2021-12-06, 21:49
Medlem
dwgs avatar
Har kört där många många gånger ser inga problem där.
Citera
2021-12-06, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Idioter som dig som pajar hela funktionen av rondellen.

Fattar man inte hur man ska köra i en rondell kan man stanna hemma.

Skrev jag inte att det var min frus körskollärare som sa detta? Du är idioten som uppenbarligen inte ens kan läsa.
Citera
2021-12-06, 21:56
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Har kört där många många gånger ser inga problem där.
Kommer man från fel håll i rusningen är det surt att det är svårt att ens komma in i rondellen!
Citera
2021-12-06, 22:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Aldrig upplevt den som särskilt svår. Den skulle svälja dubbelt så mycket trafik om folk blinkade när de ska ut ur den.
Citera
2021-12-06, 22:03
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du kör som i vilken rondell som helst utan markeringar. Du kan alltså välja vilken fil du vill. Att någon skulle blänga på dig är ren inbillning. Självklart tittar man när någon byter fil, men mer än så är det inte.
Citera
2021-12-06, 22:08
Medlem
mikaelss avatar
Klassisk rondell (eller 'cirkulationsplats', då).
Utöver dess många avfarter är det ju också ljusreglerade övergångsställen på flera av dem, så utöver alla filer och virriga bilister måste man dessutom hålla koll på trafikljusen.
Körde upp i den (bilskolan låg vid dåvarande Metro Brommaplan). Fostrande
Men tar man det bara lugnt så brukar det gå bra.
Den enda som var nära i svårighetsgrad i området var väl Ankdammsrondellen i Sumpan/Solna, men den byggdes om till vanlig korsning, det var väl när Tvärbanan kom.
Citera
2021-12-06, 22:16
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Skrev jag inte att det var min frus körskollärare som sa detta? Du är idioten som uppenbarligen inte ens kan läsa.

Trött och sur. Du har rätt
Citera
2021-12-06, 22:19
Medlem
Gavins-Friends avatar
Haha va fan. Får PTSD av denna tråd från när man jobbade omkring där och körde i rondellen typ två-tre gånger per dag. Sämsta jag vet i Stockholm sen efter det kommer de som ligger bredvid varandra när man kör upp från Nynäsvägen på väg mot Tele2 arena. Men i rusning är den i Brommaplan vilda västern.
Citera
2021-12-06, 22:28
Medlem
Sinraths avatar
Om jag kan låna tråden för en liknande fråga:
Jag ligger innerst i en tvåfilig rondell. Jag vill byta till den yttre filen för att köra ut i den andra utfarten (av 3 möjliga). En annan bil ligger i ytterfilen bredvid, strax bakom mig (som ser ut att vilja köra ut på 3e avfarten). Ska jag helt enkelt köra ett extra varv tills ingen blockerar mitt filbyte eller har den andra väjningsplikt? Båda är i rondellen samtidigt så ingen har företräde "i rondellen" mot varandra. Skulle jag lagt mig i ytterfilen direkt?
Citera
2021-12-06, 22:29
Medlem
Man kör som I alla andra rondeller. Ska du åka förbi två eller fler avfarter så ligger du i vänsterfil, annars högerfil. Lycka till och var inte rädd för fotbollsmammorna.
Citera
2021-12-06, 22:32
Medlem
Framförallt ska man inte glömma att använda blinkers innan man byter fil samt kör ur rondell.
Citera
2021-12-06, 22:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Haha va fan. Får PTSD av denna tråd från när man jobbade omkring där och körde i rondellen typ två-tre gånger per dag. Sämsta jag vet i Stockholm sen efter det kommer de som ligger bredvid varandra när man kör upp från Nynäsvägen på väg mot Tele2 arena. Men i rusning är den i Brommaplan vilda västern.

Det är ju mycket för att den måste vara det. Trafiken är så tät att du ofta i princip måste halvt slänga dig ut framför bilar i rondellen. De flesta locals (Västerort och Mälaröarna) och alla andra som kör där regelbundet vet det och tar hänsyn till det när de själv är inne i rondellen. Likaså vet man att bussarna behöver trycka sig ut och i princip tvinga folk att stanna inne i rondellen ibland. Men filbytena är svåra. Sen finns det de som kör ut när det kommer en bil i vänsterfil för att de räknar med att den ska fortsätta i rondellen. Byter den bilen istället fil för att köra ut blir det ofta trassliga situationer.

Sen blir det ju inte bättre av att hela det här vägsystemet väl är det i princip mest underdimensionerade i hela Sthlm sett till dagens trafiksituation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in