2022-04-10, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Folket i Donbass måste ju ångra sin självständighetsföraring så in i helvete nu. Hade de vetat att Ryssland skulle använda deras landområde för Total War så hade de nog aldrig bjudit in Ryssland från början.

Eller hur.....
Ryssarna i Donbas är kanonmat.
Putin kommer slakta dem också.
Citera
2022-04-10, 12:03
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Fy fan. If you could be more specific.... Yes we can

Vilka jävla svin

Kan bara instämma... insåg nu att jag skrev BBC när det var Sky News men ändå.
Citera
2022-04-10, 12:04
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag undrar vad Zelensky ska göra med alla vapen sen? Kanske han säljer dom till lite länder i mellanöster och tjänar ännu mer pengar han kan sätta in i sina skatteparadis, komikern har redan blivit snuskigt rik. Dom korrupta gökarna sålde ju bort en hel del av sin ärvda sovjetutrustning och vapenarsenal tidigare och gjorde en hacka.

Inte för att jag har något emot att ryssarna drar sig tillbaka och vi slipper mer död och kan återgår till att rädda EU:s ekonomi istället. Men inget tex. Boris Johnson och Joe Biden skulle gilla.

Om man ska tro ryssarna så har dom full kontroll på transporter ner till Donbass där vapnen behövs. Västra Ukraina verka ryssarna helt ointresserad av mer än att bomba bort just vapen då och då.

Jag tycker det är tragiskt att Ukraina uppmanas att fortsätta ett krig dom inte kan vinna utan kommer att förlorar tiotusentals unga pojkar i. Detsamma kan väl sägas om ryssarna men det är ju dom som håller i taktpinnen och ser ut att vinna de mål de satt upp, dvs antingen en överenskommelse med Zelenskyj och Kiev eller att dom tar södra och östra Ukraina. Deras döda har då åtminstone betytt något. Nu ser det först alternativet ut att misslyckas eftersom väst och ultrnationalisterna vill annat så då förloras stora bitar av Ukraina istället. Vad ska man säga, dumt och tragiskt men som sagt lyssna och lita aldrig på USA.

De Ukrainare som dött och kommer att dö gör det i ett försvarskrig mot en aggressiv granne. Större delen av världen är enig i det. Fler Ukrainare kommer att dö i ett krig de inte ville ha men tvingades in i. Jag skulle aldrig drömma om att be någon avstå sin rätt till självförsvar, det är upp till Ukrainarna själva.

När Sovjet invaderade Polen och Finland så dog det även där människor, det blir så i krig. Så varför starta det? Många länder vet att frihet inte är gratis, det är en tråkig och tragisk sanning att det behövs människor som står upp för sig själva och andra.

Hittills har Ryssland inte haft en enda betydande seger, de kan mörda civila, bomba sönder städer och människor från stora avstånd. Men inget Ryssland har gjort är hittills imponerande.
Citera
2022-04-10, 12:05
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
20% inflation på är mycket högt.

Men jag tänker att det ändå är lång tid innan matpriser får ryssarna att revoltera.

Betänk också att Putin kan ge ryssarna i det närmaste gratis bensin och gas - det är värt mycket och lär minska ryssarnas lust till revolt.

Bensinen kostar ca 5 kr litern i Ryssland så är redan väldigt billig.

Dessutom om rySSen får minska produktionen av olja pga bristande reservdelar/service i oljeindustrin kan det bli besvärligt även där.
Citera
2022-04-10, 12:05
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
55 USD per dag får man som rysk kanonmat.

Sjuk intervju.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/u0d9vj/the_russian_soldier_admits_that_he_is_ready_to/?utm_medium=android_app&utm_source=share

Ryssen säger ju rakt upp och ner att strategin är att bomba sönder allt och döda alla, inkl kvinnor och barn. Det tycker han är en självklarhet och några POW ska man inte ta.
Citera
2022-04-10, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vad han ska göra med vapnen? Du tror det blir nedrustning i Europa de närmasta 30 åren?

Ukraina kommer att fortsätta att upprusta med gratis vapen i åratal framöver.
Eller du är inställd på att det är mycket över när den siste ryssen är borta?
Dom är korrupta och vill ha pengar och får ju mer vapen som du säger om det fattas. Naturligtvis riskerar västra Ukraina att bli proppfull med vapen och ständigt vara i krig med Ryssland, grattis alla krigshetsare. Vi får hoppas att alla olika fraktioner kan hålla ihop så det inte urartar i inbörderskrig också.

Nedrustning i Europa kommer enbart att ske efter att NATO lämnar och EU själv tar över ansvaret för sina folk. Nu kommer det att rustas överallt och militärindustrin gör rekordvinster.
Citera
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej nu måste vi lära oss sjömålsrobotar också! Det står här att den kan skjutas från kusten. kanske kan Ukraina få sådana system? https://en.wikipedia.org/wiki/Harpoon_(missile) Beroende på typ så kan de skjuta 124 till 220 km. Då måste ryssarna hålla sig på avstånd.

Ja, jag har också fått läsa på om Harpoon
Verkar som att det funnits ett projekt där man utvecklat landbaserad avfyrning för taiwanesiska militären men jag har inte sett att Storbritannien har det i sin arsenal. Oavsett är det ju ett rätt komplext system som kräver radarsystem , eldledningsenheter etc. Boris kan ju vara rätt stor i käften så kanske att han bara sagt för mycket?

Jag upprepar annars min ståndpunkt att Sverige borde leverera RBS-15 direkt från svenska JAS-plan mot ryska fartyg.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
hur mycket trupp har usa/nato i baltstaterna?

där är det väl störst risk att ryssarna kan hitta på något?
De har inte mycket trupp alls där. Men det blir väl ändring på det nu.

Där vågar inte ryssen hitta på något alls eftersom de är just nato-länder.
Citera
2022-04-10, 12:08
Medlem
Termos99s avatar
Ju snabbare ockuperade områden befrias desto bättre.

The aftermath of occupation: Yahidne, north of Kyiv, freed after one month occupation • FRANCE 24

https://www.youtube.com/watch?v=IeFj_0hHpE4
Citera
2022-04-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
De Ukrainare som dött och kommer att dö gör det i ett försvarskrig mot en aggressiv granne. Större delen av världen är enig i det. Fler Ukrainare kommer att dö i ett krig de inte ville ha men tvingades in i. Jag skulle aldrig drömma om att be någon avstå sin rätt till självförsvar, det är upp till Ukrainarna själva.

När Sovjet invaderade Polen och Finland så dog det även där människor, det blir så i krig. Så varför starta det? Många länder vet att frihet inte är gratis, det är en tråkig och tragisk sanning att det behövs människor som står upp för sig själva och andra.

Hittills har Ryssland inte haft en enda betydande seger, de kan mörda civila, bomba sönder städer och människor från stora avstånd. Men inget Ryssland har gjort är hittills imponerande.

Ryssarnas största militära framgång: att förstöra Mariupol och nästan kontrollera staden.
Eller rättare sagt en grushög utan el och vatten.
Det har tagit 6 veckor.

Härligt...
Citera
2022-04-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Dom är korrupta och vill ha pengar och får ju mer vapen som du säger om det fattas. Naturligtvis riskerar västra Ukraina att bli proppfull med vapen och ständigt vara i krig med Ryssland, grattis alla krigshetsare. Vi får hoppas att alla olika fraktioner kan hålla ihop så det inte urartar i inbörderskrig också.

Nedrustning i Europa kommer enbart att ske efter att NATO lämnar och EU själv tar över ansvaret för sina folk. Nu kommer det att rustas överallt och militärindustrin gör rekordvinster.

Oberoende för USA kräver massiv upprustning. Jag är för det och har köpt aktier i Saab.

Det blir aldrig som förr igen. Detta är större än 9/11. Get with the program
Citera
2022-04-10, 12:11
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Bensinen kostar ca 5 kr litern i Ryssland så är redan väldigt billig.

Dessutom om rySSen får minska produktionen av olja pga bristande reservdelar/service i oljeindustrin kan det bli besvärligt även där.

Snart måste ryssäckel sälja olja till Kina för halvapriset, för att kunna köpa bindor till sina horor till fruar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in