2022-04-08, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Nej. Rent teoretiskt så skulle alltså ett relevant mätinstrument börja avvika och sticka ut från planeten om det var långt nog? För att ni har tolkat himmelen och hittar på jorden. Krasst.

Jag tycker det är väldigt konstigt att ni gör som ni gör.
Ok. Jag ska ut på tunn is nu. Det finns många här som har mycket bättre matematikkunskaper än jag, och de kan mycket väl säga att jag har fel, och jag kommer inte att protestera.

Jag har använt Metabunks kurvkalkylator, och den säger mig följande:
Om jorden var en helt slät biljardboll skulle det vattenpasset du begär "sticka ut" ca 8 cm efter en km. Efter 2 km ca 31 cm. Efter 10 km ca 7,85 meter. Efter 50 km ca 196 m, och efter 100 km ca 673 m.

Jag ska inte spekulera i hur det kommer att påverka ditt vattenpass, men jag tror att det inte kommer att ha någon effekt på minst en kilometer eller två.

Nu är vi på mikronivå. Är du nöyd nu så att du kan förklara allt om solens gång över den platta jorden och hur vi ska få den att överensstämma med verkligheten?

https://www.metabunk.org/curve/
Citera
2022-04-08, 22:47
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Åtskilliga har länkats i denna tråd - ingen har visat det fenomenet du påstår finns.

Men återigen, vad är det - enligt dig - som skymmer fartyg innan de ’hämtas tillbaka’?

Ögat kan inte se hur långt som helst. Atmosfär, små partiklar osv spelar också in.

Titta på ett sandkorn från en meters avstånd. Sedan gå 100m bort och se om du fortfarande kan se kornet (det kan du inte).
Citera
2022-04-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Ögat kan inte se hur långt som helst. Atmosfär, små partiklar osv spelar också in.

Enligt dig så kan ögonen se minst 120 mil. I verkligheten kan vi ju såklart obegränsat långt och om man tror att ögonen har en inbyggd avständsmätare är man inte riktigt i kontakt med verkligheten.

Vad är din poäng?

Citat:

Titta på ett sandkorn från en meters avstånd. Sedan gå 100m bort och se om du fortfarande kan se kornet (det kan du inte).

Titta på solen, Sedan gå 500 mil bort och se om kan se solen. (det kan du)
Citera
2022-04-08, 23:01
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Occarinan
Tyvärr har du fel om att laserstrålen skulle varit under horisonten. Ta en boll och lägg t.ex. en linjal på valfri punkt på bollen så får du se.

8 tum per engelsk mil (mile) i kvadrat. Det är formeln för att räkna hur långt ner ett objekt ska vara om man tar jordens kurva i beaktning.
Citera
2022-04-08, 23:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Beror ju på att sankornet blir för litet för att ditt öga skall kunna urskilja det på det avståndet. Fast sandkornet försvinner ju för att det blir för litet. Den sjunker ju inte ner bakom horisonten så vad har detta med jordens form att göra?
Citera
2022-04-08, 23:13
Medlem
Citat:
8 tum per engelsk mil (mile) i kvadrat. Det är formeln för att räkna hur långt ner ett objekt ska vara om man tar jordens kurva i beaktning.
Fel. Men det visste du säkert redan.
Citera
2022-04-09, 00:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Men en P-1000-kamera ser igenom partiklar i atmosfären? Hur då?
Citera
2022-04-09, 00:59
Medlem
Citat:

Vad menar du? Vad är det som ska vara långt ner?
Citera
2022-04-09, 02:32
Medlem
jeranisms avatar
Citat:

Nej, det är det inte. Då approximerar du jordens form som en parabel. Jorden är inte formad som en parabel. Sedan har du inte med refraktion heller.

Kom igen nu, detta är gammal skåpmat som plattskallar tog upp på de första sidorna i den här tråden. Snart 40 000 inlägg senare och du har inget nytt att komma med? Pinsamt.
Citera
2022-04-09, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag får väl kolla närmare på det. Men det (som jag måste sätta mig in i innan jag uttalar mig om) dög inte som substitut för min fråga nej.
För att fortsätta vad jag skrev i förra inlägget, fortfarande på tunn is:
Vattenpasset är helt rakt och ändarna är lika långt från jordens centrum. Då kommer mitten av vattenpasset att vara lite närmare marken, om marken är slät som en biljardboll.
Om vattenpasset är 2 km långt blir mitten ca 8 cm närmare marken än ändarna. Om vattenpasset är 200 m långt blir mitten 8 mm närmare, och är det 20 m långt blir avståndet i mitten ca 0,8 mm lägre. Detta är grovt uträknat och absolut inte exakt, men jag tror att tanken är korrekt. Det har i alla fall ingen praktisk betydelse.

Var detta tillräckligt bra?
Citera
2022-04-09, 17:09
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
För att fortsätta vad jag skrev i förra inlägget, fortfarande på tunn is:
Vattenpasset är helt rakt och ändarna är lika långt från jordens centrum. Då kommer mitten av vattenpasset att vara lite närmare marken, om marken är slät som en biljardboll.
Om vattenpasset är 2 km långt blir mitten ca 8 cm närmare marken än ändarna. Om vattenpasset är 200 m långt blir mitten 8 mm närmare, och är det 20 m långt blir avståndet i mitten ca 0,8 mm lägre. Detta är grovt uträknat och absolut inte exakt, men jag tror att tanken är korrekt. Det har i alla fall ingen praktisk betydelse.

Var detta tillräckligt bra?

Ja fan. Då återstår bara att fixa material och köra igång några test för att att se om det stämmer eller inte.

Tyvärr har inte jag kapital för det.

Förövrigt är jag inte i nån hejarklack som hoppas på det ena eller det andra. Skulle bara va kul å se.
Citera
2022-04-09, 18:39
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Menar du att ögat inte kan se längre än maximalt 100 m?

Du påstod tidigare att solen befinner sig på 1 500 km avstånd från lorden. Solen ser man utan besvär när den befinner sig så att det är ljust på den plats som du befinner sig.
Jag påstår att det i juli är 152 102 400 km till solen. Det går ändå se solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in