2022-04-08, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jo har full förståelse för vad jag hävdar.
Det horisontella verkar längs det vertikala, ända tills det inte gör det längre om du kommer långt upp, som du sa händer långt upp.

Och det är ju inget konstigt med att det är så.
Det vet du också. Om du förstår vad jag menar.
Och teori vet jag inte, observation och beskrivning är det ju mer.

Det enda jag kan tänka mig du tycker angående det är att det vertikala och med det, det horisontella är relativt till en krökt planet så det horisontella vid en punkt inte är horisontellt längre.

Men skitsamma, har skrivit det nå gånger nu och förstår du inte vad jag menar så gå vidare då.

Hur långt upp är det, vart är formeln för det?

Exakt, på grund av jordens sfäriska form så har inte två punkter samma vertikala eller horisontella plan. Däremot har de samma referens, det vill säga jordens masscentrum. Din teori verkar inte ha varken siffror eller referenser.

Hur förhåller man sig till det, om jag vill veta vad som gäller för punkt A på 2495m höjd. Hur beräknar jag det? Enkelt om man inte hittat på något som varken har referens eller siffror att luta sig mot men hur gör du?
För du menar inte att i din värld vet vi absolut inget innan vi varit på punkt A på 2495m höjd?
Är ni rädda för att sätta siffror för att det då blir väldigt tydligt att det ni säger inte kan stämma?
Citera
2022-04-08, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
De körde laser en bit över Lake Baikal under en vinter när sjön hade frusit. Över 40 km om jag minns rätt. De hittade ingen kurva (lasern borde varit typ 100m under horisonten om jorden hade varit sfärisk). Kan länka videon sedan (sitter på telefonen). Men går nog att hitta på youtube annars.

Tyvärr har du fel om att laserstrålen skulle varit under horisonten. Ta en boll och lägg t.ex. en linjal på valfri punkt på bollen så får du se.
Citera
2022-04-08, 15:15
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Hur långt upp är det, vart är formeln för det?

Exakt, på grund av jordens sfäriska form så har inte två punkter samma vertikala eller horisontella plan. Däremot har de samma referens, det vill säga jordens masscentrum. Din teori verkar inte ha varken siffror eller referenser.

Hur förhåller man sig till det, om jag vill veta vad som gäller för punkt A på 2495m höjd. Hur beräknar jag det? Enkelt om man inte hittat på något som varken har referens eller siffror att luta sig mot men hur gör du?
För du menar inte att i din värld vet vi absolut inget innan vi varit på punkt A på 2495m höjd?
Är ni rädda för att sätta siffror för att det då blir väldigt tydligt att det ni säger inte kan stämma?

Formeln är öga upphöjt till hjärna + verkligheten.

Jag beskrev hur verkligheten verkar bete sig. Behöver inga siffror för det.

Så, hur långt vattenpass behöver du för att det inte ska fungera? Eftersom vattenpasset inte kröker sig.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-04-08 kl. 15:23.
Citera
2022-04-08, 15:49
Medlem
Citat:
Formeln är öga upphöjt till hjärna + verkligheten.

Jag beskrev hur verkligheten verkar bete sig. Behöver inga siffror för det.

Så, hur långt vattenpass behöver du för att det inte ska fungera? Eftersom vattenpasset inte kröker sig.

Med andra ord, du kan inte bevisa din teori. Är det korrekt uppfattat?

Vi tar ditt vattenpass när vi löst din teori som verkar vara mer påhitt än ens en teori.
Du säger att gravitation inte finns men du har inga bevis för att det stämmer, däremot finns det massor av områden där man dagligen beräknar med hjälp av gravitation och det visar sig stämma.

Din beskrivning visar inte hur verkligheten beter sig utan bara hur du uppfattar den vilket inte säger något om hur det faktiskt ligger till.

Så fram med lite siffror så vi kan beräkna en okänd punkt och sen göra tester på den för att se om din teori stämmer.
Citera
2022-04-08, 16:04
Medlem
Citat:
Med andra ord, du kan inte bevisa din teori. Är det korrekt uppfattat?

Vi tar ditt vattenpass när vi löst din teori som verkar vara mer påhitt än ens en teori.
Du säger att gravitation inte finns men du har inga bevis för att det stämmer, däremot finns det massor av områden där man dagligen beräknar med hjälp av gravitation och det visar sig stämma.

Din beskrivning visar inte hur verkligheten beter sig utan bara hur du uppfattar den vilket inte säger något om hur det faktiskt ligger till.

Så fram med lite siffror så vi kan beräkna en okänd punkt och sen göra tester på den för att se om din teori stämmer.

Va fan yrar du i? Och varför kallar du det för teori hela tiden? Det är ju bara så det är och
vattenpassfrågan är ju kärnan i det hela.

Hur långt måste ett vattenpass vara för att inte fungera som ett horisontellt verktyg längre?
Det är väl enkelt, eller förstår du inte din egen teori? Siffror vill jag ha.

Jag har ingen modell och inga siffror.
Citera
2022-04-08, 16:34
Medlem
Skulle vara intressant att veta vad snitt IQn är bland flat earthers. Givetvis är den under snittet, men frågan är hur långt? 1 standardavvikelse, dvs 85? Eller 2 möjligtvis, och vi närmar oss gränsen för mental retardation?

Intressant i alla fall.

Vi har ju vetat att jorden är rund i tusentals år. Aristotle åkte till Egypten, hundratals år innan Jesus föddes och såg andra stjärnbilder, och kom på till slutsatsen att jorden är rund. Eratosthenes mätte jordens omkrets hundratals år innan Jesus med hjälp av obeliskaren och en löpare.

Man undrar ju hur många av er som har underliggande diagnoser. Psykoser och schizofreni måste ju vara väldigt mycket högre bland flat earthers gentemot kontrollgruppen, alla andra.

Hur som helst, så finns det ju mängder och mängder av bevis. Hade ni varit på havet någon gång så hade ni ju vetat att man kan se båtar och fartyg lite drygt 5 km bort sedan försvinner de över horisonten, och även med skrovet först. Hur hade detta fungerat om jorden varit platt?

Utöver detta och det mest intressanta, har ni ställt er frågan varför? Varför skulle man behövt ljuga om detta i tusentals år, vem tjänar på det? Folk som tillverkar jordglobar?
Citera
2022-04-08, 17:09
Medlem
Citat:
Va fan yrar du i? Och varför kallar du det för teori hela tiden? Det är ju bara så det är och
vattenpassfrågan är ju kärnan i det hela.

Hur långt måste ett vattenpass vara för att inte fungera som ett horisontellt verktyg längre?
Det är väl enkelt, eller förstår du inte din egen teori? Siffror vill jag ha.

Jag har ingen modell och inga siffror.

Det är du som yrar här, du påstår något som inte finns bäring i.
För att ens kunna komma till ditt kära vattenpass så måste vi ju ha definitionen på vart ditt horisontella och vertikala utgår från,räcker inte med att du ser saker.

Så kom nu med siffror och vart ditt horisontella och vertikala utgår från så kommer vi kunna komma till ditt vattenpass.
Citera
2022-04-08, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
... Utöver detta och det mest intressanta, har ni ställt er frågan varför? Varför skulle man behövt ljuga om detta i tusentals år, vem tjänar på det? Folk som tillverkar jordglobar?

Som så många gånger handlar det om religion. De flesta plattisar brukar föra fram resonemanget att det är Satan som vill dölja Guds skapelse. Genom att förleda oss in i tron att jorden är en spinnande boll i ett oändligt universum så leds vi bort från Guds skapelse där människan och jorden är i centrum.

Det handlar egentligen mer om en geocentrisk världsbild än jordens form per se. Finns även stora inslag av narcissism och existentiella grubblerier bakom en tro på en platt jord. Man har helt enkelt svårt att acceptera sig själv som en parantes i ett oändligt universum. Man försöker förklara mening med livet genom att blunda för jordens form.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-04-08 kl. 17:18.
Citera
2022-04-08, 17:19
Medlem
Citat:
Det är du som yrar här, du påstår något som inte finns bäring i.
För att ens kunna komma till ditt kära vattenpass så måste vi ju ha definitionen på vart ditt horisontella och vertikala utgår från,räcker inte med att du ser saker.

Så kom nu med siffror och vart ditt horisontella och vertikala utgår från så kommer vi kunna komma till ditt vattenpass.

Eftersom du kan gräva en grop långt långt ner och ett vattenpass reagerar på det horisontella och vertikala.
Sen kan du klättra upp på ett högt berg och göra samma sak. Hur fan menar du att jag ska kunna bestämma vart det utgår ifrån.
Det gäller i jorden och ovanför jorden. Fattar inte vad det är för siffror du vill ha?

Hur långt måste ett vattenpass vara för att inte längre vara ett fungerande verktyg?
Citera
2022-04-08, 17:23
Medlem
Citat:
Eftersom du kan gräva en grop långt långt ner och ett vattenpass reagerar på det horisontella och vertikala.
Sen kan du klättra upp på ett högt berg och göra samma sak. Hur fan menar du att jag ska kunna bestämma vart det utgår ifrån.
Det gäller i jorden och ovanför jorden. Fattar inte vad det är för siffror du vill ha?

Hur långt måste ett vattenpass vara för att inte längre vara ett fungerande verktyg?

Du påstår ditt vertikala och horisontella blir svagare med höjden, alltså kan vi beräkna detta samt att det måste utgå från en referens.
Så kom nu med siffrorna och referensen så att vi kommer vidare, för du tramsar väl inte och ljuger ihop din teori?
Citera
2022-04-08, 17:26
Medlem
Citat:
Du påstår ditt vertikala och horisontella blir svagare med höjden, alltså kan vi beräkna detta samt att det måste utgå från en referens.
Så kom nu med siffrorna och referensen så att vi kommer vidare, för du tramsar väl inte och ljuger ihop din teori?

Det var du som sa att ditt vattenpass i örat inte fungerade så bra ju längre upp du kom i ditt plan. Det var enbart därför jag skrev att det verkade avta. Skulle vetat bättre än att lyssna på dig.

Hur långt måste ett vattenpass vara för att inte längre fungera som ett verktyg?

Edit. Mitt vertikala och horisontella 😂

Så referensen var du. Utgå från dig och räkna ut det nu. Men svara på frågan också.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-04-08 kl. 17:34.
Citera
2022-04-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Som så många gånger handlar det om religion. De flesta plattisar brukar föra fram resonemanget att det är Satan som vill dölja Guds skapelse. Genom att förleda oss in i tron att jorden är en spinnande boll i ett oändligt universum så leds vi bort från Guds skapelse där människan och jorden är i centrum.

Det handlar egentligen mer om en geocentrisk världsbild än jordens form per se. Finns även stora inslag av narcissism och existentiella grubblerier bakom en tro på en platt jord. Man har helt enkelt svårt att acceptera sig själv som en parantes i ett oändligt universum. Man försöker förklara mening med livet genom att blunda för jordens form.

Köper det, låter som en väldigt bra analys på de bakomliggande motivationerna bland människor som lurar sig själva. Sannolikt kommer man nog till en punkt där man är såpass känslomässigt investerad i den tro och världsbild man har att det blir en del av en och då får man ju den trevliga kognitiva dissonansen vid varje diskussion.

Är för mig verkligen helt bisarrt hur folk så gärna lever i dessa fantasivärldar än i verkligheten. Visst, många människor, även jag själv, försöker väl fly våra problem ibland med diverse olika hjälpmedel, men att förneka de mest grundläggande reglerna och kunskapen kring våran existens och universum känns ändå som väldigt många steg längre.

Men sedan så antar jag att den tribalistiska delen av människan även kommer in, speciellt när man pratar och träffar andra människor som tycker likadant, och vissa av dem verkar någorlunda intelligenta. Då blir det in-group och out-group, eller "vi som fattar att jorden är platt" och "fåren".

Väldigt intressant att observera iallafall, människor som har all världens information tillgänglig sitter fortfarande och förnekar någonting som praktiskt taget alla andra vet, nästan instinktivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in