Citat:
Ursprungligen postat av
Scamp
Vars har du läst det?
Jag resonerade mig fram till det efter att ha läst olika källor, främst ukrainska liveuamap.com och TASS.
Det är otroligt att Ukraina skulle skjuta en missil på sina egna. Alltså kom missilen från ryssarna.
Ryssarna säger att de slutade med Tochka-U när de gick över till Iskander runt 2019. Dock har det dykt upp filmer på att de kör runt med Tochka-U (kan inte verifiera när dessa är ifrån tidsmässigt) men med tanke på att de avlossat 1500 missiler så kan det vara så att man dammat av gamla vapen, eller eventuellt stulit från Ukraina som använder Tochka-U mycket.
Det avlossas missiler hela tiden, bland annat finns en film som lades upp på twitter 9.50 på missiler som avlossades från Shaktarsk i Donetsk. Dessa ligger inom räckvidden och tidsintervallet för händelsen.
Ryssland gick timmen senare ut med att man skickat missiler mot en stor "gathering of troops".
Jag drar slutsatsen att om det fanns trupper i Kramatorsk vilket är troligt, och det fanns en truppsamling i närheten av stationen vilket också är troligt, är det i första hand mot denna ryssarna bombat. Varför bomba civila när det finns militärmål nära?
Vi kan läsa dagligen att Ukraina skjuter ner rysska missiler. Bara idag har de t.ex. skjutit ner Tochka-missiler som kom från Belarus. Det som är kännetäcknande för nedskjutna missiler är att de är ganska intakta. T.ex. kan man läsa text på dem, som t.ex. "för barnen". En annan sak som gäller för nedskjutna missiler är att de inte hamnar där det var tänkt.
Jag tror därför och hoppas att missilerna mot tågstationen blev nedskjutna över civilbefolkningen på den platsen men var ämnade för militärgrupperingen.