Citat:
Ursprungligen postat av
jvstalin
Tack, vi fortsätter med mer grundskoleetik. Låt oss säga att på andra sidan bron finns dödsknarkarnazister från Flashbackistan som tänker mörda hela din stad innan räddningen hinner komma fram. Du har möjlighet att stoppa det genom att spränga bron där 100 civila oskyldiga medborgare från din stad finns. Skulle du göra det? Eller låta 100'000 i staden dö?
Exakt. Sånt var resonemanget från ukrainsk sida, när de genomförde det här.
Från deras perspektiv så fick dessa civila dö för ett högre syfte.
Ett annat faktum är att befolkningen i Slavyansk / Kramatorsk till stor del ÄR proryska, så alltså fiender till stor del, för beslutsfattare från västra Ukraina. Eventuellt hade de inte offrat civila i västra delen av landet, på samma sätt.
Sen vet vi inte heller i vilken grad det är NATO-taktiker (USA) som tar en del av de strategiska besluten i det här. Ett sånt beslut är så klart enklare för dem, än för någon som själv är ukrainare.
Slutligen - jag vill inte vara sån... MEN rent etniskt är inte Zelensky eller Kolomoisky varken ryska eller ukrainska om du föstår vad jag menar. Utan de är samma folkgrupp från bl.a. Victoria Nuland som är en av de starkaste drivande krafterna för det här kriget. Lika svenska som Peter Wolodarski. Jag vill verkligen inte vara sån - men det är väldigt svårt att blunda för detta inflytande i den här frågan.
Jag anser att det här är ett krig som NATO eventuellt VILLE ha och definitivt provocerade fram. Nu är det mycket uppenbart att de vill att det ska fortsätta så länge det går - även om europeiska matpriser dubblas och europeisk industri sänks. Även om ukrainare dör för ett meningslöst syfte - Ryssland har ett otroligt strategiskt övertag och kan när som helst ta i med hårdhandskarna (Kinzhal, flygbombningar). Det här är uppenbart för en förstaårskadett och naturligtvis så vet alla med strategisk militär utbildning om hur det förhåller sig.