2022-04-05, 23:02
Medlem
Fattar inte varför TS inte skulle få mer än 4-5 timmars sömn? Det är väl bara att gå och lägga sig när man kommer hem och låta sambon ta morgonstöket morgonen därpå eftersom han alltid jobbar dagtid?

Jag jobbar också kväll, och måste upp vid 5-tiden varje morgon för att få livet att gå ihop med barn, djur och annat. Har bara mig själv att skylla om jag blir trött, eftersom jag själv valt mitt yrke och min livssituation.
Citera
2022-04-05, 23:05
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballografen66
Det är inte ovanligt. Har själv jobbat på en förskoleförvaltning och vi begärde alltid arbetsintyg eller annat intyg som visade vart vårdnadshavaren fick sin inkomst ifrån. Själva betalningen av förskoleplatsen grundar sig i vilken inkomst man har, då behövs just ett intyg som visar om du får pengar från en arbetsgivare, arbetsförmedlingen, försäkringskassan etc. Samma intyg visar också hur många timmar barnet ska vara placerat.

Verkar fungera olika i olika kommuner. Den erfarenhet jag har är att man angav sin inkomst till kommunen och det räckte.
Citera
2022-04-05, 23:09
Medlem
Jag tycker att du är onödigt öppen mot förskolan. Man behöver inte alltid fråga så noga. De har inte koll på hur du jobbar. Anmäl barnets schema som du vill att det ska se ut. Sen så är det bara att lämna barnet och sova ut.
Citera
2022-04-05, 23:32
Medlem
Jag har aldrig hört talas om att dagis snokar i vilka arbetstider man har. Frågan har aldrig kommit upp med mina två barn.
Citera
2022-04-05, 23:57
Medlem
score!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homo-fil
Är detta datum? Tider?

Alla jobbar inte som du.

För att svara på frågan, sluta lipa och ta hand om er.

Bara för att du jobbar inom VÅRDEN så kan inte samhället böjas till din verklighet.

Vården bör ta hänsyn till människors. Behov av rutiner dock. Arbetstiderna inom vården är löjliga och helt orimliga
Citera
2022-04-06, 00:29
Medlem
Davalrofs avatar
Intressant det här..

Men hur vet dom dina egentliga arbetstider?

Kan du inte bara lämna in schema för dottern och sedan är det inget mer med det?
Du skriver helt enkelt i som du vill att hon ska vara där bara.

Eller har ni blivit påkomna med att fuska så att ni nu är några de har extra koll på?
Citera
2022-04-06, 05:46
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Jag har aldrig hört talas om att dagis snokar i vilka arbetstider man har. Frågan har aldrig kommit upp med mina två barn.

Många kommuner anslår tid i förskolan efter hur mycket och när en person arbetar, än så länge är det inte obligatorisk förskola, så vårdnadshavares behov under arbetstid är det som styr tiden.

Så när du söker en plats så ber kommunen dig att lämna in all relevant information för hur mycket och när barnet behöver barnomsorg.

TS har inte något problem, som folk skrivit tidigare, går hon bara och lägger sig när hon kommer hem så är där fullgott med sömn för en vanlig människa.

Barnomsorgen i Sverige är otroligt subventionerad, varför skulle folk få skattefinansierad barnpassning när de inte arbetar. Hade folk betalat mer för tjänsten så hade TS haft ett rimligt argument för att få betala extra för extra tid.

Barnfamiljer får otroligt mycket bidrag av staten och ändå är det de som klagar mest, vidrigt och bortskämt beteende.
Citera
2022-04-06, 07:13
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kas006
Hej.
Jag har en son som går i skolan och en dotter som går på dagis.

Jag jobbar inom vården och mina arbetstider är 07-16 och 13-22. Som många säkert vet så är det väldigt hattiga skift inom vården. Varje gång jag jobbar 13-22 jobbar jag 07-16 dagen efter i 99% av fallen. Detta infaller dock bara ca 6 gånger per månad då jag mestadels jobbar 07-16.

Jag anser att den dagen jag jobbar 13-22 skall jag få dispens att lämna min dotter på dagis kl 08 i samband med att min sons skola börjar. Detta för att jag helt enkelt ska orka med att jobba 2 skift tätt inpå varandra.

Först jobba 9 timmar för att få 4-5 timmars sömn varpå jag går upp med barnen och kör den ena till skolan medan jag ska ta hand om den andre fram till kl 13 då jag igentligen borde ha min vila, för att sedan gå och jobba ytterligare 9 timmar.

Jag anser att detta är samma sak som att jobba natt och få ha barnet på dagis för att få sova, men det har vi dela meningar om.

Det handlar inte om att jag är lat och inte orkar ta hand om min dotter på förmiddagen utan helt på att jag orkar med jobbet och hela veckan blir förstörd. Ni kanske vet hur det är att inte få sova och ta hand om små barn?

Nu har dagis nekar mig dispens varpå dom menar att det är min arbetsgivares skyldighet att se till att man får sin nattvila. JAG JOBBAR INOM VÅRDEN! Det funkar inte så i denna bransch. Man har sitt schema och det är vad det är, vi får dela broderligt på "skitpassen".

Vad anser ni andra om detta? Har jag rätt eller fel? Är jag puckad, lat eller onormalt trött?

Det känns precis som att dagis gör allt för att krångla till det för mig och min familj hela tiden istället för att vara behjälpliga.

Värt att nämna är att dottern bara är på förskolan ca 2-3 dagar i veckan då jag även jobbar på helger och då är ledig på vardagar.

Om ni båda arbetar heltid så har ni väl rätt till barnomsorg heltid?
Citera
2022-04-06, 07:44
Bannlyst
Du är kund hos dagiset, då skall du lämna när det passar dej. Vad är problemet?
Citera
2022-04-06, 07:49
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Svaret är att du jobbar hårt och gör rätt för dig. Sådana som du blir rövknullade i Sverige.

Prova istället att sluta arbeta och chilla istället. Eftersom du har barn kan du aldrig bli vräkt eller gå hungrig, oavsett vad som händer.

Dagiset borde definansieras omedelbart om de beter sig så här.
Gulligt, du minns det gamla Sverige. Nuförtiden vräks det barnfamiljer utan problem. Barnperspektivet är som bortblåst.
Citera
2022-04-06, 07:54
Medlem
Varför bad du om dispens? Varför lämnar du inte bara barnen de tider som passar dig och din familj?. Ingen står väl på morgonen i dagisdörren och frågar " jaha när börjar lilla mamman jobba idag då? - jasså! kl 13!? Mars hem med er igen".

.Ursäkta den dryga tonen.
Citera
2022-04-06, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davalrof
Intressant det här..

Men hur vet dom dina egentliga arbetstider?

Kan du inte bara lämna in schema för dottern och sedan är det inget mer med det?
Du skriver helt enkelt i som du vill att hon ska vara där bara.

Eller har ni blivit påkomna med att fuska så att ni nu är några de har extra koll på?

Precis min tanke. Ingen har väl någonsin frågat vilka tider en förälder jobbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in