Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Visst har Ryssland svårt att nå fram i det ständiga propagandakriget, men sköter de korten rätt så kan de visst nå fram med sin version av händelsen - om den i alla fall på ytan verkar trovärdig.
Väst funkar inte som i Ryssland, där avvikande åsikter ger fängelse, utan trovärdiga historier får viss spridning. Om inte annat så underifrån via sociala medier. Däremot osannolika historier som debunkas, det slår förstås bara tillbaka mot Ryssland.
Så lyckas de med att:
1. få folk att tro att missilerna avfyrats från ukrainskt territorium
2. få folk att tro att bara (eller även) Ukraina använder dessa missiler
så har de lyckats med vad som är huvudsyftet med deras propaganda: att så tvivel. En grupp människor kommer inte att vara lika säkra längre.
Om ryssarna trodde att propaganda var meningslöst så skulle de inte lägga så mycket energi på detta. Men vi vet att ryssarna lägger mycket energi på detta. Det är ett eget vapenslag, som någon skrev.
Kan vi bara för ett ögonblick betänka alla dom här filmerna som kommit ut som förefaller visa ukrainska soldater som förnedrar, korsfäster, bränner ihjäl, skjuter knäskålarna av, och bajonetterar ryska krigsfångar. Saker som fan är värre än vad ISIS ägnade sig åt på sin tid. Allt detta är uppenbara bestialiska krigsbrott, om de skulle visa sig vara sanna.
Kan vi också betänka rapporter om ukrainsk polis och medborgargarde som straffar civilbefolkning och kidnappar statsanställda som inte uppvisar tillräckligt stor lojalitet med kriget mot Ryssland, eller "misskött" sig på annat sätt.
Kan vi också betänka rapporter från ryskt håll om att Ukraina har dödat 14000 etniska ryssar i Donbas.
Oavsett om allt detta verkligen har hänt, eller om allt bara är "rysk propaganda" -Skulle du säga att det har givit någon effekt på medias rapportering? Eller att dessa givit den Ryska sidan någon ökad sympati från folk på din sida av debatten?
-Har du sett något konto på FB som ändrat åsikt och blivit mer ryssvänligt? Känner du någon IRL som gjort det?
-Har du sett någon mainstream-media som blivit mer sympatiskt inställt till Ryssland i sin rapportering?
-Har du sett något väst-land som vacklat i sin lojalitet med Ukraina som resultat av detta?
Nej, det har inte jag heller gjort. Vi som från början skeptiska mot väst och lögner i media har fortsatt vara det. Och alla ni andra har fortsatt vara som ni är. Du och jag är medvetna om det. Och ryssarna är också medvetna om det. Med detta i åtanke så vore det självklart total galenskap av Ryssland att utföra en raketattack som en "false flag".
En "false flag" fungerar liksom bara när man har kontroll över media. Och det har inte Ryssland. (Jag syftar nu på informationskriget i väst.) Det är lite frustrerande att man ska behöva förklara något som är helt uppenbart.
Och så nästa punkt: Antag att det inte gick att visa att ryssarna hade en enda Tochka-U i sin arsenal. Skulle det övertyga folk på din sida om att det var en Ukrainsk attack? Nej, självklart skulle det inte göra det. För vad är det i så fall som säger att ryssarna inte snott några Tochka-U från ukrainska sidan? Ingenting! Ryssarna kunde ha gjort det oavsett. Eller hur?
Ingenting utom ett officiellt ukrainskt erkännande skulle få er att tvivla på att Ryssland bär skulden -Prove me wrong.
Så dina punkter (1) och (2) är bunk. Du griper efter halmstrån.
Jag föreslår att du börjar gripa efter nästa halmstrå. Det där kommer du inte kunna hålla dig fast i.
Låt mig höra dina punkter (3) och (4) istället. Vilka är dom?
För övrigt: Om man kondenserar ner ditt inlägg så blir det ett cirkelresonemang.
-Argumenten låter trovärdiga för att ryssarna ägnar sig åt propaganda.
-Det är ryssarnas propaganda som gör att argumenten låter trovärdiga.