2022-04-09, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ni försöker attackera Flashbackpostare som säger att Greta ser frisk och normal ut nu och ni försöker skylla hennes eventuella besvär på dessa! Låter troligt (nej)

Jag tror ni försöker dölja att hon svultits som barn för att passa in i en roll. Det kan jag inte bevisa, men det verkar troligast. Nu när hon slipper spela rollen ett tag ser hon normal ut. Det är precis tvärtom mot vad som påståtts - att hon skulle ha blivit frisk av sin aktivism.

Hela hennes agenda är religiös med skuldbeläggning. Vi är alla fattiga syndare som måste botgöra våra utsläpp. Annars kommer syndafloden.
Kruxet är att efter en viss viktuppgång är tillståndet för någon med så svår ätstörning som Greta ändå väldigt skör i flera år efteråt, man brukar ofta tala om i fem år.

Nu får jag tänka på att du antagligen inte har min mycket omfattande vårderfarenhet, men jag tycker att redan sunt förnuft borde säga, att det är bäst att bara säga och skriva att Greta glädjande ser ut att må bättre!

Själv har jag varnat för att överdrivna skuldkänslor lätt försvårar för en. Jag har aldrig stött att Greta ska svälta sig, jag har tvärtom gett henne många tips för att få mer näring i sig, så hon ska få ett bättre liv med mera hälsa!

Visst händer det att barn svälter sig för sina föräldrars skull, detta kom ju fram som orsak till vissa apatiska barns vägran att äta och dricka, när familjen hotades med utvisning. Detta är dock rätt ovanligt. Själv skulle jag aldrig, aldrig, aldrig vilja medverka i något sådant!

Kom ihåg att för de allra flesta föräldrar är det en svår pina och en verklig plåga att få ett barn med en svår ätstörning! Man oroar sig ständigt för att ens barn inte ska överleva. Trots avancerad vård dör barn då och då i svår ätstörning i Sverige, vi klarar inte av att rädda alla unga som får detta livshotande tillstånd!
2022-04-09, 00:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Kruxet är att efter en viss viktuppgång är tillståndet för någon med så svår ätstörning som Greta ändå väldigt skör i flera år efteråt, man brukar ofta tala om i fem år.

Nu får jag tänka på att du antagligen inte har min mycket omfattande vårderfarenhet, men jag tycker att redan sunt förnuft borde säga, att det är bäst att bara säga och skriva att Greta glädjande ser ut att må bättre!

Själv har jag varnat för att överdrivna skuldkänslor lätt försvårar för en. Jag har aldrig stött att Greta ska svälta sig, jag har tvärtom gett henne många tips för att få mer näring i sig, så hon ska få ett bättre liv med mera hälsa!

Visst händer det att barn svälter sig för sina föräldrars skull, detta kom ju fram som orsak till vissa apatiska barns vägran att äta och dricka, när familjen hotades med utvisning. Detta är dock rätt ovanligt. Själv skulle jag aldrig, aldrig, aldrig vilja medverka i något sådant!

Kom ihåg att för de allra flesta föräldrar är det en svår pina och en verklig plåga att få ett barn med en svår ätstörning! Man oroar sig ständigt för att ens barn inte ska överleva. Trots avancerad vård dör barn då och då i svår ätstörning i Sverige, vi klarar inte av att rädda alla unga som får detta livshotande tillstånd!
Jag tror alltså att föräldrarna kan ha bantat henne för att passa in i rollen. Hon fick ju normal kroppsvikt nu när hon minskat den politiska aktiviteten. Men det är bara en teori. Men nu måste jag sluta. Ha en trevlig kväll. (Jag lade även till lite i inlägget ovan sedan du citerade det.)
2022-04-09, 00:45
Medlem
Citat:
Jag tror alltså att föräldrarna kan ha bantat henne för att passa in i rollen. Hon fick ju normal kroppsvikt nu när hon minskat den politiska aktiviteten. Men det är bara en teori. Men nu måste jag sluta. Ha en trevlig kväll. (Jag lade även till lite i inlägget ovan sedan du citerade det.)
Ha en trevlig kväll du med. Men större eftertanke och försiktighet behövs vid all form av kontakt med någon som har eller har haft värre ätstörningar!
2022-04-09, 01:05
Medlem
PingPongZongs avatar
Greta är vad John Pohlman var för oss som är lite äldre. När vädret då var som det är nu. Då var det John Pohlman som fick ta smällen. Skrev brev och ringde arga samtal till SVT. Mordhota Pohlman.

Greta det är för kallt. Gör något. Annars. Då slänger vi dig i ån. Är inget mordhot. Greta ska få bada. Hon kan väl simma? Har inte hon flytväst? Tycker mig sett att hon haft det. Eller var det när hon var ute på dom sju haven? I sin Optimistjolle. Greta är dock ingen optimist. Pessimist är vad hon är.
2022-04-09, 01:23
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ni försöker attackera Flashbackpostare som säger att Greta ser frisk och normal ut nu och ni försöker skylla hennes eventuella besvär på dessa! Låter troligt (nej)

Jag tror ni försöker dölja att hon som barn kan ha svultits av föräldrarna för att passa in i en roll. Det kan jag inte bevisa, men det verkar troligast. Nu när hon slipper spela rollen ett tag ser hon normal ut. Det är precis tvärtom mot vad som påståtts - att hon skulle ha blivit frisk av sin aktivism.

Hela hennes agenda är religiös med skuldbeläggning. Vi är alla fattiga syndare som måste botgöra våra utsläpp. Annars kommer syndafloden.

Edit:
Och hela klimatkyrkan leds av en figur som liknar en blandning av Pippi Långstrump och någon av Maos "unga generaler" under kulturrevolutionen. Greta heter hon föstås. Kanske artistföräldrarna hoppades skapa en ny Greta Garbo och de kom ju en bit på väg.

Det där verkar inte friskt någonstans. Däremot skulle jag tro Greta är en pigg och smart skådespelerska som kommer att klara sig bra ur de globala aktörernas klor. Jämfört med syrran blev hon kort av svälten, gissar jag men det är förhoppnigsvis det enda restsymptomet. Lycka till Greta, du verkar klara dig bra mot de globala regissörerna, vad man kan förstå. Bättre än de flesta av oss.
Varför verkar din konspirationsteori att Svante och Malenea svultit Greta med flit för att hon åratal senare passa in i en roll där hon helt plötsligt får massa uppmärksamhet på FN nivå? Det låterer lite för avancerat och sjukt tänkande för mig för att ens vara nära någon verklighet. Skulle föräldrarna även då manipulerat Gretas egna narriativ. Det är en helt puckad ide. Just saying.

Vad Greta visar därimot är att barn och unga inom autistspektrat inte behlver känna sig som aliens. Samhället har öppnat sig betydligt mwr för dessa grupper nu.
Att göra något vettigt , aktivera sig imot samhällproblem, ekologiskaproblem, miljlöproblem, eller varför inte bara spela i ett band osv,. Kommer öppna nya sociala möten, gemenskap och avprogramera själva ohälsan i att vara lite annorlunda
2022-04-09, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Varför verkar din konspirationsteori att Svante och Malenea svultit Greta med flit för att hon åratal senare passa in i en roll där hon helt plötsligt får massa uppmärksamhet på FN nivå? Det låterer lite för avancerat och sjukt tänkande för mig för att ens vara nära någon verklighet. Skulle föräldrarna även då manipulerat Gretas egna narriativ. Det är en helt puckad ide. Just saying.

Vad Greta visar därimot är att barn och unga inom autistspektrat inte behlver känna sig som aliens. Samhället har öppnat sig betydligt mwr för dessa grupper nu.
Att göra något vettigt , aktivera sig imot samhällproblem, ekologiskaproblem, miljlöproblem, eller varför inte bara spela i ett band osv,. Kommer öppna nya sociala möten, gemenskap och avprogramera själva ohälsan i att vara lite annorlunda
Mycket bra sagt, bläckfisken! Greta betonar i sin senaste intervju, att viktigaste är att få vara sig själv!
2022-04-09, 08:59
Medlem
Citat:
Ännu verkar inte hennes stiftelse vara beredd att betala för detta. Minst två sekreterare lär behövas. Greta hade en tid en ideell presskontakt, men hon blev utmattad av den hårda och höga arbetsbelastningen, trots att hon var välutbildad och mycket erfaren. Någon ersättare har Greta inte fått tag på. Greta har haft en allvarlig överbelastning i över två år. Bara första året hade hon det lite lugnare med mer tid för personliga kontakter.

Kan inte Svante ställa upp som sekreterare? Har han ens något annat jobb? Är han inte angelägen om att Greta inte ska tvingas vara allvarligt överbelastad?

Kanske Greta är medskyldig till sin överbelastning? Det borde väl hade räckt med att ”bara” rädda klimatet. Men om hon dessutom ska rädda samebyar, engagera sig i coronapandemin, blanda sig i indisk inrikespolitik och sätta sig in i Ukrainakriget, samtidigt som hon ska sköta sina gymnasiestudier och läsa forskningsrapporter… och skriva ytterligare en bok.

Hon närmast tigger ju om stressymptom som ytterst kan leda till utmattningssyndrom och annat, kanske förvärra hennes ätstörning. Att alla hennes spretiga engagemang kanske bara utmynnar i en massa halvmesyrer är en annan femma.

Citat:
Tror att Greta behöver en ny stiftelse, där hon går in som styrelseordförande och har mer inflytande. Den stiftelse som nu finns grundades av hennes föräldrar när hon var omyndig, och det är dem som verkar styra den, tillsammans med främst några vänner till Malena och Svante. Enligt uppgift är Greta inte ens styrelsemedlem i stiftelsen som bär hennes eget namn. Detta har vi tidigare talat om i tråden. Den nuvarande stiftelsen har inte bara ekonomiska utan även vissa juridiska rättigheter.

Kanske dags att Greta klipper navelsträngen med sina föräldrar på riktigt, nu när hon är myndig? Är det rätt att hennes föräldrar och deras vänner ska styra över hennes stiftelse (om det nu är sant) och förvägra henne att anställa en eller två välbehövda sekreterare? Som hade kunnat lindra hennes allvarliga överbelastning…

Citat:
Mycket bra sagt, bläckfisken! Greta betonar i sin senaste intervju, att viktigaste är att få vara sig själv!

Men är hon det då?

När hon trasslade in sig i resonemanget om rasism och kolonialism i Sapmi så kändes det som om hon inte hade en aning om vad orden innebär. När hon lockades att lägga sig i Indiens inre angelägenheter likaså.

Är hon kanske snarare en ganska jagsvag person som låter sig utnyttjas? ”Greta, när du håller nästa tal måste du komma ihåg att säga att 200 arter dör av ’mass extinction’ varje dag, här har du en fusklapp.”
2022-04-09, 09:10
Medlem
wwrs avatar
Det finns så många sammanträffanden att jag finner det troligast att Greta svultits av sina föräldrar.

* Greta uppvisar två unika egenskaper.
1. hon är världsberömd klimataktivist
2. hon var trådsmal under sin storhetstid
Varför skulle hon råka uppvisa båda dessa egenskaper om det inte är planerat av andra

* Greta anses ha styrt sina föräldrar till att inte flyga och äta vegetariskt. Men Malena verkar mycket stark och skulle aldrig tillåta sitt barn att förhindra sin karriär. Barn styr inte familjen.

* Det finns en intevju med Malena i tidningen Vi från när Greta var 8 år gammal och ännu inte börjat sin aktivism. Intervjun är märklig, sker i en taxi till Arlanda och handlar mycket om Malenas många resor! Gretas klimatkollega Rockström förekommer på omslaget liksom Malena, fast i ett annat sammanhang. Dvs innan Greta började sin aktivism fanns koppling till flyg och Rockström.

* Uppgifterna om Gretas skolgång är motstridande. Privatlivet är hemlighetsfullt även i böckerna om henne, säger de som läst dem.

* Tidigare har Gretas supportrar och familj betonat hur sjuk hon var. Nu verkar de inte reagera över att hon förefaller ha blivit frisk som genom ett trollslag. Nu när den aktivism som påstås ha fungerat som behandling för hennes diagnoser avtagit har hon paradoxalt nog blivit friskare!

* Greta har dessutom skådespelersketräning som kan bidra till att få historien trovärdig.

Lägger man ihop dessa fakta så pekar det mot att Gretas föräldrar kan ha svultit henne som barn för att passa in i rollen, anser jag.

Det passar bra att ett klimathelgon är smalt, speciellt som överviktiga kan komma att anklagas för att "belasta jorden" eftersom överbefolkningen inte förhindras och livsmedelsbrist redan kan bli ett faktum efter Ukrainakriget
Senast redigerad av wwr 2022-04-09 kl. 09:20.
2022-04-09, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid

Jag vet inte om man gör någon en tjänst genom att framställa autism som en ”superkraft”, eller om Greta får respekt när hon påstår att det är en tillgång att se allt i svart och vitt (minns inte hennes exakta ordval).

Har Greta fått fler barn och unga att spela i band genom hennes klimataktivism? Har världen blivit mer tolerant mot de som är ”lite annorlunda”?

Jag tror absolut som du att t.ex F4F har lockat till sig personer med diagnoser och att de för kanske första gången känner gemenskap och tillhörighet genom att t.ex gå ut i demonstrationståg. Det är förstås gott så och har ett eget värde.

Men när de hör att CO2-utsläppen bara stiger och stiger, trots deras engagemang, och att vi bara har 10 år (som sjönk till 3 i princip över en natt) på oss för att ”rädda klimatet” så borde det i sig rendera så allvarliga attacker av klimatångest att inget annat spelar någon roll. Eller tror de inte på deras eget predikande om stigande oceaner, extremväder, smältande tundra, hundratals miljoner klimatflyktingar, vattenbrist, massutrotning av djur samt diverse tipping points och kedjereaktioner som väntar alldeles runt hörnet ..?
2022-04-09, 09:34
Medlem
Citat:
Det finns så många sammanträffanden att jag finner det troligast att Greta svultits av sina föräldrar.

* Greta uppvisar två unika egenskaper.
1. hon är världsberömd klimataktivist
2. hon var trådsmal under sin storhetstid
Varför skulle hon råka uppvisa båda dessa egenskaper om det inte är planerat av andra

* Greta anses ha styrt sina föräldrar till att inte flyga och äta vegetariskt. Men Malena verkar mycket stark och skulle aldrig tillåta sitt barn att förhindra sin karriär. Barn styr inte familjen.

* Det finns en intevju med Malena i tidningen Vi från när Greta var 8 år gammal och ännu inte börjat sin aktivism. Intervjun är märklig, sker i en taxi till Arlanda och handlar mycket om Malenas många resor! Gretas klimatkollega Rockström förekommer på omslaget liksom Malena, fast i ett annat sammanhang. Dvs innan Greta började sin aktivism fanns koppling till flyg och Rockström.

* Uppgifterna om Gretas skolgång är motstridande. Privatlivet är hemlighetsfullt även i böckerna om henne, säger de som läst dem.

* Tidigare har Greta supportrar och familj betonat hur sjuk hon var. Nu verkar de inte reagera över att hon förefaller ha blivit frisk som genom ett trollslag. Nu när den aktivism som påstås ha fungerat som behandling för hennes diagnoser avtagit har hon paradoxalt nog blivit friskare!

* Greta har dessutom skådespelersketräning som kan bidra till att få historien trovärdig.

Lägger man ihop dessa fakta så pekar det mot att Gretas föräldrar kan ha svultit henne som barn för att passa in i rollen, anser jag.

Det passar bra att ett klimathelgon är smalt, speciellt som överviktiga kan komma att anklagas för att "belasta jorden" eftersom överbefolkningen inte förhindras och livsmedelsbrist redan kan bli ett faktum efter Ukrainakriget

Intressanta teori och väl motiverade, tack wwr!

Personligen har jag väldigt svårt att tro att hennes föräldrar skulle ha svultit (?) henne med berått mod. Däremot passar förstås hennes diagnos och tidigare utseende perfekt in ”narrativet”.

En och annan psykolog (vilket jag inte är) skulle kanske ha skyllt Gretas depressioner och ätstörningar på en dysfunktionell familj (i form av en frånvarande/narcissistisk mor och svag far) i stället på att hon såg en film i skolan om miljöförstöring. Riktigt skrämmande är att det kom orosanmälningar till socialtjänsten som enligt Malena själv bara avskrevs direkt, till hennes stora förtjusning. Men nu är Greta vuxen och kan vända dem ryggen om så skulle vara.

Hur som helst, klimatrörelsen behövde en ny frontfigur och då passade det perfekt med en ”petite” liten tös utan politiska (då) kopplingar. Hon led svårt av de påstådda klimatförändringarna, så svårt att hon inte ens ville äta. (Inget öga var torrt när de hörde talas om hennes plåga.) Hon var dessvärre inte ”rasifierad” eller hade uttrycklig könsdysfori, inte heller kom hon från socioekonomiskt svaga förhållanden.

Däremot var hon påstått ”funktionsvarierad”, som det heter på nyspråk. Hennes mamma hade till och med en handfull diagnoser att vifta med. Bingo! En ny stjärna var född.

Och sen levde de lyckliga i alla sina dagar … eller ..?
2022-04-09, 11:10
Medlem
Citat:

Det vanliga vid anorexi är väl att barnet svälter sig för att kontrollera föräldrarna? "Om ni inte ger mig mer uppmärksamhet så kommer jag att svälta ihjäl, och då är det ert fel."

Det är samma koncept med "skolstrejken". "Om ni inte slutar släppa ut koldioxid så kommer min skolgång att gå åt helvete, och då är det ert fel."

Problemet med "skolstrejken" är bara att jag skiter fullständigt i hur det går med skolgången för något skådespelarbarn från Stockholm. Däremot har jag full respekt för skolbarn i tredje världen som kvällstid sitter utomhus och läser läxor i skenet från gatubelysningen. Detta eftersom de inte har råd med belysning i hemmet, men de vet att de måste studera och förkovra sig, för att kunna förbättra sina liv. De barnen har inte sällskapshundar eller ridhästar eller sommarställe eller egen lägenhet i centrala Stockholm.
2022-04-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det vanliga vid anorexi är väl att barnet svälter sig för att kontrollera föräldrarna? "Om ni inte ger mig mer uppmärksamhet så kommer jag att svälta ihjäl, och då är det ert fel."

Det är samma koncept med "skolstrejken". "Om ni inte slutar släppa ut koldioxid så kommer min skolgång att gå åt helvete, och då är det ert fel."

Problemet med "skolstrejken" är bara att jag skiter fullständigt i hur det går med skolgången för något skådespelarbarn från Stockholm. Däremot har jag full respekt för skolbarn i tredje världen som kvällstid sitter utomhus och läser läxor i skenet från gatubelysningen. Detta eftersom de inte har råd med belysning i hemmet, men de vet att de måste studera och förkovra sig, för att kunna förbättra sina liv. De barnen har inte sällskapshundar eller ridhästar eller sommarställe eller egen lägenhet i centrala Stockholm.

Ja, i de banorna tänker jag också. Med sin anorexi gjorde Greta (mer eller mindre medvetet) så att Malena gav upp sin utlandskarriär och istället kom att tillbringa mer tid med sin familj.

Det är närmast ett hån att ett privilegierat barn som Greta ”skolstrejkade” en dag i veckan, men i gengäld fick extraundervisning på Kringlaskolan. Bilden utåt var förstås att hon modigt och oegoistiskt ”offrade” sig för att ”rädda klimatet”.

Däremot tycker hon på allvar att barn i utvecklingsländer borde offra 20 % av sin skolgång, sin enda möjlighet att få ett bättre liv än sina förfäder, genom att skolka vareviga fredag och lägga upp selfies på sociala medier som hon med glädje sprider vidare.

Att många människor hyllar och stöder detta är helt bedrövligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in