Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Jag undrar vad Zelensky ska göra med alla vapen sen? Kanske han säljer dom till lite länder i mellanöster och tjänar ännu mer pengar han kan sätta in i sina skatteparadis, komikern har redan blivit snuskigt rik. Dom korrupta gökarna sålde ju bort en hel del av sin ärvda sovjetutrustning och vapenarsenal tidigare och gjorde en hacka.
Inte för att jag har något emot att ryssarna drar sig tillbaka och vi slipper mer död och kan återgår till att rädda EU:s ekonomi istället. Men inget tex. Boris Johnson och Joe Biden skulle gilla.
Om man ska tro ryssarna så har dom full kontroll på transporter ner till Donbass där vapnen behövs. Västra Ukraina verka ryssarna helt ointresserad av mer än att bomba bort just vapen då och då.
Jag tycker det är tragiskt att Ukraina uppmanas att fortsätta ett krig dom inte kan vinna utan kommer att förlorar tiotusentals unga pojkar i. Detsamma kan väl sägas om ryssarna men det är ju dom som håller i taktpinnen och ser ut att vinna de mål de satt upp, dvs antingen en överenskommelse med Zelenskyj och Kiev eller att dom tar södra och östra Ukraina. Deras döda har då åtminstone betytt något. Nu ser det först alternativet ut att misslyckas eftersom väst och ultrnationalisterna vill annat så då förloras stora bitar av Ukraina istället. Vad ska man säga, dumt och tragiskt men som sagt lyssna och lita aldrig på USA.
De Ukrainare som dött och kommer att dö gör det i ett försvarskrig mot en aggressiv granne. Större delen av världen är enig i det. Fler Ukrainare kommer att dö i ett krig de inte ville ha men tvingades in i. Jag skulle aldrig drömma om att be någon avstå sin rätt till självförsvar, det är upp till Ukrainarna själva.
När Sovjet invaderade Polen och Finland så dog det även där människor, det blir så i krig. Så varför starta det? Många länder vet att frihet inte är gratis, det är en tråkig och tragisk sanning att det behövs människor som står upp för sig själva och andra.
Hittills har Ryssland inte haft en enda betydande seger, de kan mörda civila, bomba sönder städer och människor från stora avstånd. Men inget Ryssland har gjort är hittills imponerande.