2022-04-10, 13:06
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Förstår att du läser vinklade artiklar med TeslaQ glasögonen på, men om du läser det en gång till så hittar du ingenting som egentligen säger att Panasonic tillverkar 4680-celler åt Tesla. Och anledningen till att artikeln inte går över den gränsen är att Tesla tillverkar sina egna 4680-celler.

Tydligen så gräver aldrig konspirationsteoretiker så djupt för att hitta konspirationen där de själva används som nyttiga idioter. 😉
Jag menar att Tesla och många av deras supportrar tillsammans försöker sprida oklarheter runt företaget för att skapa osäkerhet och konflikter. Ingen skall riktigt veta vad som sker. Och det verkar ske mycket lite. Det förefaller som om Panasonic tillverkar batterierna i Teslas bilar.
Citera
2022-04-10, 13:23
Medlem
Citat:
Och baserat på vilka uppgifter drar du den slutsatsen?

Ja....

EPA filings om deras nya SR+ bil ifrån Texas med 4680 batterier. 279 miles range. Samma MPG som 2170 MY. Om något är batterierna sämre än 2170 då bilen ska vara betydligt lättare pga front and rear casting.

Till skillnad från dig som spottar ur dig gissningar så ligger faktan i de dokument som oberoende källor som EPA eg som kvalificerar bilar. De har tillverkat ett större batteri -> sämre thermal management -> mindre säkert med samma specs som 2170. Hoppas innerligt att batterierna iaf är billigare att tillverka

Du får mer än gärna ge mig fakta som påvisar att 4680 är betydligt bättre än 2170. Men då ska de vara fakta och inte något Elon musk påstått på scenen på ngt event.
Senast redigerad av job230ge 2022-04-10 kl. 13:30.
Citera
2022-04-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det kan du ha rätt i. De senaste (förmodligen i stora delar förfalskade) videos visar otroligt glänsande maskiner som bygger bilar utan mänsklig närvaro. Undrar vad en operatör/fabriksarbetare skulle säga om videorna.

Tesla håller kursen uppe med märkliga videos av "drömfabriker".

Ja.. Fakta vrids i många olika vägar. Ett simpelt exempel. Till supportrarna ger Tesla bilden av hur absurt automatiserade deras fabriker är och antalet människor som syns kan räknas på 1 hand.

till städerna de vill etablera sina fabriker i så använder de argumenten att det kommer skapa absurda mängder arbetstillfällen då bilproduktionen kräver det. ex Fremont har >10 tusen anställda i bilfabriken.
Citera
2022-04-10, 13:39
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ja....

EPA filings om deras nya SR+ bil ifrån Texas med 4680 batterier. 279 miles range. Samma MPG som 2170 MY. Om något är batterierna sämre än 2170 då bilen ska vara betydligt lättare pga front and rear casting.

Till skillnad från dig som spottar ur dig gissningar så ligger faktan i de dokument som oberoende källor som EPA eg som kvalificerar bilar. De har tillverkat ett större batteri -> sämre thermal management -> mindre säkert med samma specs som 2170. Hoppas innerligt att batterierna iaf är billigare att tillverka

Lol, jag visste att du skulle skriva det. Jag vet inte om du låtsas att inte förstå att det är cellen i sig som är mer effektivt i förhållande till vikt, och att avseendet inte var att öka räckvidden på bilmodellen, men så är det iallafall. Finns dessutom ingen anledning för Tesla att öka räckvidden på bilarna då det är bättre att stoppa in färre celler i fler bilar. Besvikelsen ligger hos dig som konsument (trots att du inte är en), och inte hos oss aktieägare. 😉
Citera
2022-04-10, 14:11
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag menar att Tesla och många av deras supportrar tillsammans försöker sprida oklarheter runt företaget för att skapa osäkerhet och konflikter. Ingen skall riktigt veta vad som sker. Och det verkar ske mycket lite. Det förefaller som om Panasonic tillverkar batterierna i Teslas bilar.

Nej det är bara en stollig ide från din sida och du upplever det bara så. Jag och de jag känner till som har stora innehav är otroligt intresserade av att ha en så tydlig och verklighetsförankrad bild av företaget som möjligt. Och det är väl inte så konstigt att så många av den typen av människor har investerat i just denna aktien.

Men självklart kan du hitta nån blåst klåpare som investerat i Tesla för att han tycker Elon är rolig när han twittrar på toaletten. Och de är inte smartare än björnarna som vägrar investera för att de sitter fast i P/E-tankevurpan.
Citera
2022-04-10, 14:47
Medlem
Citat:
Precis! 😂

Haha
Citera
2022-04-10, 15:03
Medlem
wwrs avatar
Den här tråden har helt spårar ur anser jag. De som anser att man skall köpa TSLA ägnar sig till stor del åt att personligen hoppa på de som är mer kritiska till företaget. Det har t.ex inte gått att få fram säkra uppgifter om att Tesla själva skulle tillverka batterier till sina bilar. Men varje gång någon påpekar det så blir den påhoppad personligen. I ett sådant läge är det mycket tveksamt om man skall investera i aktien.
Citera
2022-04-10, 15:17
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Den här tråden har helt spårar ur anser jag. De som anser att man skall köpa TSLA ägnar sig till stor del åt att personligen hoppa på de som är mer kritiska till företaget. Det har t.ex inte gått att få fram säkra uppgifter om att Tesla själva skulle tillverka batterier till sina bilar. Men varje gång någon påpekar det så blir den påhoppad personligen. I ett sådant läge är det mycket tveksamt om man skall investera i aktien.

Den här tråden har aldrig varit i spåret, och du kanske inte tycker att det du skriver är 99% dynga men jag tycker det. Och det är ju väldigt bekvämt att kunna skriva gränslöst med lösa antaganden och absurda ihopkok för att sen gömma sig bakom att andra går till personlig attack när de påpekar hur dumt det är. Sånna frikort tycker såklart de som vräker ur sig dumheter är en bra ide.
Citera
2022-04-10, 16:45
Medlem
Citat:
Lol, jag visste att du skulle skriva det. Jag vet inte om du låtsas att inte förstå att det är cellen i sig som är mer effektivt i förhållande till vikt, och att avseendet inte var att öka räckvidden på bilmodellen, men så är det iallafall. Finns dessutom ingen anledning för Tesla att öka räckvidden på bilarna då det är bättre att stoppa in färre celler i fler bilar. Besvikelsen ligger hos dig som konsument (trots att du inte är en), och inte hos oss aktieägare. 😉
”Mer effektivitet förhållande till vikt?” Inte direkt det som Musk lovade när han sa att 4680 infrastrukturen skulle generera 54% högre räckvidd än 2170.

Och de är ju inte högre effektivitet förhållande till vikt då MPG är densamma för 2170 MY som 4680.
Citera
2022-04-10, 16:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Den här tråden har aldrig varit i spåret, och du kanske inte tycker att det du skriver är 99% dynga men jag tycker det. Och det är ju väldigt bekvämt att kunna skriva gränslöst med lösa antaganden och absurda ihopkok för att sen gömma sig bakom att andra går till personlig attack när de påpekar hur dumt det är. Sånna frikort tycker såklart de som vräker ur sig dumheter är en bra ide.
Ja, tråden borde handla om företaget. Men du attackerar personligen de som har annan uppfattning. Nu gällde det att försöka bekräfta om Tesla verkligen tillverkar några batterier till sina bilar, men vi kom inte längre än till de sedvanliga personkonflikterna. Jag kan inte hitta några säkra uppgifter på annat än att Panasonic tillverkar batterierna. Teslas egna uppgifter är oklara och när diskussion uppstår hoppar Tesla-supportrarna personligen på de som är mer kritiska.

Företaget förefaller på att sprida konflikter genom sin oklara information. Företaget har ingen reklamavdelning. Det är det enda större bilföretag som inte svarar på frågor från större media, vad jag kämnner till. På det sättet skapar Tesla konflikter när diskkussioner uppstår.

Tesla verkar mer och mer övergå på avancerad videoproduktion. Se t.ex.på den här videon som varit uppe tidigare. Tesla har flyttat från det progressiva Kalifornien till det konservativa Texas. Och i den här videon har man redan satt igång att driva med kulturen i Texas. Tesla försöker skapa motsättningar.

Det är det otäcka. Det är så företagen fungerar idag. De skapar motsättningar och sprider politiska budskap eftersom storföretagen försöker ta den politiska makten. De splittrar folk för att folk inte skall ställa krav på politikerna utan konflikter skall råda i samhället.

Skall man bedöma Teslas aktiekurs så skall man bedöma företaget som en PR-firma som förefaller ha närmast oändliga ekonomiska tillgångar. Aktiekursen kan nog komma att bestå, men bilens kvalitet är inte så hög och självkörningen fungerar som bekant inte alls.

https://youtu.be/oBWmijC09Y4

Citat:
Företaget utan reklambudget attackerar som vanligt de få platser som fortfarande står upp, nu med glassiga produktioner. Den fåniga CyberTrucken driver med texanernas F 150. Cowboyen som driver Teslorna verkar vara tjej. Det jättelika bältesspännet hon bär driver med texanernas klädsel och är sk-tdyrt på Teslshop. Den slappe broder Kimbal som fick tjej av Epstein brukar gå i cowboyhatt liksom Evil Overlord Bezos som dock är född i New Mexico. Texaner bor i ranch houses men Musk säljer sina stora hus i Californien och skaffar ett kyffe i Austin. (Att orden Texas och Tesla ljuder liknande skadar inte.) Giga-begreppet kopplar till "Everything is bigger in Texas." (Men det verkar sluta i micro-produktion.) Austin-invigningens CyberRodeo är nästan en oxymoron.

Det finns säkert fler kopplingar för den som gräver i texansk kultur.

Det produceras inga större mängder bilar. Musk har flyttat dit för att delta i att sänka staten i kaoset.

Det man kan lära av detta vad gäller TSLA är att företaget är ett rent PR-företag. Man skall inte titta på bristande produktion eller dåliga fundamenta. Det finns krafter bakom som garanterar en viss nivå på aktien. Som det ser ut nu kommer inte TSLA-kursen att dyka till sitt verkliga, usla värde inom den närmaste framtiden.
Senast redigerad av wwr 2022-04-10 kl. 17:11.
Citera
2022-04-10, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
”Mer effektivitet förhållande till vikt?” Inte direkt det som Musk lovade när han sa att 4680 infrastrukturen skulle generera 54% högre räckvidd än 2170.
Du kan ju börja med att försöka förstå den här marknaden på åtminstone någon barnslig nivå, istället för att låta andra företag lura dig på pengar ("vi har uppfunnit längre räckvidd än Tesla!!1").

Tesla kan ge oss 100% längre räckvidd om de vill. Och de kunde gjort det för många år sedan om de ville. De anser dock att 50-60 mil räckvidd inte är en flaskhals, och att det därför inte är värt det att få en tråkigare, sämre och dyrare bil bara för längre räckvidd.

Du kör inte elbil så du har såklart ingen referens till det, men för de allra flesta stämmer det.

Bättre batteriteknik kommer alltså i första hand generera trevligare och billigare bilar, inte bilar med längre räckvidd.
Citera
2022-04-10, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Du kan ju börja med att försöka förstå den här marknaden på åtminstone någon barnslig nivå, istället för att låta andra företag lura dig på pengar ("vi har uppfunnit längre räckvidd än Tesla!!1").

Tesla kan ge oss 100% längre räckvidd om de vill. Och de kunde gjort det för många år sedan om de ville. De anser dock att 50-60 mil räckvidd inte är en flaskhals, och att det därför inte är värt det att få en tråkigare, sämre och dyrare bil bara för längre räckvidd.

Du kör inte elbil så du har såklart ingen referens till det, men för de allra flesta stämmer det.

Bättre batteriteknik kommer alltså i första hand generera trevligare och billigare bilar, inte bilar med längre räckvidd.

Jo, kör en Elbil med knappa 25 mil räckvidd vilket räcker mer än väl.

Jag anser själv att den enorma range anxientin som folk upplever är överdriven då jag sällan laddar utanför hemmet alls.

Som du kanske läste så har mitt inlägg inte alls något med det att göra utan har att göra med Bästemongolids påstående att 4680 är så fruktansvärt effektiva när officiella siffror ifrån EPA visar att de är lika som 2170.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in