackRussian84/status/1512762096555110407
Lägg av nu. Börjar seriöst tröttna på alla jävla lögner.

Citat:
Ukrainian servicemen attach a cable to the body of a civilian while checking for booby traps in the formerly Russian-occupied Kyiv suburb of Bucha, Ukraine, April 2, 2022. (AP Photo/Vadim Ghirda)

Så antingen är du dum i huvudet eller också sprider du propaganda.
Senast redigerad av Conception 2022-04-11 kl. 08:25.
Citera
2022-04-11, 08:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Såg av en slump denna Twitter-tråd, när jag letade efter nåt annat:
https://twitter.com/TrojanCats/status/1511795339845537792?s=20&t=npgRhOYCL2HBE6ydwzXiLA

Ytterligare en satellitdata-analys som påstås tidsbestämma NYT:s bild till 31/3. (Buchas borgmästare förklarade staden befriad den 31/3.)

Denna gång är det @TrojanCats som gjort analysen. Kontot påstår sig vara "spatial analyst", dvs jobbar med bildigenkänning och dylikt. Tråden är aningen rörig, men det är totalt åtta tweets märkta 1/8 ... 8/8, där han går igenom hur han gått tillväga i detalj. (Man får klicka "show more replies" för att se hela tråden.) Har dock inte själv gjort något seriöst försök att förstå resonemanget ännu.

Bevisar inget såklart för oss som saknar specialkunskaper, utöver att debatten tydligen fortfarande lever. @TrojanCats nämner dock om Maxar att: "They work with US defence and intelligence". Och det är ju ett intressant påstående som borde gå att kolla upp.

Angående drönarfilmen du nämner, så kan man ju ställa sig frågan varför denna inte genererade några nyheter vid tidpunkten då kropparna först sägs ha filmats, enligt uppgift senast den 26/3. (Jag gör här antagandet att detta inte skedde.) Det är kanske en sak med satellitfoto att inget mänskligt öga granskar dessa. Men man måste väl anta att någon operatör faktiskt tittar på dessa drönarfilmer? Att hela syftet med att ha drönare uppe är att upptäcka olika intressanta saker, som just detta med kropparna?

Meduza säger att de har haft "independent experts" som verifierat tidpunkten då bilderna togs. Men då har vi ändå egentligen bara Meduzas ord att gå på.
Jag tror inte jag orkar diskutera det här mer.

Dagligen översköljs man med lögner här på forumet från Pro-Ryska individer. Du kan absolut inte ha missat dem. Hur mycket man än överbevisar deras påståenden så kommer nya. Se bara här ovan, i posten innan. Samma personer, dag ut och dag in.

Jag kapitulerar. Orkar inte med att sitta på forumet och läsa lögner mer. Livet är för kort för sån skit.

Men jag ger dig ett sista försök , Rusty, läs igenom och förstå.

https://twitter.com/BenDoBrown/status/1513085409403842564

För att summera lite vad jag känner just nu. Rysk propaganda fungerar enligt nedanstående.

Citat:
This blunt and relatively clumsy infowar is designed to be overt and blatant. It's easy to manufacture and debunking it takes time, intelligence and effort.
Senast redigerad av Conception 2022-04-11 kl. 09:04.
Citera
2022-04-11, 09:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Nu borde väl ändå satellitspåret vara avklarat? Precis som med handen som rörde sig (en vattendroppe) och liket som reste på sig (en konvex spegel). Plus en del andra försök till trolleritrick.

Frågan är om det är fler ryska trolleriförsök på gång? Något nytt vi inte tänkt på? Finns det nåt trolleritrick därute i Twitter och Telegram som inte tagits upp ännu här? Eller har vi gått igenom alla trick i den ryska trollerilådan nu?
Citera
2022-04-11, 13:31
Medlem
Citat:
Lägg av nu. Börjar seriöst tröttna på alla jävla lögner.

Så antingen är du dum i huvudet eller också sprider du propaganda.

Yeah, flytta kropparna flera gånger fram och tillbaka under flera dygn efter att militärer har både klivit över och petat på kropparna.

Det är snarare du som är mycket dum i huvudet som helt okritiskt sväljer propagandan.

Typer som dig ställde sig upp under Irakkriget och vrålade "BOMBA IRAK!". Sedan visade det sig att samtliga fårskallar hade fel.

Samtliga medier hämtade sin falska information från en särskild grupp på samma sätt som i det kriget.
Citera
2022-04-11, 14:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Yeah, flytta kropparna flera gånger fram och tillbaka under flera dygn efter att militärer har både klivit över och petat på kropparna.

Det är snarare du som är mycket dum i huvudet som helt okritiskt sväljer propagandan.

Typer som dig ställde sig upp under Irakkriget och vrålade "BOMBA IRAK!". Sedan visade det sig att samtliga fårskallar hade fel.

Samtliga medier hämtade sin falska information från en särskild grupp på samma sätt som i det kriget.
Jag ska försöka ta dig på allvar fast du skickat hotfulla PM och beter dig som en jävla idiot.

Du skriver:
Citat:
Här ser man ett klipp där Ukrainska soldater släpar ut döda mitt i gatan innan västerländsk media kommer dit.

Sedan visar jag att AP(västerländsk media) är där och fotar hela situationen och lägger ut artiklar om det.

Då är det du skriver en förbannat lögn.
Citera
2022-04-11, 14:10
Medlem
Hur många har gått på propagandan med bakbundna kroppar på gatorna? Den här bilden t.ex.

https://pbs.twimg.com/media/FPW_afIXwAYLVhr.jpg

Ukrainska soldaters egna drönarfilmer visar strider på gatorna där människorna i bilden blir skjutna.

Av vilken anledning skulle ryssarna hoppa ur pansarvagnarna för att bakbinda kropparna?

Hur kan någon person verkligen vara så korkad att gå på den här propagandan?
Citera
2022-04-11, 14:21
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Jag tror inte jag orkar diskutera det här mer.

Dagligen översköljs man med lögner här på forumet från Pro-Ryska individer. Du kan absolut inte ha missat dem. Hur mycket man än överbevisar deras påståenden så kommer nya. Se bara här ovan, i posten innan. Samma personer, dag ut och dag in.

Jag kapitulerar. Orkar inte med att sitta på forumet och läsa lögner mer. Livet är för kort för sån skit.

För att summera lite vad jag känner just nu. Rysk propaganda fungerar enligt nedanstående.

Livet är för kort. Definitivt. Ingen blir lycklig av att spendera tid på FB.
Både ditt blodtryck och din vilopuls kommer sjunka markant på nolltid.

Det är lustigt att du är fjärde eller femte personen som skickat mig manualer/artiklar på hur man ska undvika att bli lurad av rysk propaganda / covid-disinformation.

Dom där pamfletterna är bara till för att gjuta mod i de redan frälsta kärntrupperna, skulle jag säga.
Inget rysstroll och ingen foliehatt blir omvänd. Ledsen att säga det men vi är hopplöst förorade, ur din syvinkel.
Citera
2022-04-11, 14:36
Medlem
Citat:
Jag ska försöka ta dig på allvar fast du skickat hotfulla PM och beter dig som en jävla idiot.

Haha, jag skrev att det här är ett diskussionsforum och du ska ta mig fan inte bestämma andra skribenters åsikter.

Citat:
Sedan visar jag att AP(västerländsk media) är där och fotar hela situationen och lägger ut artiklar om det.

Då är det du skriver en förbannat lögn.

Inget okritiskt tänkande alls från din sida, du sväljer automatiskt all propaganda från MSM. Jag slår vad om att du reser dig upp som på en fotbollsmatch när hemmalaget gör mål och vrålar "ATOMBOMBA RYSSLAND" ifall din idol Zelenskyj nämner detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in