Citat:
Ursprungligen postat av
Termos99
De Ukrainare som dött och kommer att dö gör det i ett försvarskrig mot en aggressiv granne. Större delen av världen är enig i det. Fler Ukrainare kommer att dö i ett krig de inte ville ha men tvingades in i. Jag skulle aldrig drömma om att be någon avstå sin rätt till självförsvar, det är upp till Ukrainarna själva.
När Sovjet invaderade Polen och Finland så dog det även där människor, det blir så i krig. Så varför starta det? Många länder vet att frihet inte är gratis, det är en tråkig och tragisk sanning att det behövs människor som står upp för sig själva och andra.
Hittills har Ryssland inte haft en enda betydande seger, de kan mörda civila, bomba sönder städer och människor från stora avstånd. Men inget Ryssland har gjort är hittills imponerande.
Krigade finnar, fransmän och polacker till siste man under andra världskriget. Norge eller Danmark? Ukraina har inte avstått sin rätt till självförsvar och dom har rätt till det. Frågan är om dom verkligen måste hålla på till siste man och det kan dom eftersom vapen och uppmuntran från väst aldrig sinar. Det är tragiskt och jag tycker det är smartare att ta det till förhandlingsbordet istället för att förlora mer land och unga män.
Kriget har pågått i sex veckor och Ukraina är ett mycket stort land. Under den tiden har ryssarna slagit ut i stort sett hela den militära infrastukturen, bränsletillförsel och samtidigt gjort en sväng fram till Kiev får att tvinga fram en förhandling (som tydligen misslyckades). Större delen av Ukrainas trupper är som soldaterna i Mariupol fast i Donbass utan bränsle och annat, avskurna och det utan att ryssarna bombat söder järnvägar och vägar i Ukraina, dom kontrollerar bara transporter och slår ut dom.
Dessutom kontrollerar Ryssland redan stora delar av östra och södra Ukraina samtidigt som försärkningar tillkommer. Det ser inte ljust ut för Ukraina även om dom slåss imponerade bra. Hur ser det ut om två månader kan vi sia om.
Nej, frihet och fred är inte gratis och vi bör alla vara föriktiga med den och inte sälja ut till högstbjudande. Det är bra att hålla sig väl med sina grannar och inte hata dom. Tänk om Polen i framtiden börjar hata Ukrainare för det dom gjorde mot polacker under andra världskriget.
Jag ser det bara realistiskt och hejar inte på som om det vore en fotbollsmatch.