2022-04-10, 23:15
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Det är iskandermisilen, fast du kanske inte ser skillnaden
Jag vet mycket väl hur en Iskandermissil och en Tochka-U ser ut. Det finns tydliga bevis på att Ryssland fortfarande använder Tochka-U i detta krig och att just en sån rysk missil var den som träffade tågstationen.
Citera
2022-04-11, 00:05
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viftter
Friatider har gjort en bra analys av situationen. Kontenta är att det sannolikt är nazisterna som ligger bakom attacken.

Sammanfattningsvis talar alltså texterna på själva roboten för att attacken mot tågstationen i själva verket är en olycka och att roboten avfyrats mot ryska trupper av ukrainsk militär. Å andra sidan talar Rysslands oriktiga påstående om att robottypen överhuvudtaget inte används av Ryssland längre för att Ryssland har något att dölja. Klart är i alla fall att ingen utom de inblandade själva ännu vet vem som avfyrat roboten mot Kramatorsk, och att regeringens tvärsäkra uttalande om att Ryssland ligger bakom attacken än så länge framstår som ett helt obevisat påstående.
https://www.friatider.se/vem-bombade-tagstationen-i-kramatorsk

Hyfsat bra analys, men de missar att nämna meddelandena på Telegram från pro-ryska grupper direkt efteråt där de skrev att det var den egna sidan (ryssarna) som gjort en attack mot ukrainska armén. Den gör enligt min åsikt att det väger över mer åt det ryska hållet. Men instämmer med FT i att detta ser ut att vara en oavsiktlig beskjutning av civila oavsett vilken sida som avfyrade.
Citera
2022-04-11, 00:28
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Men det som sas var ju att Ryssarna inte hade den överhuvudtaget. Den kan såklart ha varit i nåt förråd i 20 år innan den togs fram och användes, men det förändrar ju inte sakfrågan...

Dessutom så detonerade den ju bevisligen? Eller hur dog 50+ människor av en missil som inte detonerade menar du?

Den biten är rena rysslögner ja, ryssarna har den i sin arsenal och har använt den i Ukraina.

https://www.newsnetnebraska.org/in-2022-a-russian-brigade-was-equipped-with-tochka-u-missiles-russia-did-not-strip-them-in-2020/

Frågan är då om detta med serienumret, som tycks visa att missilen kommer från samma serie som Ukraina använt tidigare, väger upp att:

1. Pro-ryska Telegramgrupper rapporterade inledningsvis att det var ryska trupper som låg bakom attacken, vilken uppgavs vara riktad mot ett militärt mål.

2. Ryssland blåljuger om att de inte har några Totjka-U i Ukraina eller ens i bruk.

3. Ryssland står bakom den absoluta merparten av alla klusterraketer som träffat civila områden.

4. Meddelandet på raketen är skrivet på ryska (ЗА ДЕТЕЙ, ukrainska ЗА ДІТЕЙ).

Min åsikt är att "the jury is out on this one". Och att attacken med 99% sannolikhet inte var avsedd att träffa civila oavsett vilken sida som ligger bakom.

Sedan ska det påpekas att folk har en helt naturlig och synnerligen rimlig benägenhet att skylla på ryssarna i det här kriget, vilket jag tror att vi dödsnazister (som ju vet att medierna ljuger en massa och är arga på dem) lätt missar: Det är Ryssland som invaderat Ukraina, inte tvärtom, och allt som händer i det här kriget är på det sättet deras fel.

Skulle det vara ukrainarna som råkat skjuta fel eller fått sin raket nedskjuten av ryskt luftvärn så är det rent konkret fortfarande Rysslands fel att de ens var tvungna att avfyra den. Är det däremot Rysslands raket så ligger hela skulden på Ryssland. Den enda situation där detta är helt och hållet ukrainarnas fel är om de avsiktligt beskjutit sina egna civilister för att kunna skylla på Ryssland, vilket är totalt orimligt med tanke på hur det genomförts. Samt att det mig veterligen inte finns en enda bevisad falskflagga från ukrainskt håll medan ryssarna gjorde flera stycken redan i inledningen av invasionen.
Senast redigerad av Raglefant 2022-04-11 kl. 00:32.
Citera
2022-04-11, 00:34
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Visst har Ryssland svårt att nå fram i det ständiga propagandakriget, men sköter de korten rätt så kan de visst nå fram med sin version av händelsen - om den i alla fall på ytan verkar trovärdig.

Väst funkar inte som i Ryssland, där avvikande åsikter ger fängelse, utan trovärdiga historier får viss spridning. Om inte annat så underifrån via sociala medier. Däremot osannolika historier som debunkas, det slår förstås bara tillbaka mot Ryssland.

Så lyckas de med att:

1. få folk att tro att missilerna avfyrats från ukrainskt territorium
2. få folk att tro att bara (eller även) Ukraina använder dessa missiler

så har de lyckats med vad som är huvudsyftet med deras propaganda: att så tvivel. En grupp människor kommer inte att vara lika säkra längre.

Om ryssarna trodde att propaganda var meningslöst så skulle de inte lägga så mycket energi på detta. Men vi vet att ryssarna lägger mycket energi på detta. Det är ett eget vapenslag, som någon skrev.

Kan vi bara för ett ögonblick betänka alla dom här filmerna som kommit ut som förefaller visa ukrainska soldater som förnedrar, korsfäster, bränner ihjäl, skjuter knäskålarna av, och bajonetterar ryska krigsfångar. Saker som fan är värre än vad ISIS ägnade sig åt på sin tid. Allt detta är uppenbara bestialiska krigsbrott, om de skulle visa sig vara sanna.

Kan vi också betänka rapporter om ukrainsk polis och medborgargarde som straffar civilbefolkning och kidnappar statsanställda som inte uppvisar tillräckligt stor lojalitet med kriget mot Ryssland, eller "misskött" sig på annat sätt.

Kan vi också betänka rapporter från ryskt håll om att Ukraina har dödat 14000 etniska ryssar i Donbas.

Oavsett om allt detta verkligen har hänt, eller om allt bara är "rysk propaganda" -Skulle du säga att det har givit någon effekt på medias rapportering? Eller att dessa givit den Ryska sidan någon ökad sympati från folk på din sida av debatten?

-Har du sett något konto på FB som ändrat åsikt och blivit mer ryssvänligt? Känner du någon IRL som gjort det?
-Har du sett någon mainstream-media som blivit mer sympatiskt inställt till Ryssland i sin rapportering?
-Har du sett något väst-land som vacklat i sin lojalitet med Ukraina som resultat av detta?

Nej, det har inte jag heller gjort. Vi som från början skeptiska mot väst och lögner i media har fortsatt vara det. Och alla ni andra har fortsatt vara som ni är. Du och jag är medvetna om det. Och ryssarna är också medvetna om det. Med detta i åtanke så vore det självklart total galenskap av Ryssland att utföra en raketattack som en "false flag".

En "false flag" fungerar liksom bara när man har kontroll över media. Och det har inte Ryssland. (Jag syftar nu på informationskriget i väst.) Det är lite frustrerande att man ska behöva förklara något som är helt uppenbart.

Och så nästa punkt: Antag att det inte gick att visa att ryssarna hade en enda Tochka-U i sin arsenal. Skulle det övertyga folk på din sida om att det var en Ukrainsk attack? Nej, självklart skulle det inte göra det. För vad är det i så fall som säger att ryssarna inte snott några Tochka-U från ukrainska sidan? Ingenting! Ryssarna kunde ha gjort det oavsett. Eller hur?

Ingenting utom ett officiellt ukrainskt erkännande skulle få er att tvivla på att Ryssland bär skulden -Prove me wrong.

Så dina punkter (1) och (2) är bunk. Du griper efter halmstrån.
Jag föreslår att du börjar gripa efter nästa halmstrå. Det där kommer du inte kunna hålla dig fast i.

Låt mig höra dina punkter (3) och (4) istället. Vilka är dom?

För övrigt: Om man kondenserar ner ditt inlägg så blir det ett cirkelresonemang.
-Argumenten låter trovärdiga för att ryssarna ägnar sig åt propaganda.
-Det är ryssarnas propaganda som gör att argumenten låter trovärdiga.
Citera
2022-04-11, 00:50
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Det går ju ändå inte att förringa oavsett hur man nu än försöker ryssens mördande på civila i Ukraina genom att skrika att Ukraina minsann avfyrat missil mot civila ukrainare. proryssar letar ständigt andningshål och nytt syre och tror sig nu ha híttat ett. Men Ukraina med siktet inställt mot väst och välstånd mördar givetvis inte med vett och vilja sina egna medborgare, det om något vet ju alla att det är ju despoten putins specialitet inte den demokratiskt valde Zelenskyjs.
Så nej detta påverkar inte vår positiva uppfattning om ett Ukraina som en blivande viktig del i Europas säkerhetsarbete mot det fattiga österlandet Ryssland och dess missfoster till makthavare.

Ukrainas EU- ansökan lär ju snabb- behandlas, det talas om ett positivt svar innan sommaren .
Putin har verkligen lyckats….
Citera
2022-04-11, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Iskander:
https://www.google.com/search?q=iskander&source=lnms&tbm=isch

Tochka-U:
https://www.google.com/search?q=Tochka-U&tbm=isch

Och här har vi?
https://twitter.com/olarhat/status/1512352424215949315

På 20 år? Här finns foto och video från förra året (från en rysk bas inte långt ifrån Ukraina):

https://twitter.com/halmiso1/status/1429386364580159495
https://twitter.com/CITeam_en/status/1512425874867593221
https://bmpd.livejournal.com/4379253.html
[/quote]

Mest troligt manipulerade bilder av väst, otroligt lätt att med vilket hemprogram som helst att klistra in ukrainska missiler på ryskt fordon.
Citera
2022-04-11, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Jag vet mycket väl hur en Iskandermissil och en Tochka-U ser ut. Det finns tydliga bevis på att Ryssland fortfarande använder Tochka-U i detta krig och att just en sån rysk missil var den som träffade tågstationen.

Att missilen kom från ukrainska militären blir svårare att förklara.

Se videon där serienummret på den ukrainska missilen förklaras, den kommer från samma batch som dokumenterde ukrainska missiler.https://twitter.com/Peterk784hjd/status/1512543949549973508

Missilen exploderade inte, den inkommande riktningen syns tydligt nämligen sydväst (område kontrollerad av ukraina)
Senast redigerad av nandersen 2022-04-11 kl. 01:57.
Citera
2022-04-11, 01:05
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Kan vi bara för ett ögonblick betänka alla dom här filmerna som kommit ut som förefaller visa ukrainska soldater som förnedrar, korsfäster, bränner ihjäl, skjuter knäskålarna av, och bajonetterar ryska krigsfångar. Saker som fan är värre än vad ISIS ägnade sig åt på sin tid. Allt detta är uppenbara bestialiska krigsbrott, om de skulle visa sig vara sanna.

Kan vi också betänka rapporter om ukrainsk polis och medborgargarde som straffar civilbefolkning och kidnappar statsanställda som inte uppvisar tillräckligt stor lojalitet med kriget mot Ryssland, eller "misskött" sig på annat sätt.

Kan vi också betänka rapporter från ryskt håll om att Ukraina har dödat 14000 etniska ryssar i Donbas.

Oavsett om allt detta verkligen har hänt, eller om allt bara är "rysk propaganda" -Skulle du säga att det har givit någon effekt på medias rapportering? Eller att dessa givit den Ryska sidan någon ökad sympati från folk på din sida av debatten?

-Har du sett något konto på FB som ändrat åsikt och blivit mer ryssvänligt? Känner du någon IRL som gjort det?
-Har du sett någon mainstream-media som blivit mer sympatiskt inställt till Ryssland i sin rapportering?
-Har du sett något väst-land som vacklat i sin lojalitet med Ukraina som resultat av detta?

Nej, det har inte jag heller gjort. Vi som från början skeptiska mot väst och lögner i media har fortsatt vara det. Och alla ni andra har fortsatt vara som ni är. Du och jag är medvetna om det. Och ryssarna är också medvetna om det. Med detta i åtanke så vore det självklart total galenskap av Ryssland att utföra en raketattack som en "false flag".

En "false flag" fungerar liksom bara när man har kontroll över media. Och det har inte Ryssland. (Jag syftar nu på informationskriget i väst.) Det är lite frustrerande att man ska behöva förklara något som är helt uppenbart.

Och så nästa punkt: Antag att det inte gick att visa att ryssarna hade en enda Tochka-U i sin arsenal. Skulle det övertyga folk på din sida om att det var en Ukrainsk attack? Nej, självklart skulle det inte göra det. För vad är det i så fall som säger att ryssarna inte snott några Tochka-U från ukrainska sidan? Ingenting! Ryssarna kunde ha gjort det oavsett. Eller hur?

Ingenting utom ett officiellt ukrainskt erkännande skulle få er att tvivla på att Ryssland bär skulden -Prove me wrong.

Så dina punkter (1) och (2) är bunk. Du griper efter halmstrån.
Jag föreslår att du börjar gripa efter nästa halmstrå. Det där kommer du inte kunna hålla dig fast i.

Låt mig höra dina punkter (3) och (4) istället. Vilka är dom?

För övrigt: Om man kondenserar ner ditt inlägg så blir det ett cirkelresonemang.
-Argumenten låter trovärdiga för att ryssarna ägnar sig åt propaganda.
-Det är ryssarnas propaganda som gör att argumenten låter trovärdiga.

Snyggt inlägg! Jag håller med dig till 100%. Det finns verkligen noll nyans i rapporteringen från msm. Det är precis som att Ukraina är ett fotbollslag där MSM är deras största fanclub.
Citera
2022-04-11, 01:37
Medlem
Raglefants avatar
Citat:

Invadera mitt land och bomba min civilbefolkning, får du då ditt huvud uppsatt på en påle vid gränsen för att varna andra så, tja, jobbigt för dig.

Med det sagt får du jättegärna lägga fram bevis för det där med "korsfäster" och "bränner ihjäl" som jag hört från diverse rysstroll tidigare utan att de någonsin kunnat leverera. Förnedring, grov misshandel och avrättning av fångar vet jag sker ibland, tycker det är lite synd, men den här utstuderade tortyren som jag hört påstås så många gånger får jag som sagt aldrig några belägg för. (Korsfästning finns en rätt märklig video av från 2014 eller så som jag inte sätter någon tilltro alls till, så nej, inte den tack. Sker ju jätteofta med tanke på "alla de här filmerna" så borde inte vara några problem att producera både nyare och mer trovärdiga exempel.)

Citat:

Menar du ryska propagandalögner där man låtsas att alla som dödats i Donbass är rysktalande civilister medan separatisterna aldrig någonsin dödat civila vare sig med flit eller av misstag, eller menar du en faktisk rapport? Var kan jag läsa den i så fall?

Citat:

Nej, men jag vet flera som blivit mer ryssfientliga på grund av den ryska lögnpropagandan -- människor som aldrig hade fått för sig att lyssna på västmedia men som till sist fattat att ryssarna är ännu värre lögnare. Jag är själv en av dem.

Citat:

Jag tror nu inte att detta är en falskflagga, absolut inte. Med det sagt så gjorde de flera bevisade falskflaggor (utan dödsoffer) för att rättfärdiga invasionen. De var avsedda för inhemsk konsumtion, inte för att övertyga någon i väst.

Citat:

De har stark kontroll över media i den ryska informationssfären och det är till allra största delen mot hemmapubliken deras propaganda vänder sig.

Citat:

Nu vänder du dig förstås till någon annan än mig, men jag har tidigare varit så pass neutral eller till och med lindrigt pro-rysk att jag kallats rysstroll av vissa.

Men det är helt sant att du inte kan få mig att tvivla på att Ryssland bär skulden -- inte ens ifall själva missilen i detta enskilda fall skulle ha avfyrats av ukrainarna. Detta inte därför att jag är "lurad av MSM", hör och häpna, utan därför att de neo-bolsjevikiska ryssjävlarna de facto har invaderat ett europeiskt land och skickat in horder av tjetjener och slödder från den asiatiska stäppen för att mörda alla nationalister, krossa ukrainarnas nationalkänsla, sätta "nazistregimens kollaboratörer" i arbetsläger och i största allmänhet bete sig som Sovjetunionen 2.0.

https://www.friatider.se/rysk-statsideolog-foreslar-avukrainisering-av-ukraina
Citera
2022-04-11, 01:39
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raglefant
Men det är helt sant att du inte kan få mig att tvivla på att Ryssland bär skulden -- inte ens ifall själva missilen i detta enskilda fall skulle ha avfyrats av ukrainarna.

Ok, du är i alla fall ärlig.
Frisk fläkt för att vara i den här tråden.
Citera
2022-04-11, 01:56
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ok, du är i alla fall ärlig.
Frisk fläkt för att vara i den här tråden.

Men själv tycker du att om man går in i ett grannland i akt och mening att genomföra ett folkmord, förtjänar man "the benefit of the doubt" när endera sidan begått ett misstag och träffat civila?

P.S. Antar att några belägg för korsfästningar etc inte är på väg?
Senast redigerad av Raglefant 2022-04-11 kl. 01:58.
Citera
2022-04-11, 02:07
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raglefant
Men själv tycker du att om man går in i ett grannland i akt och mening att genomföra ett folkmord, förtjänar man "the benefit of the doubt" när endera sidan begått ett misstag och träffat civila?

P.S. Antar att några belägg för korsfästningar etc inte är på väg?

Du behöver inte tro att någon korsfästning har ägt rum om du inte vill. Vad du tror är inte relevant för mitt argument. Poängen var att sådana rapporter, sanna eller falska, inte tycks ge Ryssland några sympatier i informationskriget i väst. Ditt ställningstagande i frågan är dock ett bra exempel som belyser fenomenet jag syftade på.

Angående dina övriga poänger så ber jag att få påminna dig om trådens ämne:
Vilken sida bombade tågstationen i Kramatorsk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in