2022-04-05, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Till att börja med, det är inget som förbjuder dem att erbjuda dig plats även om du "bara" vill vila, men de måste i strikt bemärkelse inte göra det. Har du pratat med dem eller har du formellt ansökt om tillsynstider som de har nekat?

Är huvudmannen offentlig eller privat?

Oavsett så är det Skollagen 8 kap. 7 § som är relevant för dig om du vill vara besvärlig:

Din motivation för att använda den paragrafen måste vara av en sådan karaktär att ditt barn far bättre där än hemma med dig, exempelvis om du istället för kl 7 eller kl 8 argumenterar för kl 10 eller när de pedagogiska aktiviteterna nu drar igång. Den argumentationen tror jag de har svårt att säga nej till.

När pedagogen berättade för mig att dispensen troligtvis blir nekad så var det första hon sa efter det. "Vi anser att barnet är här tillräckligt mycket redan och ligger bra med i utvecklingen så dispensen kan ej godkännas i dessa avseenden". Så det där hade dom allt koll på. Jag är helt säker på att dom gör allt för att slippa ha ungar på dagiset så dom ska få det lugnt själva. Vet inte om jag orkar argumentera mer då det bara är tjuriga miner och mothugg för minsta minut hit eller dit.

Jag har både pratat med dem samt skickat in papper. Varje gång man pratar med pedagogerna är dom så negativa och nej nej det går inte åhh det har vi inte resurser för hit och dit. Tror säkert dom diskuterar med rektorn ang ansökan och avråder rektorn att skriva på.
Senast redigerad av kas006 2022-04-05 kl. 21:08.
Citera
2022-04-05, 20:57
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Min tjejkompis är ensamstående, där barnen endast är med sin far 2 dagar varannan vecka.
Hon ansvarar för att ta barnen till skolan med BUSS varje morgon(två olika skolor), samtidigt som hon pluggar till sköterksa & praktiserar.

OM hon klarar allt själv, tycker jag faen att ni som är 2 personer kan lösa detta....
Vad har ditt fall med detta fall att göra?
Hon jobbade väl inte kväll och sen dag?
Citera
2022-04-05, 20:59
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kas006
Hej.
Jag har en son som går i skolan och en dotter som går på dagis.

Jag jobbar inom vården och mina arbetstider är 07-16 och 13-22. Som många säkert vet så är det väldigt hattiga skift inom vården. Varje gång jag jobbar 13-22 jobbar jag 07-16 dagen efter i 99% av fallen. Detta infaller dock bara ca 6 gånger per månad då jag mestadels jobbar 07-16.

Jag anser att den dagen jag jobbar 13-22 skall jag få dispens att lämna min dotter på dagis kl 08 i samband med att min sons skola börjar. Detta för att jag helt enkelt ska orka med att jobba 2 skift tätt inpå varandra.

Först jobba 9 timmar för att få 4-5 timmars sömn varpå jag går upp med barnen och kör den ena till skolan medan jag ska ta hand om den andre fram till kl 13 då jag igentligen borde ha min vila, för att sedan gå och jobba ytterligare 9 timmar.

Jag anser att detta är samma sak som att jobba natt och få ha barnet på dagis för att få sova, men det har vi dela meningar om.

Det handlar inte om att jag är lat och inte orkar ta hand om min dotter på förmiddagen utan helt på att jag orkar med jobbet och hela veckan blir förstörd. Ni kanske vet hur det är att inte få sova och ta hand om små barn?

Nu har dagis nekar mig dispens varpå dom menar att det är min arbetsgivares skyldighet att se till att man får sin nattvila. JAG JOBBAR INOM VÅRDEN! Det funkar inte så i denna bransch. Man har sitt schema och det är vad det är, vi får dela broderligt på "skitpassen".

Vad anser ni andra om detta? Har jag rätt eller fel? Är jag puckad, lat eller onormalt trött?

Det känns precis som att dagis gör allt för att krångla till det för mig och min familj hela tiden istället för att vara behjälpliga.

Värt att nämna är att dottern bara är på förskolan ca 2-3 dagar i veckan då jag även jobbar på helger och då är ledig på vardagar.
Som jag förstår det behöver du ha ditt barn på dagis från 7-16 oavsett om du jobbar 13-22 eller 7-16 eftersom din partner hämtar i vanlig tid kl 16 även om du jobbar till 22.

Då är det väl bara att bocka i de dagarna ni skall ha dagis, du behöver väl inte visa något schema för dem?
Citera
2022-04-05, 21:01
Medlem
tantrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Vad har ditt fall med detta fall att göra?
Hon jobbade väl inte kväll och sen dag?

Skulle väl inte säga att det är "mitt fall", bara ett exempel.

Hon kör kvällar med på praktiken, t.ex. just nu när jag skriver detta. Praktiserar hon inte så pluggar hon inför tentor.

Annars går all tid åt att ta hand om kidsen 4-6 år gamla.

Ni borde kunna lösa det där. Ser inte att det skulle vara några problem.
Citera
2022-04-05, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Säg att du är vaken fram till 07:00 och kan inte ta hand om barnet när du behöver sova. vilken dygsnrytm du har är inte upp till dagis. Finns även en lag som säger att du ska vara tillräckligt fräsch för att kunna jobba med, att gå runt som en zombie pga sömnbrist är en arbetsmiljö risk för dig och alla andra.

Käftar förskolan äre bara säga att du drar in facket om dom ska jävlas.

T ex jobbar jag EM pass och går absolut inte och lägger mig 23:00 utan kanske vid 02-03 då mina hjärna är på högvarv fortfarande. Tjejen lämnar på dagis vid 07:00 och hämtar vid 16:00

I de värsta Coronatiderna när det var överbeläggningar överallt och halva personalstyrkan var sjuk så kunde man ibland inte sova på hela nätter för man var så totalt slutkörd när man kom hem, det blev motsatt effekt. Och så visste man att imorgon börjar helvetet om igen och så på det ingen sömn.
Ibland jobbade man 18 timmar i sträck för att rädda liv. Sen på det ska man slåss med dagis om några ynka timmar hit eller dit som blir justerat i schemat.
Citera
2022-04-05, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Som jag förstår det behöver du ha ditt barn på dagis från 7-16 oavsett om du jobbar 13-22 eller 7-16 eftersom din partner hämtar i vanlig tid kl 16 även om du jobbar till 22.

Då är det väl bara att bocka i de dagarna ni skall ha dagis, du behöver väl inte visa något schema för dem?

Så önskar vi att det kunde få vara men dom har nu även krävt in schema samt anställningsbevis. Det känns som dom tror vi försöker "lura" dom på något vis. Dom vill ha kontroll på varje minut.
Citera
2022-04-05, 21:10
Medlem
Citat:
Men låt oss säga så här då. Om jag ska jobba 3 dagar. 13-22, 13-22, 07-13. Är det någon som ser problemet på dag 2 då jag måste gå upp kl 05:30 (somnat runt 00:30 i bästa fall) och mitt barn inte får vara på dagis förren kl 13, samtidigt som min sambo arbetar? Det enda jag vill är att min dotter ska få börja kl 08 3-6 gånger i månaden för att jag ska orka jobba när det blir dumt i schemat. Är det att vilja ha det lugnt o skönt innan ja ska jobba?
Det är som du säger bara 3-6 gånger i månaden så du överlever. Se till att din sambo tar mer ansvar andra dagar om du behöver vila upp dig. Jag blir för tillfället väckt två-tre gånger per natt och måste ändå upp 06.00 och jobba 8 timmar. Det är inte lätt att ha barn och att förskolan ska avlasta låter bara konstigt. Byt skift eller gilla läget. Njut av extratiden du får med din dotter.
Citera
2022-04-05, 21:16
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Vilken skitkommun du bor i.
Tvingar förskolan dig att uppvisa schema hur du jobbar? Om du jobbar helger och är ledig under veckan, måste barnen även då vara hemma med dig?
Citera
2022-04-05, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Tvingar förskolan dig att uppvisa schema hur du jobbar? Om du jobbar helger och är ledig under veckan, måste barnen även då vara hemma med dig?

Japp dom krävde in schema både från mig och min sambo, även arbetsgivarintyg trots att vi jobbat på samma ställe i nästan 15år båda två. Jobbar ibland torsdag-söndag. Då är ena barnet hemma (andra går i skolan) måndag-onsdag.
Citera
2022-04-05, 21:32
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Japp dom krävde in schema både från mig och min sambo, även arbetsgivarintyg trots att vi jobbat på samma ställe i nästan 15år båda två. Jobbar ibland torsdag-söndag. Då är ena barnet hemma (andra går i skolan) måndag-onsdag.

Det måste vara väldigt ovanligt. Bor du i en liten eller stor kommun? Bor du i en större kommun kanske du kan byta till en annan förskola där de är lite mer flexibla?
Citera
2022-04-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango

Urholkning av välfärden i vissa kommuner skulle jag tro. Här får ungarna gå i såna hyrda barracker. Sverige 2022!
Citera
2022-04-05, 21:46
Medlem
Adelaides avatar
Om du slutar 22 så kan du väl gå och lägga dig vid 23? Då får du 7 timmars sömn om du ska upp vid 06. Vad fan är problemet? Jag tycker dagiset agerar helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in