2022-04-09, 00:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Om jag förstått allt rätt så har varken Putin eller Biden en stor röd knapp de kan trycka på när de vill ragequitta. De kan beordra kärnvapnen att sättas i beredskap men innan luften fylls av ICBMs behöver ett par generaler också trycka in sina koder. Låt oss hoppas att dessa gubbar inte är skitsugna på att få en vedergällningsnuke i skallen och stoppar dåren om det går så långt.
Det verkar dessutom otroligt att Putin skulle dra död och lidande över sitt eget folk och land, för att "det svek honom i avgörandets ögonblick" (typ), när han är så insnöad på rysk historia som han är. Den här ryska staten är ju inte hans eget lilla skötebarn och projekt från scratch. Han drömmer garanterat om en framskjuten plats i de ryska historieböckerna, och då som hjälte. Men jag tror inte att han vill ta Ryssland med sig om han faller. Troligare i så fall att han går med på att lämna sin post mot att Ryssland kan fortsätta rusta upp och smida planer i godan ro.
Citera
2022-04-09, 00:14
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Ryssland håller på att riva sönder Ukrainska Armen! Här är videobeviset:

Video på en massa ukrainska soldater fega kräk som ger upp till Ryssarna
https://youtu.be/ovugaZBaY_A

En till video på en massa fega ukrainska soldater som har gett upp i östra Ukraina
https://youtu.be/8-_yjozb2ZY

Video på många döda ukrainska soldater som ligger och ruttnar på en gata i Volnovakha, Östra Ukraina
https://youtu.be/3BX5Z1j4fTc

Om nu Ukrainarna är så fega så undrar jag varför Ryssarna inte åstadkommit en enda seger i hela kriget. Vad säger det då om den Ryska armen?

Länge gick ju diskussionerna vad som hade mest betydelse för Rysslands diskreta framgångar, Ukrainas starka motståndsvilja, eller Ryssarnas oförmåga?
Citera
2022-04-09, 00:16
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Vet man något om hur dessa robotar avfyras? Den ukrainska flottan är väl i princip obefintlig. De sänkte ju bla sitt största fartyg i hamn i Mykolaiv, och verkar mest ha mindre fartyg i övrigt, inget som klarar att bära ett Harpoon-system, gissar jag. Dvs, ska de avfyras från land ska man komma jäkligt nära Krim för att kunna använda dem för att spela sänka skepp.

Jag förstår hur du tänker, men håll tummarna.
Citera
2022-04-09, 00:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korrupt.Sosse
Ukraina tar tunga förluster pga ryssarnas missiler och flygvapen. Att Ukraina skulle vinna är orealistiskt. De kan hålla stånd mot olika pansaranfall med vapnen Europa skickar men det kan inte hålla i längden då lufherravälda är det viktigaste.

Kolla på Mauripol, en ruinhög, var det värt det??

Ukraina behöver inte vinna.., det räcker att de förhindrar Ryssland att vinna. Det kan man klara av om man får tillräckligt med stöd. För det leder till en rysk förlust..
Citera
2022-04-09, 00:17
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja, jag tror som dig där att eftersom Putin har visat svaghet är risken större att vi får se sådana vapen.

Min förhoppning är att några kan tala om för Putin att det inte är en bra idé.

För oss blir det en inblick i hur Ryssland fungerar.

Tyvärr? så är det ganska tydligt. Men samtidigt att Putte bestämmer kanske 60.
Citera
2022-04-09, 00:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag tror krigsbrotten i Ukraina börjar sjunka in i Ryssland nu; åtminstone i Moskva och de stora städerna i Europeiska Ryssland. Moderna människor vill inte bli förknippade med detta. Men dessa rörelser går långsammare än själva kriget. Långsamt sjunker det in att omvärlden hatar oss för att vi mördar i Ukraina. Sanktionerna och fattigdomen är inte bara en komplott från CIA utan nästan hela världen hatar oss och accepterar högre gas- och oljepriser för att de tycker att vi mördar barn. Detta är ju oberoende om man tror att det är sant eller inte, faktum är att folk kommer hata dig när du åker på semester till Turkiet oavsett.
https://www.youtube.com/watch?v=rFNMaDbJDTk
Citera
2022-04-09, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Har du länk?

Stod i Aftonhoran tidigare idag. Men det är inget organiserat motstånd utan mer yngre människor som protesterar genom att smyga in lappar i affärer och andra platser.

Men det kan växa.

Lita alltid på Aftonhoran... ....
Citera
2022-04-09, 00:19
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Har du länk?
Hittar det inte nu.
Svensk dagstidning. Om hur man satte upp lappar i affärer där man skrev att kriget var fel.
Lite önsketänkande över det, tänker jag.
Tror de flesta skiter i vad som händer där borta.
Man vet sedan länge vem som bestämmer och bryr sig inte om att ifrågasätta det. Så har varit och så kommer det att förbli och vi har det bättre under Putin, så varför bråka.
Citera
2022-04-09, 00:20
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ukraina tar tunga förluster pga ryssarnas missiler och flygvapen. Att Ukraina skulle vinna är orealistiskt. De kan hålla stånd mot olika pansaranfall med vapnen Europa skickar men det kan inte hålla i längden då lufherravälda är det viktigaste.

Trams ukrainska armén är större nu till numrären nu än när kriget började. Något som ryssen inte kan stoltsera med med sin 50-70k i förluster. Och luft herraväldet har vi inte sett mycket av ännu heller. UAF flyger fortfarande och ryska flygfarkoster möter döden varje dag. Det enda som håller tillbaka en total kollaps för Ryssland är avsaknaden av lång distans artelleri och vapen något som kommer lösas med hjälp av väst.
Citera
2022-04-09, 00:20
Medlem
Citat:

Med tanke på att ryssarnas plan skrotas i luften och dimper ner som prydnad på en ukrainsk åker med jämna mellanrum så skulle jag inte påstå att Ryssland kontrollerar luftrummet nått vidare. Ryssarna har bombat Mariupol till en ruinhög, inte Ukraina. Varför skickar du inte ett mail till Larv-ov med gäddhänget och frågar varför?
Citera
2022-04-09, 00:21
Medlem
Citat:
Har du länk?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxAkBX/i-ryssland-vaxer-motstandet-mot-kriget-i-ukraina
Citera
2022-04-09, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Stod i Aftonhoran tidigare idag. Men det är inget organiserat motstånd utan mer yngre människor som protesterar genom att smyga in lappar i affärer och andra platser.

Men det kan växa.

Man kan hoppas att motståndet växer och även att protesterna blir mer publikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in