2022-04-09, 08:31
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Sovjetunionen skulle alltid kollapsa eftersom det var ett felaktigt system från början i alla sektorer. Allt från Marx och Lenin, via Stalin, Chrusjtjov, Brezjnev, Gorbatjov m fl. Det VAR en koloss på lerfötter. Ingenting av detta har dock någonting som helst att göra med dagens Ryssland som de facto är både mer kapitalistiskt och nationalistiskt än Västvärlden. Det är märkligt hur allt har skiftat under min levnadstid. Det såg man inte komma för ca 20 år sedan. Men nu händer det och är faktum.

Sovjetunionen kollapsade på grund av att kommunism inte fungerar, det är sant, men den största orsaken till sovjets sammanbrott beror på att det var ryssar som försökte driva det. Inget ryssarna gjort sedan hedenhös har varit egentligt framgångsrikt, från stryk i Krimkriget, rysk-japanska, första världskriget till Afghanistan har ryssarna hela tiden varit oerhört överskattade av bedömare och inkompetenta när det gäller. Deras enda seger, kriget mot Tyskland, beror till stora delar på att Väst band enorma resurser samt att Sovjet fick oerhörda vapenleveranser.

Kontentan är: Det är irrelevant om det är ett tsardöme, en kommunistdiktatur eller (som nu) en kleptokrati; problemet är inte styrelsesätt. Problemet är ryssarna.
Citera
2022-04-09, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Intressant läsning om rySSka militärer i Chernobyl.

In a particularly ill-advised action, a Russian soldier from a chemical, biological and nuclear protection unit picked up a source of cobalt-60 at one waste storage site with his bare hands, exposing himself to so much radiation in a few seconds that it went off the scales of a Geiger counter, Mr. Simyonov said. It was not clear what happened to the man, he said.

https://archive.ph/fpuDz

Tack för länk. Ska läsa ordentligt.

Galna, dumma ryssjävlar.

Jag är totalt paranoid. Skulle inte förvåna mig om kretinerna samlar avfall och gör dirty bombs.

Vad fan gjorde de bland avfallet?
Att de hanterade det med bara händer, låter väldigt ryskt.
Citera
2022-04-09, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Aha okej nej dom inslag jag har sett filmades baksidan av stationen med typ två utbrunna bilar vid parkeringen annars såg allt fint ut... men om det är cluster som ni säger så blir det ju en liten märklig spridning på alla småbomber såklart! men är inte det också ett krigsbrott att använda clusterbomber!? har för mig att jag hört för länge sen att dom bestämt att dom är olagliga i krig...

Ingen aning. Vill bara att hela sanningen eller åtminstone att man har en hyfsad bild innan man bestämmer sig för att så är det. Missförstå mig inte, vill att skiten skall sluta fortast möjligt.
Citera
2022-04-09, 08:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Nu har man hittat vad som varit ett tillhåll / högkvarter för tjetjenska mördare i Bucha.

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/tzacd3/video_from_bucha_the_real_torture_chamber_in_the/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf

Varning för otrevliga bilder.

Jävligt otrevligt klipp, kan jämföras med bilder ifrån de tyska förintelselägren!
Citera
2022-04-09, 08:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Därför att Ukrainas geografi med dess kullar, dalar och slätmarker samt landsgräns till Ryssland ger en helt annan möjlighet att för vem som helst att anfalla Rysslands s k "soft underbelly". Allt mellan Moskva och Rostov-na-Donu. Du skulle inte ha ställt så idiotiska frågor om du vore ens en smula påläst om militärstrategiska faktorer.

Jag förstår. Det är så fint med alla militära experter som delar med sig av sitt kunnande här i tråden.

Å andra sidan, det verkar inte vara så lätt att ta sig fram över kullarna, dalarna och slätmarker heller. I alla fall inte för ryssarna. Det verkar helt gått i stå för dem. Men Nato kanske är bättre på det än dem.
Citera
2022-04-09, 08:39
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Jag åker hellre tillbaka till 1917 och mördar Lenin och Trotskij så att historien tar en annan vändning och ingen kommunism någonsin får fotfäste i Ryssland och delar av Europa. Du vet vet väl att alla ni som "hejar" på Ukraina hejar på kommunistiska gränsdragningar av Lenin, Stalin och Chrusjtjov. Ni, NATO och MSM vill upprätthålla kommunismens brott och dess gränsdragningar, både i Ukraina men även Polen, Ungern, Slovakien och Rumänien. Att ni inte skäms. Ni har ingen skam i kroppen, kommunistfittor.

Precis som en klok debattör precis sa i tråden så är problemet inte vilket styre ryssland har, det är ryssarna själv som är problemet.
Citera
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ja fast bombade verkligen ryssarna själva tågstationen? på alla tv-bilder och allt jag sett så ser stationen hel och fin ut och så ligger bomben ute på en gräsmatta 50m ifrån stationen...
Odjuren siktade på perrongen där flyktingar väntade på tåget.
Citera
Medlem
donald12s avatar
En film till med stugna o en RySSk stridsvagn. Ingen perfekt träff men ser ut som en ryss som stack upp ur tornet blev choppad i mindre bitar o att vagnen började brinna.

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/tzdmvr/ukrainian_stugnap_atgm_hits_a_russian_tank/?utm_medium=android_app&utm_source=share
Citera
2022-04-09, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Man är ju en stormakt om man kan samarbeta och påverka andra I länder.
Helt ny global spelplan men inte fan kommer Ryssland blomstra efter det här. Det blir skit för alla.

Jag håller med dig - det här krigets konsekvenser kommer inte minst drabba rysslands befolkning. Däremot tror jag den är mer beredd att ta den stöten än västeuropas och USA´s som också kommer drabbas fast på kort sikt mindre.

Dessutom kommer ryssland få oerhört stora kostnader återuppbyggnader för alla de städer ukrainska trupper kommer använda som fästningar likt Mariopol. För att behålla sin makt över världen är USA och västuropa beredda att offra mycket av andras liv och i detta fall ukrainare som används som proxysoldater.
Citera
2022-04-09, 08:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Aha okej nej dom inslag jag har sett filmades baksidan av stationen med typ två utbrunna bilar vid parkeringen annars såg allt fint ut... men om det är cluster som ni säger så blir det ju en liten märklig spridning på alla småbomber såklart! men är inte det också ett krigsbrott att använda clusterbomber!? har för mig att jag hört för länge sen att dom bestämt att dom är olagliga i krig...

Vissa stater, inklusive Sverige har förbjudit särskilt grymma vapen som klusterammunition, personalminor och vissa brandvapen. Men självklart så är det, hur som helst strängt förbjudet att använda sådana vapen i tättbebyggt område. Här talar vi, dessutom om en ren terrorattack[ mot en stor, civil folkmassa!
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-04-09 kl. 08:50.
Citera
2022-04-09, 08:44
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Alltså, du är ju som en böld i röven i den hör tråden med dina efterblivna analyser
Kan du vara vänlig och ta din tidsmaskin och res tillbaka till 1812.

Mja, det kan väl för all del ligga lite i att Ukraina, om man nu skulle vilja invadera Ryssland (vilket ingen vill) är en bra bas för landinvasion. Bättre än baltstaterna eller nordligaste Norge, och att ha tillgång till tre potentiella invasionspunkter är väl alltid bättre än två (blir fyra om Finland går med, för övrigt).

Nu tror jag också att saker inte riktigt funkar på det sättet idag, när västvärlden har tillgång till fantastisk militär teknik och omfattande globala diplomatiska relationer som jag tror gör det möjligt att slå till mot Ryssland från alla möjliga håll och kanter även utan att NATO-alliansen förfogar över faktiska landgränser till Ryssland.

Det är lite lustigt också att Ukrainas geografi, med den kaspiska stäppen som sträcker sig hela vägen till Moskva, påstås vara ypperlig terräng för snabb invasion. Ryssland försökte ju just invadera från andra hållet, och körde fast totalt efter bara några mil...

Men oavsett ovanstående så är bästa försvar mot invasion naturligtvis att se till att ha goda relationer med sina grannländer, eftersom man alltid kommer vara omgiven av grannländer på alla sidor hur man än bär sig åt*.

*Om man nu inte har typ atlantkusten eller stilla havet som gräns. Men ni förstår vad jag menar.
Citera
2022-04-09, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Odjuren siktade på perrongen där flyktingar väntade på tåget.

Eller siktade ukrainska trupper på stationen och ville behålla den intakt för transporter till fronten. Det är helt uppenbart att det är Ukraina som har de enda fördelarna av detta illdåd.

Spränga sönder en station där civila dödas för att kunna förstöra möjlighet till militära transporter. Ja det hade varit möjligt att ryssarna skulle gjort.

Men skicka en robot med splitterverkan som dödar människor men inte skadar järnvägen - så innihelvete ologiska är inte ryssarna även om svenskar betraktar dem som "untermensch" likt Hitler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in