2022-04-08, 17:40
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Formeln är öga upphöjt till hjärna + verkligheten.

Jag beskrev hur verkligheten verkar bete sig. Behöver inga siffror för det.

Så, hur långt vattenpass behöver du för att det inte ska fungera? Eftersom vattenpasset inte kröker sig.

Duger det här för dig?

Ett ”vattenpass” som visar att jorden kröker sig: https://youtu.be/4uwvx7-x98U
Citera
2022-04-08, 17:42
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Duger det här för dig?

Ett ”vattenpass” som visar att jorden kröker sig: https://youtu.be/4uwvx7-x98U

Nej det duger inte.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-04-08 kl. 17:54. Anledning: Vill att claymore svarar så tog bort frågan.
Citera
2022-04-08, 18:07
Medlem
Citat:
Det var du som sa att ditt vattenpass i örat inte fungerade så bra ju längre upp du kom i ditt plan. Det var enbart därför jag skrev att det verkade avta. Skulle vetat bättre än att lyssna på dig.

Hur långt måste ett vattenpass vara för att inte längre fungera som ett verktyg?

Edit. Mitt vertikala och horisontella 😂

Så referensen var du. Utgå från dig och räkna ut det nu. Men svara på frågan också.

Nä,du sa det, jag sa att det inte fungerar så bra för piloter men det börjar redan när du lämnar marken. Det var då du påstod att det minskar med höjden, helt grundlöst påstod du detta utan minsta vilja att förklara varför det sker.

Så jag vill veta hur du vet detta samt vilka referenser vi har att förhålla oss till för att förklara resten för dig.

Jag har ett svar till dig men vi måste ha referenserna klara först.
Citera
2022-04-08, 18:07
Medlem
Citat:
Formeln är öga upphöjt till hjärna + verkligheten.

Jag beskrev hur verkligheten verkar bete sig. Behöver inga siffror för det.

Så, hur långt vattenpass behöver du för att det inte ska fungera? Eftersom vattenpasset inte kröker sig.

Jag menar komma ihåg att du ville ha något praktiskt och inte bara teorier, och så kommer du på det här. Det går nog att räkna ut, men ett sådant vattenpass i metall finns inte, och varför i hela friden skulle någon göra en sådan? Det har ju ingen praktisk betydelse.

Vad försöker du bevisa? Antar att det har med jordens form att göra, men då är det konstigt att du förkastar större bevis och istället går till några mikrogrejer som inte bevisar någonting, och dessutom något som är ren teori. Förresten, vad Jazzil la upp en länk till är ju ett slags vattenpass. Varför räcker det inte?
Citera
2022-04-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Nä,du sa det, jag sa att det inte fungerar så bra för piloter men det börjar redan när du lämnar marken. Det var då du påstod att det minskar med höjden, helt grundlöst påstod du detta utan minsta vilja att förklara varför det sker.

Så jag vill veta hur du vet detta samt vilka referenser vi har att förhålla oss till för att förklara resten för dig.

Jag har ett svar till dig men vi måste ha referenserna klara först.

Ok jag missförstod dig väl, och tror jag missförstår dig nu också. Men kan mycket väl vara jag som inte förklarat riktigt.

Hur långt behöver ett vattenpass vara för att inte längre vara ett fungerande verktyg?
Citera
2022-04-08, 18:14
Medlem
Citat:
Ok jag missförstod dig väl, och tror jag missförstår dig nu också. Men kan mycket väl vara jag som inte förklarat riktigt.

Hur långt behöver ett vattenpass vara för att inte längre vara ett fungerande verktyg?

Och då ska vi först ha referenserna till ditt vertikala och horisontella för att kunna svara på den frågan.
Citera
2022-04-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag menar komma ihåg att du ville ha något praktiskt och inte bara teorier, och så kommer du på det här. Det går nog att räkna ut, men ett sådant vattenpass i metall finns inte, och varför i hela friden skulle någon göra en sådan? Det har ju ingen praktisk betydelse.

Vad försöker du bevisa? Antar att det har med jordens form att göra, men då är det konstigt att du förkastar större bevis och istället går till några mikrogrejer som inte bevisar någonting, och dessutom något som är ren teori. Förresten, vad Jazzil la upp en länk till är ju ett slags vattenpass. Varför räcker det inte?

Nej. Rent teoretiskt så skulle alltså ett relevant mätinstrument börja avvika och sticka ut från planeten om det var långt nog? För att ni har tolkat himmelen och hittar på jorden. Krasst.

Jag tycker det är väldigt konstigt att ni gör som ni gör.
Citera
2022-04-08, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Och då ska vi först ha referenserna till ditt vertikala och horisontella för att kunna svara på den frågan.

Ok du får säga jag vet inte, det är ingen som kommer vara taskig mot dig.

Jaja, orkar inte med det här nu, du vann väl.
Citera
2022-04-08, 18:23
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Nej det duger inte.

Så du ignorerar alltså bevis för att vatten följer jordens krökning? Ooooookey
Citera
2022-04-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Köper det, låter som en väldigt bra analys på de bakomliggande motivationerna bland människor som lurar sig själva. Sannolikt kommer man nog till en punkt där man är såpass känslomässigt investerad i den tro och världsbild man har att det blir en del av en och då får man ju den trevliga kognitiva dissonansen vid varje diskussion.

Är för mig verkligen helt bisarrt hur folk så gärna lever i dessa fantasivärldar än i verkligheten. Visst, många människor, även jag själv, försöker väl fly våra problem ibland med diverse olika hjälpmedel, men att förneka de mest grundläggande reglerna och kunskapen kring våran existens och universum känns ändå som väldigt många steg längre.

Men sedan så antar jag att den tribalistiska delen av människan även kommer in, speciellt när man pratar och träffar andra människor som tycker likadant, och vissa av dem verkar någorlunda intelligenta. Då blir det in-group och out-group, eller "vi som fattar att jorden är platt" och "fåren".

Väldigt intressant att observera iallafall, människor som har all världens information tillgänglig sitter fortfarande och förnekar någonting som praktiskt taget alla andra vet, nästan instinktivt.

Ja självklart är känslomässigt engagemang, kognitiv dissonans och grupptillhörighet starka drivkrafter. Men det är inte unikt för "Flat Earth" utan snarast en gemensam nämnare för alla konspirationstroende. Red/Blue pill, öppet sinne, sheeps, de/illumanati/satan och likande tugg är gemansamt för de som tror på FE, 9/11 och nu senast C19-teorier.
Citera
2022-04-08, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Så du ignorerar alltså bevis för att vatten följer jordens krökning? Ooooookey

Jag får väl kolla närmare på det. Men det (som jag måste sätta mig in i innan jag uttalar mig om) dög inte som substitut för min fråga nej.
Citera
2022-04-08, 18:38
Medlem
Citat:
Nej jag menar att jag inte orkar med dig för du kan inte svara på en fråga.

Jodå, men du vill inte definiera ramarna vi har att hålla oss till, kan vara så att du skippat skolan och inte förstår frågan eller så är du så rädd för att bli överbevisad när du måste ge referenser till området vi snackar om.

Vilka referenser har du till ditt vertikala och horisontella?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in