2022-04-08, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
På vilket sätt?
Rubeln är numera länkad mot guld.
Rubeln används som betalningsmedel istället för dollar och euro när det kommer till naturresurser från Ryssland.
Kan du inte berätta mer om hur Ryssland drabbas av dessa sanktioner?
Vadå? Att dom är utlåsta från SWIFT? ett uråldrigt system som ändå ska bytas för att vara kompatibelt med ISO 2002.
Inflationen drabbar alla löntagare men inflationen är inte pga Rysslands krig i Ukraina.

Ingen betalar med rubel, det fortfarande dollar och euro alla betalar med. Sen spelar det ingen roll vad den är kopplad till, den är ett luftslott.
Citera
2022-04-08, 16:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tror det kommer, UK ska skicka mastiff och USA börjar lätta på bromsen, snart är det fullt ös med vapen, det börjar jag bli allt mer säker på.

De polska mig29orna skulle ju sitta fint, att försvara sitt luftrum är ju en defensiv action egentligen så jag ser inget problem egentligen för att skicka dem till Ukraina.

Åtminstone borde Ukraina kunna få ”köpa” mig29orna. Ett fiktivt köp är inte gåva, eller direkt inblandning.
Citera
2022-04-08, 16:54
Medlem
En undran. Är det vanligt att länder tvingar t.ex. familjen till en Pilot i stridsflyget att bo på flygbasen? Såg ett klipp där en pilot som blivit tillfångatagen av Ukraina nämnde något i stil med att tänk på att min familj bor på basen och är bevakade. Kanske bara gäller under pågående konflikt iofs.
Citera
2022-04-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Ingen betalar med rubel, det fortfarande dollar och euro alla betalar med. Sen spelar det ingen roll vad den är kopplad till, den är ett luftslott.

All euro och dollar växlas i transaktionen mot rubel. Dvs euro dollar ner rubel upp.

Dom säljer euro dollar mot rubel.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nu har UAF gjort en framstöt mot Kherson från väster vilket är lite oväntat för mig. Trodde att de skulle komma från nordöst istället.

https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1512404833709535234

Bara 1 mil ifrån Cherson. Invånarna i byn, som säkert ukraina nu har intagit, har försökt att stoppa en rysk militär kolonn. Denna gång verkar, tack och lov, de ryska soldaterna nöjt sig med att skjuta i luften.

Slava Ukraini!
Citera
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow

Nej. Flera europeiska länder gör det som är kraftigt beroende av deras gas.

Ska vi svälta och betala deras krig? Nej tack.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Alla krig slutar för att de kostat för mycket för nån sida och då har denna sida blivit tvingad att förhandla.

LOL. Krig skapar ekonomi. Kolla på USA.
Citera
2022-04-08, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ja. Vad tycker du världssamfundet bör göra för att få ett stopp på Ukrainas krigsbrott, som ju vad det verkar är satta i system?

Ockupera Kaliningrad kanske?
Citera
2022-04-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Belozerka är mycket nära Kherson. Bara 1 mil till själva staden. Undrar hur de skall göra när de kommer fram till Kherson? Blir svårt att attackera ryssarna där utan att skada civilbefolkningen. Trupperna i Kherson lyckas alltid pressa tillbaka ryssarna.

Ryssarna i Kherson är i en fientlig omgivning och det troliga är att dom utrymmer. Men det är bara vad jag "tror". Att sitta fast i en stad gör ingen nytta om Ryssland vill bedriva krigföring.
Citera
2022-04-08, 16:58
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Åtminstone borde Ukraina kunna få ”köpa” mig29orna. Ett fiktivt köp är inte gåva, eller direkt inblandning.

Och vem ska flyga dom? Ukrainarna kan bara flyga ryska plan.. tar ett tag att lära sig en mig29
Citera
2022-04-08, 16:58
Medlem
Citat:
Å där var rubeln mer värd än innan kriget utbröt.

Dvs sanktioner mot ryssland har bara förstört för oss själva.

Dags att dra ut dessa eu/svenska politiker på ett torg och låta pöbeln gå loss.

Så väst skulle inte ha gjort någonting alls tycker du?
Citera
2022-04-08, 17:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
LOL. Krig skapar ekonomi. Kolla på USA.

Ekonomi är inte allt. Ryssland förlorar just nu (förutom människoliv) anseende, förtroende, handlingsutrymme, diplomatiska förbindelser osv.

Putin har gjort som så många maktgalna despoter innan honom och bajsat sig själv i munnen. Han har gått runt i sitt palats och inbillat sig att han är oövervinnerlig. Big mistake.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in