2022-04-07, 10:26
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det är ju upp till dig att få ditt liv att fungera. Du har valt både ditt yrke, din anställning och att skaffa barn. Du kanske får ändra på något annat i ditt liv, och inte förvänta dig att den kommunala barnpassningen ska anpassa sig efter alla andra parametrar i ditt liv. Vad någon främmande människa tycker är "rätt" eller "fel" är väl tämligen ointressant för lösningen av ditt problem, eller?

Min erfarenhet är att det lärare och vårdpersonal har den här attityden, att världen ska anpassa sig till mig och mitt schema. Det finns en massa branscher där man jobbar oregelbunden, men jag hör aldrig skiftjobbare inom industrin ta till versalerna i och skriva "JAG JOBBAR INOM TILLVERKNINGSINDUSTRIN!" i diskussioner. Undrar varför.
Citera
2022-04-07, 12:10
Medlem
Vilken tid brukar du gå och lägga dig när du inte jobbar kväll?

Du slutar jobba Kl 22, och då antar jag att din man redan lagt barnen. Om du bara skulle jobba 7-16, vilken tid skulle du då gå och lägga dig, med tanke på att du tycker det blir för lite sömn när du slutar jobba 22?
Citera
2022-04-07, 18:06
Moderator
sosweets avatar
I stället för förbanna dagis som ju tydligen inte kommer ge med sig så kanske du kan se över dina sömnrutiner. Några nätter med dålig sömn är ju normalt sett inte ett problem för en person som är ung nog att ha barn på dagis. Hur dags brukar du gå upp/lägga dig? Har du samma rutiner dina lediga dagar?

Hur trött är du de dagarna? Helt slut och en fara för allmänheten eller mer seg i kolan?

Mitt förslag att börja nysta hemma innan du fortsätter med att be om ett nytt schema (kommer ju troligen inte hända) eller bråka med med dagis ( de ha ju i princip rätten på sin sida).
Citera
2022-04-07, 19:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kas006
Hej.
Jag har en son som går i skolan och en dotter som går på dagis.

Jag jobbar inom vården och mina arbetstider är 07-16 och 13-22. Som många säkert vet så är det väldigt hattiga skift inom vården. Varje gång jag jobbar 13-22 jobbar jag 07-16 dagen efter i 99% av fallen. Detta infaller dock bara ca 6 gånger per månad då jag mestadels jobbar 07-16.

Jag anser att den dagen jag jobbar 13-22 skall jag få dispens att lämna min dotter på dagis kl 08 i samband med att min sons skola börjar. Detta för att jag helt enkelt ska orka med att jobba 2 skift tätt inpå varandra.

Först jobba 9 timmar för att få 4-5 timmars sömn varpå jag går upp med barnen och kör den ena till skolan medan jag ska ta hand om den andre fram till kl 13 då jag igentligen borde ha min vila, för att sedan gå och jobba ytterligare 9 timmar.

Jag anser att detta är samma sak som att jobba natt och få ha barnet på dagis för att få sova, men det har vi dela meningar om.

Det handlar inte om att jag är lat och inte orkar ta hand om min dotter på förmiddagen utan helt på att jag orkar med jobbet och hela veckan blir förstörd. Ni kanske vet hur det är att inte få sova och ta hand om små barn?

Nu har dagis nekar mig dispens varpå dom menar att det är min arbetsgivares skyldighet att se till att man får sin nattvila. JAG JOBBAR INOM VÅRDEN! Det funkar inte så i denna bransch. Man har sitt schema och det är vad det är, vi får dela broderligt på "skitpassen".

Vad anser ni andra om detta? Har jag rätt eller fel? Är jag puckad, lat eller onormalt trött?

Det känns precis som att dagis gör allt för att krångla till det för mig och min familj hela tiden istället för att vara behjälpliga.

Värt att nämna är att dottern bara är på förskolan ca 2-3 dagar i veckan då jag även jobbar på helger och då är ledig på vardagar.
Har du vänt dig till kommunen? Eller är det enbart verksamhetschef på förskolan som prövat din begäran?

Har du fått ett skriftligt avslag så skall det framgå på det hur du överklagar beslutet.
Har du inte fått skriftligt avslag så kräv det - annars kan du inte överklaga.
Citera
2022-04-07, 23:12
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Lämna barnet på dagis och å sedan tillbaka hem och sov, tills det senare passet börjar. Din man kan hämta barnen medan du är på jobbet. Om man vill lösa problemen, får man vara lite mer flexibel.
Citera
2022-04-10, 15:02
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Gulligt, du minns det gamla Sverige. Nuförtiden vräks det barnfamiljer utan problem. Barnperspektivet är som bortblåst.
Har du arbetat som biståndshandläggare på socialförvaltningen? Bara undrar för annars tror jag att mina uppgifter är mer tillförlitliga.
Citera
2022-04-10, 15:43
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Skulle väl inte säga att det är "mitt fall", bara ett exempel.

Hon kör kvällar med på praktiken, t.ex. just nu när jag skriver detta. Praktiserar hon inte så pluggar hon inför tentor.

Annars går all tid åt att ta hand om kidsen 4-6 år gamla.

Ni borde kunna lösa det där. Ser inte att det skulle vara några problem.
Bara jämföra två olika scenarios rakt av är idiotiskt, bara en idiot skulle kunna göra detta (hint blink blink). Du har väl ingen koll vad TS har för levnadsförhållande än de hon har nämnt, livet är mycket mer komplext än dessa få info, genetisk uppbyggnad, ekonomi etc etc etc etc etc -> etc.

TS borde byta dagis till något som förstår TS behov om det finns. TS jobbar inom vården och då förväntar man sig att kommunen också ställer upp för TS behov, men som vanligt går pengar till annat, t ex EU-fonden och bygga gay enhörningar av glasfiber istället för till viktiga kommunala verksamheter som att vaka över någons barn under arbetstid.
Citera
2022-04-10, 15:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är ju upp till dig att få ditt liv att fungera. Du har valt både ditt yrke, din anställning och att skaffa barn. Du kanske får ändra på något annat i ditt liv, och inte förvänta dig att den kommunala barnpassningen ska anpassa sig efter alla andra parametrar i ditt liv. Vad någon främmande människa tycker är "rätt" eller "fel" är väl tämligen ointressant för lösningen av ditt problem, eller?

Min erfarenhet är att det lärare och vårdpersonal har den här attityden, att världen ska anpassa sig till mig och mitt schema. Det finns en massa branscher där man jobbar oregelbunden, men jag hör aldrig skiftjobbare inom industrin ta till versalerna i och skriva "JAG JOBBAR INOM TILLVERKNINGSINDUSTRIN!" i diskussioner. Undrar varför.
Alla skiftjobbare inom industrin får dagistider som är anpassade så att de kan sova efter sena passen och nattpassen.

Jag hör helt enkelt inte att de nekas av dagis - i synnerhet inte när det är mannen som arbetar skift.
Citera
2022-04-10, 20:14
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Alla skiftjobbare inom industrin får dagistider som är anpassade så att de kan sova efter sena passen och nattpassen.

Jag hör helt enkelt inte att de nekas av dagis - i synnerhet inte när det är mannen som arbetar skift.

Tror du på allvar att det beror på att du jobbar inom vården?
Citera
2022-04-10, 20:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Tror du på allvar att det beror på att du jobbar inom vården?
Jag jobbar inte inom vården.
Jag tror på allvar att det är enklare att jävlas med andra kvinnors behov av sömn än med mäns.
Citera
2022-04-10, 20:52
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag jobbar inte inom vården.
Jag tror på allvar att det är enklare att jävlas med andra kvinnors behov av sömn än med mäns.

Jag trodde att du var TS. Har du några belägg för att kvinnor är diskriminerade i det här sammanhanget, eller är det bara en känsla?
Citera
2022-04-10, 21:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag trodde att du var TS. Har du några belägg för att kvinnor är diskriminerade i det här sammanhanget, eller är det bara en känsla?
Det finns ingen rapport att hänvisa till - om det är det du frågar efter.
Det är mer än en känsla eftersom jag har många skiftarbetare runt mig och många med delade pass - och kan se skillnaden på när män behöver ha barnen på dagis för att vara hemma och sova, och på när kvinnor har samma behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in